אילו דגמים יתייקרו והאם כדאי למהר לקנות? מורה נבוכים לנוסחת המס החדשה

העדכון האגרסיבי של "המס הירוק", שצפוי להיכנס לתוקף באפריל, מעורר לא מעט שאלות ואי-ודאות בשוק הרכב • "גלובס" עושה סדר

רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock
רכבים חדשים בנמל אילת / צילום: shutterstock

העדכון האגרסיבי של "המס הירוק" שצפוי להיכנס לתוקף באפריל מעורר לא מעט שאלות ואי-ודאות בשוק הרכב. "גלובס" עושה סדר: כל מה שצריך לדעת על הנוסחה החדשה.

מה זה בכלל "מיסוי ירוק"?

"המיסוי הירוק" מתייחס להטבות מס שמעניקה המדינה לדגמים שונים, בהתאם לקבוצת הפליטה של הדגם על בסיס נוסחה מורכבת של מזהמים. עד כה, השפעתו על השוק הייתה מינורית מכמה סיבות. העדכונים הדו-שנתיים של המס הירוק תוזמנו לינואר ו"התערבבו" עם המחירונים החדשים שממילא התפרסו בתחילת השנה; התזוזות בגובה ההטבות היו בדרך כלל מתונות; והטבות המס ניתנות ליבואנים וכמעט אינן שקופות לציבור.

אז מה השתנה השנה?

הפעם מגיעה עדכון נוסחה הירוקה לאחר שינוי מהותי שחל בשיטות מדידת פליטת כלי הרכב באירופה. המדידות החדשות, WLTP, אמורות לשקף בצורה נאמנה יותר את הפליטה בתנאי נהיגה אמיתיים ומכיוון שערכי הפליטה הם יותר גבוהים, הנוסחה החדשה, שתיכנס באפריל, תגרום להקטנה משמעותית של הטבות המס של דגמים רבים. מכוניות שעד כה קיבלו את מלוא הטבת המס, או חלק נכבד ממנה, יקבלו אלפי שקלים פחות - ומחירן יזנק.

הטבת המס המקסימלית היא רק 15 אלף שקלים. אז למה השינוי כל כך מהותי?

הסיבה היא שההטבה לא ניתנת על המחיר לצרכן. היא ניתנת ליבואן הרכב, על בסיס המחיר שבו הוא רוכש אותו מהיצרן. ניקח, למשל, מכונית עירונית "ירוקה" שאותה רוכש היבואן מהיצרן במחיר טיפוסי של כ-30 אלף שקל. בתנאים של מס קניה מירבי, הוא היה משלם על הרכב 83% מס, שהם כמעט 20 אלף שקל במסים. אבל הטבת מס ירוקה בגובה 15 אלף שקלים מפחיתה את מס הקנייה הריאלי לכ-30% בלבד, ואפילו פחות. אם לאחר העדכון באפריל הטבת המס תקטן, נאמר ל-7,000 שקל בלבד, המשמעות היא קפיצה למדרגת מס קנייה ריאלית של 60% לפחות. אלה סכומים משמעותיים שיגולגלו למחירון הרשמי לצרכן ויגרמו לעליית מחיר של אלפי שקלים.

מה יקרה להיברידיות?

מכוניות שמוגדרות "היברידיות" בישראל נהנות מהטבת משמעותית, 30% מס קנייה בלבד, אבל רק בתנאי שהציון הירוק שלהם משבץ אותם בקבוצה ירוקה 2 הנמוכה. על פי הנוסחה החדשה רק חלק מההיברידיות הפופולריות יוכלו להשתבץ בקבוצה הזו ואלה, שיצאו מקבוצה 2, "ייענשו" במס קניה מקובל, עם תקרה של 83% מינוס ההפחתות הרגילות. המשמעות היא זינוק על עשרות אחוזים במחיר ובמקרים מסוימים גם חוסר כדאיות לייבא דגמים בשל אובדן תחרותיות. מדובר, למשל, בדגמים כמו טויוטה פריוס, טויוטה ראב4 הייבריד (שטרם הגיע), הונדה CR-V הייבריד (שטרם הגיע) יונדאי סונטה ועוד. כרגע לפחות נראה, שהמשפחתיות ההיברידיות הפופולריות ימשיכו לשמור על הטבת המס, כך שמחירם לא יעלה.

מי לא יושפע ?

הרכבים המזהמים ביותר, אלא שנמצאים בקבוצות הירוקות הגבוהות ביותר - 12-15 - ממילא קיבלו עד היום הטבת מס אפסית, ולפיכך הם די אדישים לכל השינוי במס הירוק. מי שקיבל אפס ימשיך לקבל אפס, אם הרכב אותו תכננתם לרכוש היה שייך עד כה לקבוצות הללו, אין סיבת שהוא יתייקר באפריל. בנוסף חישובים ראשוניים מעלים, שרוב ההיברידיות הנטענות היוקרתיות ימשיכו לשמור על הטבת המס המשמעותית שלהם (רק 20% מס קניה). אפשר כמובן לשאול איך יכול להיות שטויוטה פריוס ושות' היא "לא נקיה" ומאבדת את ההטבה "ההיברידית", אבל ב.מ.וו X5 פלאג-אין ודומיה כן שומרות. אנחנו לא הכתובת הנכונה לשאלות הללו.

אז איך אדע אם הרכב "שלי" מתייקר?

כלל האצבע הוא כזה: ככל שהרכב זול יותר, ההתייקרות תהיה משמעותית יותר. הבעיה היא שאנשי מכירות זריזים כבר מאיצים כיום בלקוחות למהר ולהקדים את ההזמנות לנוכח ההתייקרות המתקרבת, גם כאשר אין מידע ודאי. לפחות בחלק מהמקרים מדובר בניצול שיווקי של פאניקה וחוסר מידע.

ברוב המקרים היבואנים בעצמם עוד לא יודעים כרגע מה תהיה גובה ההתייקרות - בין השאר בגלל שאפשר יהיה למתן את "הנזק" על ידי הקטנת הרווחיות, השגת תמחור משופר מהיצרן, הקטנת ההנחות לחברות הליסינג וכדומה. הדרך הכי טובה היא לתשאל בנושא מקורות אמינים בסוכנויות הרכב או לחכות לפרסום הרשמי של "הקבוצות הירוקות" החדשות, שיעניקו מידע מקורב מי הולך "לחטוף" ובכמה. צריך גם לזכור שבשל עיתוי העדכון באפריל, לא לכל היבואנים תהיה יכולת לספק מהמלאי את הדגם בו בחרתם כדי להקדים את ההתייקרות, אפילו אם תזמינו אותו עד היום. גם אחרי זה ייתכנו שיבושים קשים במערך ההספקה. בקיצור, ערפל קרב לפחות עד המחצית השנייה.