מדוע תקבל אמדוקס 36 מיליון שקל שטבע שילמה לעיריית רעננה

עיריית רעננה תחזיר היטל השבחה שקיבלה מטבע לאחר שחברת התרופות ויתרה על הקמת המטה שלה בעיר • אלא שאת הכסף תקבל חברה בבעלות משותפת של אמדוקס ואיש העסקים ג'ורג' חורש – מי שרכשו מטבע את השטח לצורך בניית קמפוס חדש עבור אמדוקס

ג'ורג' חורש / צילום: תמר מצפי
ג'ורג' חורש / צילום: תמר מצפי

עיריית רעננה תחזיר 36 מיליון שקל שחברת התרופות טבע שילמה כהיטל השבחה, משום שטבע ויתרה לבסוף על הקמת המטה שלה בעיר. אלא שאת הכסף שיוחזר תקבל דווקא חברה בבעלות משותפת של חברת הטכנולוגיה אמדוקס ואיש העסקים ג'ורג' חורש - מי שרכשו מטבע את השטח לצורך בניית קמפוס חדש עבור אמדוקס, וכחלק מזה נטלו על עצמם את תשלום היטל ההשבחה.

ההיטל נגבה בזמנו על ידי עיריית רעננה לאחר שטבע רכשה את הקרקע ברחוב תדהר, באזור התעשייה הצפוני של העיר. טבע רכשה את הקרקע מידי חורש בשנת 2015 ובחברה תכננו להקים בה מטה חדש, ולהעביר לשם גם פעילויות מאתרים בפתח תקווה ובנתניה. באותה עת, טבע הייתה בתקופת פריחה בעסקיה, אלא שעל רקע המשבר הפיננסי אליו נקלעה טבע בהמשך, ובשל הצורך לשרת את החוב העצום שלקחה במטרה לממן את רכישת אקטביס ב-2016, חברת התרופות נאלצה לוותר על בניית המטה ברעננה. בסוף 2017 ניצל חורש זכות לרכוש את הקרקע בחזרה מטבע, בשותפות עם אמדוקס, שהייתה אז בניהולו של אלי גלמן וכיום מנוהלת על ידי שוקי שפר. אגב, חורש רכש את המגרש בשנת 2010 מחברת קומברס, שבמקור תכננה לבנות שם קמפוס - תוכנית שכמו במקרה של טבע נגנזה בסופו של דבר.

בוועדת הערר המחוזית של מחוז מרכז שהתכנסה לפני כשבועיים, התקבל הערר שהגישו טבע וחברת "עתיד נכסים רעננה" - חברה בבעלות אמדוקס ישראל ויוניון - בנוגע להיטל ההשבחה. ועדת הערר קבעה כי שומת המשיבה ודרישת התשלום שיצאה בעקבותיה, מבוטלות; וכי עיריית רעננה תשיב ל"עתיד נכסים ובנייה" את כספי ההיטל בתוך 30 ימים בצירוף הפרשי הצמדה החל מאוגוסט 2018. עיריית רעננה צפויה לערער על ההחלטה.

לאחרונה דווח כי מי שתבנה עבור אמדוקס את הקמפוס החדש ברעננה תהיה חברת אלקטרה, בתמורה לכ-330 מיליון שקל. הקמפוס צפוי לכלול ארבעה מבני משרדים, שטחי פיתוח ושלוש קומות תת קרקעיות. כזכור, בשבוע שעבר "הותקפה" אמדוקס על ידי Spruce Point Capital, גוף המתמחה בשורט על מניות, שהמליץ למכור את מניית החברה; אחת מהטענות שלו הייתה כי הקמפוס שנבנה ברעננה משמש את אמדוקס להגדיל את עלויות ההיוון שלה. בתגובה להמלצה צנחה מניית אמדוקס ב-9%.
במקביל, טבע, תחת ניהולו של המנכ"ל קאר שולץ, בחרה לאחרונה ברמת החיל כמיקום החדש למטה שלה, והיא צפויה לעבור בשנה הבאה למשרדים שתשכור מחברת ויתניה בתמורה לשכר דירה שנתי התחלתי של 26.7 מיליון שקל. מדובר על בניין בן 17 קומות ברחוב דבורה הנביאה, בסמוך לכניסה לקריית עתידים.

מעיריית רעננה נמסר כי "עיריית רעננה מחויבת להחזיר 36 מיליון שקל אשר הועברו לרשותה במסגרת היטל השבחה בגין תוכנית כוללנית של חברת טבע. כספים אלו היו אמורים להישמר בהנחיה ברורה של היועצים המשפטיים בחשבון נאמנות מיוחד ובמקום זאת הוכנסו לתקציב העירייה השוטף. כעת נאלצת הנהגת העיר החדשה לשלם את החוב".