בשבילה יש למוסדיים כסף: ביקושי ענק לגיוס האג"ח של עזריאלי בהיקף של 1.5 מיליארד שקל

בימים הקרובים תבצע קבוצת עזריאלי את השלב הציבורי של ההנפקה, שבו תוכל לגייס עוד כמה עשרות מיליוני שקלים • גורם בשוק החיתום: "נוצרה חלוקה ברורה בין החברות בדירוגים הגבוהים, שעובדות חזק ונהנות מביקושים גבוהים, לחברות הקטנות יותר, שבדרך כלל לא יכולות להגיע לשוק"

דנה עזריאלי.  "אני לומדת מכולם"  / צילום: איל יצהר
דנה עזריאלי. "אני לומדת מכולם" / צילום: איל יצהר

ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי קבוצה  עדכנה הבוקר על ביקושי ענק של כמעט פי 2 לגיוס אג"ח בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל בשלב המוסדי של המכרז. עזריאלי מנפיקה שתי סדרות אג"ח צמודות למדד בדירוג Aa1 של מידרוג.

מהעדכון של החברה שבשליטת היו"רית דנה עזריאלי עולה כי את עיקר הסכום, כ-1.2 מיליארד שקל, גייסה עזריאלי לסדרה ה', במח"מ של 7 שנים ובריבית שנתית של כ-1.8%. את היתרה, בהיקף של כ-265 מיליון שקל גייסה לסדרה ו', במח"מ של 10 שנים, בריבית שנתית של כ-2.5%.

בימים הקרובים תבצע עזריאלי את השלב הציבורי של ההנפקה, בו תוכל להוסיף עוד כמה עשרות מיליוני שקלים. נוסף לשתי הסדרות המוזכרות, לעזריאלי שלוש סדרות אג"ח בבורסה, בהיקף מצרפי של 6.3 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של 0.4%-1.4%.

רוב מגייסות האג"ח הבולטות מתחילת השנה הן בדירוגים גבוהים
 רוב מגייסות האג"ח הבולטות מתחילת השנה הן בדירוגים גבוהים

כאמור, עזריאלי דיווחה על ביקושי יתר ניכרים ובכך היא מחדדת את המגמה המסתמנת מתחילת 2019 - גיוסי הון בסכומים משמעותיים של חברות בדירוגים גבוהים יחסית, הנהנות בדרך כלל מביקושים גבוהים. זאת אחרי הפידיונות הגבוהים שנרשמו בקרנות הנאמנות לקראת סיום 2018 והקשו על הפעילות בשוק.

פעיל באחת מחברות החיתום אמר היום כי "במצב הנוכחי אפשר לראות חלוקה ברורה של השוק לשניים: החברות בדירוגים הגבוהים, שעובדות חזק ונהנות מביקושים גבוהים  - והחברות הקטנות יותר בדירוגים נמוכים או ללא דירוגים שבדרך כלל לא יכולות להגיע לשוק. קרנות הנאמנות עדיין חבולות מהפידיונות הגדולים שנרשמו בהן באחרונה ולכן הן עדיין 'פחות במשחק' של הגיוסים כעת. גם שחקני הנוסטרו חבולים מגל ירידות השערים האחרון, אבל מצב הגופים המוסדיים הגדולים לא השתנה משמעותית, ועדיין יש להם כספים בהיקפים גדולים המוזרמים להנפקות הגדולות. העובדה שהחברות האמריקאיות לא יכולות לגייס כיום מגבירה את המחסור בסחורה בשוק".

עם הגיוס של עזריאלי היקף גיוסי האג"ח הקונצרניות עד כה בינואר מצטבר לכ-3.5 מיליארד שקל, אחרי שני גיוסים משמעותיים בשבוע שעבר - רשת קמעונות המזון שופרסל שגייסה כ-555 מיליון שקל בדירוג AA של S&P מעלות, וגיוס של כ-500 מיליון שקל של חברת הנדל"ן אפריקה נכסים, בדירוג A3 של מידרוג. קדמו להם כמה גיוסים, בדרך כלל בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בודדים, שביצעו כמה חברות, בעיקר מתחום הנדל"ן, כולם בדירוגים מקבוצת ה-A.

שוק האג"ח הקונצרניות מנסה להתאושש מגל ירידות השערים האחרון, אולם בולט לשלילה מדד התל-בונד גלובל, המרכז את עיקר סדרות האג"ח האמריקאיות שעדיין סובל מחולשה. המדד רשם ירידה של כ-2.5% החודש (לפני עליות נאות היום), בהמשך לצלילה של 16% בסיכומה של 2018, עיקרה (כ-7%) בדצמבר.