התייעלות | בלעדי

היום שאחרי הסכסוך המשפחתי: תוכנית ההתייעלות בטיב טעם נחשפת

התוכנית של הבעלים נחשפת: לצמצם 8% משטחי המסחר באמצעות הקטנת סניפי ענק ולפטר כ-25 עובדים חיצוניים של החברה • במקביל להקטנה של סניפים גדולים, צפויה הרשת לפתוח סניף חדש ברחוב יגאל אלון בת"א וסניף בחוצות המפרץ • ומה עשתה מניית טיב טעם מאז ההדחה?

חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם / צילום: יונתן בלום
חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם / צילום: יונתן בלום

בצל הרעה בתוצאות הכספיות והעימות המשפחתי החריף, שהגיע לשיא עם הדחת חתנו לשעבר עדי כהן מניהול החברה שבשליטתו - חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם ולאחרונה גם המנכ"ל של החברה, מתכנן לרשת השיווק תוכנית התייעלות לצד שינוי בדגשים הניהוליים-עסקיים. 

ל"גלובס" נודע כי חגי שלום, שמקווה להשיב את החברה שבשליטתו לקווים של צמיחה, בוחן צמצום של כ-8% שטחי המסחר שלה בסופרים גדולים במהלך החצי השנה הקרובה, מתוך כוונה להקטין עלויות שכירות מבלי לפגוע במכירות, וזאת לצד התרחבות בתוך הערים בסניפים עירוניים. 

עיקר הצמצום יתבצע באמצעות הקטנת סניפי ענק שבהם פעלה טיב טעם: הקטנה מצטברת של כ-4,000 מ"ר מתוך כ-50 אלף מ"ר שבהם פועלת הרשת כיום, שתתווסף לסגירת סניפי רשת עדן טבע והטמעתה בתוך סניפי הרשת הקיימים. כך למשל, יוקטן הסניף שבו פועלת טיב טעם בראשון-לציון ב-2,000 מ"ר: כיום פרוס הסניף על שטח של כ-8,500 מ"ר, ולאחר ההקטנה יעמוד על כ-6,500 מ"ר בלבד, כדי לצמצם עלויות שכירות. מיקומים נוספים שבהם תקטין טיב טעם את שטחה הם הסניף בסטאר סנטר באשדוד, שיוקטן בכ1,500-2,000 מ"ר, והסניף בבאר-שבע שצפוי לקטון באופן דומה. 

בסך-הכול, נכון לסוף 2017 היו לטיב טעם שטחי סניפים שאינם כוללים שטחים אשר השכירה בשכירות משנה לצדדים שלישיים, בשטח 39.3 אלף מ"ר. בנוסף היו לחברה שטחים תפעוליים של 16.3 אלף מ"ר נוספים. נכון לסוף 2017 היו לרשת 45 סניפים, בדומה למצב בסוף 2015 ולעומת 47 סניפים בסוף 2016. 

במקביל להקטנה של סניפים גדולים, טיב טעם גם צפויה דווקא להתרחב בסניפים עירוניים: במארס הקרוב צפוי להיפתח סניף חדש ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, וסניף נוסף ייפתח במקביל בחוצות המפרץ. במקביל מחפשים ברשת מיקומים נוספים בתוך הערים. גם מבחינת אסטרטגיית הפריסה צפויה טיב טעם לשנות כיוון: ככל הידוע עד כה, הרשת התנהלה ללא מפת יעדים מבוקשים, וכעת היא מעוניינת לחפש מיקומים אסטרטגיים ולפעול לטובת כניסה אליהם. 

אחד המהלכים שפגעו בתוצאות החברה בשנים האחרונות היה הרכישה הכושלת של עדן טבע מרקט (שבהמשך הפכה לעדן טבע). הפעילות הזאת נרכשה בתמורה לכ-30 מיליון שקל, כשהיא נדרשה לשלם עוד כ-10 מיליון שקל על המלאי. לצד ההשקעות בהשקתה המחודשת, הסתכמו ההשקעות של טיב טעם ברשת בכ-100 מיליון שקל, מה שפגע בתוצאותיה הכספיות וגרר אותה בשנים קודמות להפסדים, אולם ככל הנראה עיקר הנזק ממהלך זה מאחוריה. 

לפי הערכות, הורדת דמי השכירות והעלויות הנלוות דוגמת חשמל וארנונה עשויים להביא לרשת חיסכון של כ-4 מיליון שקל בשנה. בנוסף לאלה, צפויים להתבצע צעדי התייעלות גם במטה של טיב טעם ובמטה של החברה-הבת שלה, ישרקו, שבמסגרתם יפוטרו כ-25 עובדים חיצוניים. נכון לסוף 2017 היו בטיב טעם 1,257 עובדים בסניפים ועוד 106 עובדים נוספים. כלומר, על-פי התוכנית החדשה מדובר על צמצום של כמעט רבע מהעובדים החיצוניים של החברה.

עוד נודע ל"גלובס" כי בנוסף לצעדים הללו, טיב טעם מעוניינת לשפר את התוצאות גם בתוך ישרקו. במסגרת זו בוחנים בחברה להעתיק לצפון את פעילות הדגים שלה, שלפי ההערכות אינה רווחית. כיום מפעל הדגים שבבעלותה, סנפיר ים, פועל ביפו, אך בחברה בוחנים להעתיק אותו לעמק חפר, המקום שבו נמצאות שאר הפעילויות של ישרקו. עלות העתקת המפעל, לפי הערכות, עשויה להגיע לכ-4 מיליון שקל, אך היא תייעל את הפעילות של ישרקו, משום שההפצה של הדגים תוכל להתבסס על הצי הקיים של כ-35 משאיות שמפעילה החברה כיום. 

כמו כן, בטיב טעם צפויים לנסות לייעל ולשפר את העבודה עם חברת ישרקו. כיום רשת טיב טעם מהווה כשליש מהפעילות של ישרקו, כשעד כה בין השתיים היו קשרי סחר הדוקים שלעתים סייעו לישרקו, אך הזיקו לרשת ולהפך. כעת, מעוניינים בקבוצה לייעל את מערכת היחסים בין השתיים ולתת לכוחות השוק לפעול, ללא מחויבות בין שתיהן. למה הכוונה? למשל, אם ישרקו מציעה עבור מסוים מחיר גבוה יותר מאשר מחיר שמציע מתחרה, לטיב טעם לא תהיה העדפה לרכוש דווקא אותו. 

שלום נכנס לגרעין השליטה בטיב טעם לקראת סופה של 2009, בעקבות קריסת השותפה הקודמת בחברה, אנטר הולדינגס של עמית ברגר, ורכש 38% ממניות הרשת בהשקעה של 38 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל, נוסף על הלוואה של 32 מיליון שקל שהעמידה חברת הארגז לטובת פירעון אג"ח.

בהמשך רכש חגי בנתחים את מניותיו של קובי טריביטש, שהיה השותף של אנטר הולדינגס בטיב טעם, בהשקעה של כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים. כניסתו של שלום לרשת נעשתה בזמן שהחברה הייתה נתונה במצוקת מזומנים קשה, ומאז ביצעה טיב טעם כמה הליכי התייעלות, סגרה סניפים נוספים וביצעה עוד מהלכים לשיפור מצבה העסקי.

חגי מחזיק את מניות טיב טעם באמצעות חברת הארגז שבבעלותו. מדיווח לבורסה עולה כי 32% מהמניות שועבדו על-ידי הארגז בחלקים שווים לטובת תאגיד בנקאי ומוסד פיננסי לטובת הבטחת התחייבויות הארגז כלפיהם. 

מאז עדכנה טיב טעם על פרידתה המפתיעה ממנכ"ל החברה עדי כהן לפני כשבועיים, מנייתה, שכבר תקופה ארוכה סובלת מביצועי חסר ביחס למתחרות, מציגה התאוששות חלקית, עם עלייה של כ-9%, וזאת במחזורי מסחר קטנים שבדרך-כלל מסתכמים במאות אלפי שקלים בודדים, כפי שמאפיין את המסחר בה בדרך-כלל. אחרי עליות אלה, מניית טיב טעם  משקפת לה שווי הנע סביב 240 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-220 מיליון שקל בעת ההודעה על הפרידה מכהן. 

בתקופה זו מניות המתחרות ויקטורי ורמי לוי התחזקו בכ-5.5%-3.5%, ומניית שופרסל שמרה על יציבות.
כאמור, מניית טיב טעם סובלת כבר תקופה לא קצרה מביצועי חסר ביחס למתחרות, ו-3 שנים אחורה מציגה ביצועי חסר משמעותיים, עם ירידה של יותר מ-20% - לעומת זינוק של כ-130% במניית שופרסל, קפיצה של כ-75% במניית ויקטורי ועליה של קרוב ל-30% במניית רמי לוי. 

בחודשים האחרונים נפוצו בשוק ההון ובענף המזון שמועות על כך שהחברה עומדת למכירה, אולם מנגד גורמים בענף מעריכים כי בשווייה הנוכחי לא יהיה אטרקטיבי עבור שלום למכור אותה, וכי סביר שירצה לשפר את שוויה באופן משמעותי לפני צעד כזה.