סין: שירות דיגיטלי חדש יתריע אם בעלי חובות נמצאים באזור

אפליקציה לאיתור מסעדה? אלה כבר חדשות ישנות. עכשיו בסין נערכים לדבר הבא: אפליקציה שתתריע כאשר בסביבה נמצא בעל חוב

בייג'ין / צילום: Shutterstock
בייג'ין / צילום: Shutterstock

שירות דיגיטלי חדש בסין יאפשר למשתמשים לסרוק את הסביבה שלהם, אך לא כדי למצוא, למשל, מסעדות או חניות בקרבתם, אלא כדי להתריע אם בסביבתם נמצאים תושבים בעלי חובות. בסין מקווים שאם המשתמש יקבל התרעה על בעל חוב שהוא יודע שבאפשרותו להחזיר את חובותיו, הוא ידווח על כך לרשויות.

על השירות החדש הכריז בית המשפט העליון של פרובינציית חביי בצפון סין, והוא יוצע לתושבי הפרובינציה. הוא נקרא "map of deadbeat debtors", ופיתוחו דווח בעיתון China Daily שבבעלות המדינה. ניתן לגשת אליו דרך וויצ'ט, אפליקציית הצ'ט והתשלומים הפופולרית בסין, והוא יתריע למשתמש על בעלי חובות שנמצאים בסביבת 500 מטר ממנו. לא צוין בדיווח האם יש סכום מינימום מסוים שעל אדם להיות חייב כדי להיכלל במאגר של האפליקציה.

שירות כזה אמנם מעלה שאלות קשות בנוגע לפרטיות, אך הוא רק חלק קטן ממאמץ ניטור נרחב בהרבה בסין ששואף לאפשר לרשויות לדרג את התושבים על סמך "ניקוד חברתי" (Social Credit), כאשר ניקוד גבוה מקנה הטבות ודירוג נמוך מקנה סנקציות כמו הגבלת חופש התנועה. נכון להיום סין חסמה מיליוני אנשים מהאפשרות להזמין טיסה או נסיעה ברכבת מהירה על סמך ניקוד נמוך. לפי דיווחים, בייג'ין צפויה לאמץ תכנית ניקוד חברתי בשנתיים הקרובות, ערים נוספות בסין מתקדמות עם תוכניות דומות, והנגזו השיקה בשנה שעברה מערכת שמתגמלת התנהגויות כמו התנדבות ותרומות דם, ומענישה את מי שמפר חוקי תנועה.

הניטור בסין מתאפשר בין באמצעות חוקים שדורשים מחברות אינטרנט להסיר את האנונימיות של המשתמשים, בעוד שפעולות רבות כמו בקשת הלוואות או הזמנת נסיעות נעשות אונליין. בנוסף, מערכות זיהוי פנים הופכות לפופולריות בקרב גופים ממשלתיים ומאפשרות לזהות בקלות את מי שעבר על החוק ולהצליב את המידע עם שאר הדאטה שנאסף עליו.