הליכוד השיב למלצר: לא נתקן את חוק התעמולה לפני הבחירות, לא נחתום על האמנה

מפלגת הליכוד היא היחידה שלא הסכימה לפעול לשינוי חוק התעמולה או לחתום על אמנה המכפיפה את המפלגה לאכיפה של ועדת הבחירות המרכזית • היועץ המשפטי של הליכוד: "הסמכות לשינוי החוק מסורה לכנסת, ולה בלבד"

חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף
חנן מלצר / צילום: שלומי יוסף

עו"ד אבי הלוי, היועץ המשפטי של הליכוד, השיב היום לעתירת עו"ד שחר בן-מאיר ועו"ד יצחק אבירם בנוגע להרחבת תחולת חוק התעמולה על פרסומים ברשתות, בדרך של תיוג וסימון מודעות, תגובות, ציוצים מטעם המפלגות והמועמדים.

הליכוד הייתה המפלגה היחידה שלא הסכימה לפעול לשינוי חוק התעמולה, אף שמערכת הבחירות כבר החלה ו/או לחתום על אמנה כפי שהוצעה על ידי ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר והמכון הישראלי לדמוקרטיה לפיה במידה ויש הפרה של חובת גילוי/תיוג פרסומים, הצדדים מכפיפים את עצמם לאכיפה של ועדת הבחירות המרכזית.

עו"ד הלוי כתב לשופט העליון מלצר: "לגישתנו צריך לתקן את חוק הבחירות דרכי תעמולה, ולהתאימו למציאות המשתנה, אולם הסמכות לעשות כן מסורה לכנסת ולה בלבד" הוא כתב תוך רמיזה על העדר סמכויות של השופט העליון לקבוע מסמרות בעניין. עוד כתב הלוי בשם הליכוד ונתניהו "לא יאפשר להשלים את מלאכת החקיקה לפני הבחירות הקרובות לכנסת". יצוין שהצעת חוק בנושא עברה קריאה טרומית בכנסת ה-20 והונחה לטיפול בוועדת חוק חוקה ומשפט אך הפוליטיקאים לא קידמו את החקיקה שתשים עליהם מגבלות תעמולה.

עוד כתב הלוי: "הרעיון להחליף את התיקונים לחוק התעמולה, שאמורים להתקבל על ידי הכנסת שהיא הרשות המחוקקת המוסמכת, באמנה שתתקבל בהסכמה על ידי כמה מפלגות, מתוך עשרות קיימות, שעמדתן לא נשמעה, אינו מתאים למקרה שבפנינו, בין היתר, משום שחוק הבחירות דרכי תעמולה קובע נורמות, שלהפרתן יכולה להיות השלכות פליליות".

"השימוש באינטרנט היה משמעותי מאוד במערכות הבחירות האחרונות (לפחות בשתיים האחרונות) והמפלגות לא נדרשו לחוקק חוקים או לחתום על אמנה עם השלכות פליליות. אין סיבה לנהוג במערכת בחירות זו בדרך אחרת, שתעמוד בסתירה ליסודות משטרינו החוקתי. עמדתנו הנתמכת גם על ידי היועץ המשפטי לממשלה היא כי מקרים קונקרטיים, שיובאו בפני כבוד יו"ר וועדת הבחירות המרכזת, ייבחנו כל מקרה לגופו בזהירות המתחייבת ממלאכת הפרשנות, כשם שנהגו יושבי ראש וועדות הבחירות בעבר".

יצוין, שמאז מערכת הבחירות של שנת 2015, גובר החשש למעורבות מדינות זרות או גורמים זרים בבחירות בישראל כפי שאף התרחש במדינות רבות אחרות, לרבות ארה"ב, צרפת וגרמניה. הנושא הזה, כפי שציין השופט מלצר בדיון יום א׳ האחרון, מעלה ביתר שאת את השאלה של סימון וזיהוי חומרי תעמולה מטעם הגופים.