אם פרשת אפי נוה תסתבך, שקד תהיה חייבת להתנער ציבורית ממעשיו

בימים האחרונים נשמעו לראשונה קריאות תיגר ברורות ורמות על מעמדו של אפי נוה כראש לשכת עורכי הדין • אם וכאשר נוה יעזוב את ראשות הלשכה, הדבר יהווה מכה גם עבור שרת המשפטים • פרשנות

העמדתו לדין פלילי ב"פרשת הברחת הגבולות" של ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה; התפטרות המשנה לראש הלשכה, עו"ד משה טייב, ושני סגניו של נוה, עורכי הדין מעיין אמודאי ושחר אורגד אמש; והעניינים הנוספים שבהם מופצות שמועות ברשתות החברתיות שנוה מסובך; הביאו לכך שבימים האחרונים נשמעו לראשונה קריאות תיגר ברורות ורמות על מעמדו כראש לשכת עורכי הדין.

נזכיר כי אמש (ג') המשנה לראש הלשכה, עו"ד משה טייב, ושני סגניו של נוה, עורכי הדין מעיין אמודאי ושחר אורגד, שלחו מכתב לנוה ובו הודיעו לו כי הם פורשים מהקואליציה, וכי אינם יכולים להמשיך לכהן תחתיו, "בשעה שמצבה של הלשכה רק הולך ומתדרדר". 

כפי שפורסם ב"גלובס", עו"ד ציון אמיר, מבכירי הסנגורים הפליליים ועבירות הצווארון הלבן בארץ, הודיע כי בכוונתו לרוץ לראשות לשכת עורכי הדין בבחירות הבאות, שייערכו ביוני השנה.

גם בתוך "מחנה נוה" יש כבר מי שנערכים ל"יום שאחרי" עזיבתו, וכמה מחברי הקואליציה הביעו תמיכה בעו"ד אבי חימי, מהסנגורים הפליליים המוכרים, כמי שיהיה המועמד שלהם לראשות הלשכה, תחת נוה. עו"ד חימי עצמו לא הודיע דבר באופן רשמי או בלתי רשמי. מקורביו אומרים כי חימי לעולם לא ינסה לחתור תחת נוה, שהוא חברו.

ברית אסטרטגית עם נוה

אם וכאשר נוה יעזוב את ראשות לשכת עורכי הדין, הדבר יהווה מכה גם עבור שרת המשפטים, איילת שקד. בשבוע שעבר סיכמה שקד בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא את הקדנציה המאוד מוצלחת שלה מבחינתה; וה-הרבה פחות מוצלחת שלה בעיני מתנגדיה, כשרת משפטים. שקד התפארה בכך שהיא "שברה את הקונספציה של מערכת המשפט".

לדבריה, "לפני כ-4 שנים נבחרתי בשם אג'נדה של שבירת הקונספציה, ואחד מיעדיי בתחילת כהונתי היה להעלות את קרנה של האלטרנטיבה השמרנית בישראל. שבירת הקונספציה חייבת הייתה להתחיל במקום שבו נולדה. בבית המשפט".

שקד הוסיפה כי "במהלך הקדנציה הנוכחית בחרנו כ-330 שופטים ורשמים, מתוכם שישה לבית המשפט העליון. מערכת המשפט בישראל כיום מגוונת יותר, משקפת יותר ומאוזנת יותר. אני גאה לומר שיש היום מקום לדעה אחרת, והיא מתנוססת בגאון. שברנו את הקונספציה".

גם שקד יודעת כי ללא הברית שאליה היא הגיעה עם אפי נוה, היא לא הייתה יכולה לחולל את אותה מהפכה של "שמרנות וגיוון" במערכת בתי המשפט שבה היא כה מתפארת. עד תקופתם של שקד ונוה, נהגו שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים "להתיישר" עם עמדת שלושת שופטי בית המשפט העליון החברים באופן קבוע בוועדה, ובאופן הזה קבעו שופטי העליון אילו שופטים ימונו ואילו שופטים יקודמו.

בשנים האחרונות ניפצו נוה ושקד את הקואליציה המסורתית הזאת בתוך הוועדה לבחירת שופטים. שקד, שכשרת משפטים עומדת בראש הוועדה, ושני נציגי לשכת עורכי הדין, שאחד מהם היה נוה, ובסיועם של שני חברי הכנסת חברי הוועדה, נורית קורן ורוברט אילטוב, ולעתים גם של החבר הנוסף, שר האוצר, משה כחלון, כפו את דעתם על השופטים.

וכך, למרות התנגדות שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות, הצליחו שקד ונוה למנות לעליון שופטים שמרנים, כדוד מינץ ופרופ' אלכס שטיין. שטיין הוא השופט הראשון שמונה לבית המשפט העליון במינוי שהוא פוליטי באופן גלוי. שקד נוהגת לומר שהיא הביאה את שטיין לעליון ביבוא אישי מארצות-הברית, והיא צודקת.

על רקע ההסתבכויות של אפי נוה, אין להתפלא על כן ששקד, שבעבר הקרוב הצהירה שהיא מעוניינת בעוד קדנציה כשרת משפטים, כבר שינתה את הטון בנושא הזה. שקד יודעת שללא נוה כראש לשכת עורכי הדין, היא תתקשה להמשיך לקדם את השינוי במערכת המשפט, ושאולי עדיף לה לא לקחת סיכון ולהיפרד מהמשרד שהיא כה אוהבת.

לאחרונה אפילו רמזה שקד שהיא עשויה לבקש לקבל לידיה את משרד האוצר. שקד אמרה בוועידת התחזיות של העיתון "כלכליסט" כי "משרד האוצר תמיד עניין אותי. אני מניחה שאם כחלון יהיה שותף בממשלה הבאה, הוא יבקש להישאר במשרד האוצר. אבל זה ללא ספק אחד מהמשרדים המרתקים והחשוב שבהם".

נמנעה לבקר את נוה

בינתיים, שקד יודעת דבר נוסף: ההידרדרות במעמדו הציבורי של עו"ד נוה עקב כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת "הברחת הגבולות", ועקב פרסומים שליליים נוספים שנקשרים בו בימים האחרונים ברשתות החברתיות, מחייבת אותה להיערכות מחדש ביחסה לנוה.

עד היום שקד הקפידה לומר ששמורה לנוה חזקת החפות (דבר שהוא נכון) ונמנעה מלבקר אותו, על אף שהוא הודה בעובדות האישום נגדו (אך טען כי מדובר במעשה פעוט שאין להעמידו לדין פלילי בגינו). לזכותה של שקד ייאמר שהיא עקבית בגישתה זו ואומרת דברים דומים גם לגבי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החשוד בשוחד.

עם זאת, שקד יודעת היטב כי אם אכן נוה יורשע, או אם יצא לגביו מידע בעייתי נוסף, בשלב כזה או אחר היא תהיה חייבת להתנער ממנו וממעשיו, לפחות מבחינה ציבורית. דבר אחד הוא ברור - שקד אמנם הייתה קרובה מאוד לנוה, אבל היא לא הייתה מודעת למקרים שבהם נוה חצה, לגישת הפרקליטות, את הגבול.