קליפורניה תובעת עיר בשטחה: "מונעת ייצור של דיור בר-השגה"

בתביעה משפטית ראשונה מסוגה המדינה מאשימה את הנטינגטון ביץ' בכך שהיא מסרבת לענות על צורכי הדיור האזוריים, ודורשת תיקון של תוכנית הדיור העירונית כך שתאפשר בניית מספר רב יותר של יחידות דיור זמינות לאנשים בכל רמות ההכנסה

הנטינגטון ביץ’ / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
הנטינגטון ביץ’ / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מדינת קליפורניה מאשימה את אחת הערים הנמצאות בשטחה במניעת בנייה של כמות מספקת של דיור בר-השגה. ביום שישי הגישה קליפורניה תביעה משפטית שמאותתת כי המושל החדש, גאווין ניוסום, נוקט גישה אגרסיבית בהתמודדות עם משבר הדיור במדינה.

העיר הנטינגטון ביץ', השוכנת על החוף בקרבת לוס אנג'לס, "מונעת ייצור של דיור בר-השגה ומסרבת לענות על צורכי הדיור האזוריים", על-פי ההודעה שפרסם משרדו של ניוסום, איש המפלגה הדמוקרטית שנבחר בנובמבר.

בתביעה המשפטית הראשונה מסוגה נדרשת העיר לתקן את תוכנית הדיור שלה כדי לאפשר בניית מספר רב יותר של יחידות דיור זמינות לאנשים בכל רמות ההכנסה.

מייקל גייטס, היועץ המשפטי של עיריית הנטינגטון ביץ', כתב בהודעת אימייל כי העיר "מצייתת למעשה לכל חוקי הדיור והתב"ע המדינתיים". הוא הוסיף כי העיכובים בהשגת התקדמות רבה יותר בתחום הדיור נגרמו בשל תביעות משפטיות אחרות, וכי הנטינגטון ביץ' "תבחן את כל האופציות שלה כדי להגיב לתביעה המשפטית".

מחיר הבית החציוני בקליפורניה עלה ב-2018 ב-6% לעומת השנה הקודמת והגיע ל-570,010 דולר, על-פי נתוני התאחדות סוכני המקרקעין של קליפורניה. המחיר החציוני בארה"ב עומד על 259,100 דולר, לדברי התאחדות סוכני המקרקעין הלאומית.

מחיר חציוני של בית בקליפורניה ב-2018, 6% עלייה לעומת אשתקד
 מחיר חציוני של בית בקליפורניה ב-2018, 6% עלייה לעומת אשתקד

הבעלות על יחידות דיור בקליפורניה נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, וקרוב לשליש משוכרי הדירות במדינה כיום משלמים יותר ממחצית הכנסתם למימון דמי השכירות. מומחים מעריכים כי יותר משליש מהסכום שמוצא על דמי שכירות ושירותי תשתית גבוה מיכולת המימון של השוכרים.

כמה קהילות מקומיות, בייחוד באזור החוף, מטילות מגבלות מחמירות על בנייה. סקר שימוש בקרקע למגורים שערך לאחרונה מרכז טרנר לחדשנות דיור באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, העלה כי כ-10% מהרשויות המקומיות במדינה, כולל הנטינגטון ביץ', החמירו את דרישות התב"ע שלהן ב-5 השנים האחרונות.

דמי השכירות הממוצעים בהנטינגטון ביץ' בסוף 2018 עמדו על 2,013 דולר, לעומת ממוצע ארצי של 1,353 דולר, לדברי חברת הנתונים RealPage. משרד המושל אמר כי מ-2015 העיר מפירה חוק מדינתי שדורש מרשויות מקומיות לאמץ תוכניות לאספקת דיור בהתאם לצמיחת התעסוקה והאוכלוסייה.

תומכי הדיור הזמין טוענים זה זמן רב כי ערים בקליפורניה מציגות תוכניות כאלה אך אינן עושות מספיק ליישומן, וכי הדבר מחריף את משבר הדיור במדינה. "התחושה שלהן היא שלא יהיו השלכות למעשיהן", אמר סיזר קווארוביאס, מנכ"ל ועדת קנדי, ארגון שלא למטרת רווח לקידום הדיור הזמין שהגיש ב-2015 תביעה משפטית נגד הנטינגטון ביץ'.

תומכי הדיור הזמין דורשים מהפוליטיקאים בסקרמנטו לנקוט צעדי אכיפה אגרסיביים יותר. ניוסום עשה זאת ביום שישי, כשהשתמש לראשונה בחוק מ-2018 שמתיר לו להפנות מקרים כאלה לתובע הכללי של המדינה.

מטרתו של החוק הזה היא "לאלץ עיריות לתת דין וחשבון", למרות שאינן בונות יחידות דיור בעצמן ואינן שולטות בתנאי השוק. "עליהן להעמיד מספיק קרקע זמינה לעמידה ביעדים אלה", אמר דיוויד גרסיה, מנהל מדיניות במרכז טרנר.

הנטינגטון ביץ', שאוכלוסייתה מונה 201,000 נפש, שוכנת כ-64 ק"מ דרומית ללוס אנג'לס במחוז אורנג'. ב-2015 תבעה ועדת קנדי את העירייה לאחר שביצעה שינויים בתוכנית דיור וקיצצה את מספרן העתידי של יחידות דיור בנות-השגה.

בית דין לערעורים פסק לטובת העירייה, אך זו לא אישרה תוכנית חדשה בהתאם לחוק המדינתי, לטענת המדינה.