השקעה ראויה או סכין נופלת? מבצעי הסלולר הפילו את מניית סלקום

מניית סלקום, שידעה כמה שבועות של עדנה, צנחה בכ-10% בינואר, אף שהיה חודש חיובי ביותר בשווקים • העלאה יזומה של תעריפי הסלולר באמצעות מתן "אור ירוק" למיזוגים בענף אינה פשוטה פוליטית, ודאי לא ערב בחירות, ולכן סביר להניח כי מהלך כזה אינו מעבר לפינה, והמשקיעים יידרשו להמתין בסבלנות להתממשותו • דעה

ניר שטרן  / צילום: תמר מצפי
ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

בסוף אוקטובר האחרון הכריזה חברת התקשורת סלקום  על מהלך נועז מבחינתה, שהשורה התחתונה שלו הייתה העלאת מחירים החל בנובמבר 2018. ניתן לשער כי בסלקום ייחלו לכך שהמהלך שלהם יאומץ גם בקרב המתחרים, וכך ייעצר הדימום העסקי.

בתחילה, דומה היה כי המהלך האסטרטגי משיג תוצאות טובות. זאת, כאשר פרטנר, הוט מובייל וגולן טלקום אותתו כי בכוונתן לפעול בכיוון דומה. ואולם, מנגד התברר כי פלאפון לא אימצה אסטרטגיה דומה, ואילו אקספון המשיכה באופן טבעי במחירי החדירה שלה. 

חלפו להם פחות מחודשיים, ובימים אלה מתקבלות אינדיקציות מגוונות, שלפיהן מלחמת המחירים בענף הסלולר עדיין כאן - ולפיכך מניית סלקום, שידעה כמה שבועות של עדנה, כמו גם המניה של החברה הציבורית המתחרה פרטנר, צנחה בכ-10% בינואר, שהיה חודש חיובי ביותר בשווקים הפיננסיים. בנתונים אלה, רבים וטובים מתלבטים אם ההחזקה במניית סלקום, שקרסה בכ-50% מתחילת 2018, היא השקעה ראויה, או שקולה לניסיון לתפוס סכין נופלת?

כל מי שעוקב מקרוב אחר הכותרות בתקשורת שיוצאות מכיוון משרד התקשורת בחודשים האחרונים, לא יתקשה להבין כי במשרד מודאגים מהיקף ההשקעות בתשתית התקשורת. ואולם, מנגד כלל לא בטוח שהפונקציות הרלוונטיות בפיקוח על ההגבלים העסקיים מתמקדות בהשקעות ההוניות, ולא בשורת המחיר לצרכן. בהינתן תמונת הרווחיות הקיימת בענף, הגדלת היקף ההשקעות לשם חיזוק התשתיות הוא מהלך הרפתקני.

בנתונים אלה, ניתן להניח כי הרגולטורים הרלוונטיים יהיו פתוחים יותר מאשר בעבר לאשר מיזוג בענף התקשורת המקומי - מיזוג שיביא עמו קיטון בתחרות וגידול ברווחיות החברות בענף, לצד גידול בהשקעות חיוניות. למרות התובנה הפשטנית, הרי שהעלאה יזומה של תעריפי הסלולר באמצעות מתן "אור ירוק" למיזוגים בענף אינה פשוטה פוליטית, ודאי לא ערב בחירות, ולפיכך סביר להניח כי מהלך כזה אינו מעבר לפינה, והמשקיעים יידרשו להמתין בסבלנות להתממשותו.

הטבות רגולטוריות במיזם הסיבים האופטיים

סוגיה נוספת התומכת בהשקעה במניות הסלולר בכלל, וכך גם במניית סלקום, היא הפגיעה בעוצמתה היחסית של בזק במסדרונות הרגולטורים. ההטבות הרגולטוריות שזכתה להם סלקום בכניסה להשקעה במיזם הסיבים האופטיים IBC מאותתות על מגמה זו.

אפרופו ההשקעה ב-IBC, המשקיעים בסלקום תולים תקוות רבות במיזם הסיבים האופטיים המשותף לה ולחברת החשמל, שלהן אמורות להצטרף, בכפוף להבשלת הסכם ההבנות, קרן ההשקעה בתשתיות תש"י. השלמת מבנה הבעלות במיזם הסיבים, ואולי אף צירוף שותפים נוספים, לצד גיוס הון וחוב למימון המיזם - צפויים להוות כלי מהותי להצפת ערך עבור סלקום, הנעדרת תשתית אינטרנט משמעותית ומשלמת הון רב לבזק בעבור שימוש בתשתיותיה.

התוכנית העסקית של המיזם היא להגיע ל-500 אלף בתי אב בתוך שלוש שנים. זאת, כאשר כיום מגיע המיזם לכ-150 אלף בתי אב. חדשות מהותיות בסוגיה זו צפויות בהמשך השנה, ולכך תהיה השפעה על המומנטום במסחר במניה.

הבשלת מיזם הסיבים האופטיים אינה טיול בלונה פארק, ויידרש עוד לא מעט זמן כדי להעריך את השווי הכלכלי הגלום במיזם. ואולם, על פניו מדובר במהלך אסטרטגי מהותי של החברה, שעשוי לשנות את האופק הכלכלי שלה.

קרן אור פיננסית בשוק הטלוויזיה

המצוקה העסקית של סלקום, כפועל יוצא מן המעבר להפסד והצניחה בתזרים המזומנים, הביאה את הנהלתה לנסות ולהנהיג תוכנית קיצוצים נוספת, שתביא לפרידה מ- 250 עובדים נוספים. החברה עברה שורה ארוכה של קיצוצי כח אדם בשנים האחרונות, ולפיכך יכולתה להמשיך ולהפחית את עלויות השכר שלה באופן מהותי כדי לפצות על שחיקה ברווחיות - מוגבלת ביותר ועשויה לפגוע במוצר. אינני מזלזל בחיסכון שנתי פוטנציאלי של מיליוני שקלים בודדים, אבל לא מהתייעלות זו ייבנה עתידה העסקי של חברת סלקום.

אם בפעילות הסלולרית מצויה סלקום, כמו גם מתחרותיה, בנסיגה ומצוקה, אזי פעילות הטלוויזיה של החברה, שהושקה בדצמבר 2014 ויש לה כרבע מיליון מנויים ונתח של כ-12% משוק הטלוויזיה, נתפשת כקרן אור וזרוע התקפה מהותית המזנבת ב-yes ובהוט. מאמץ החדירה של החברה בתחום הטלוויזיה מצוי עדיין בעיצומו, ורווחיות מהותית שלו תלויה במידה רבה בהתקדמות בפריסת תשתית עצמאית.

הניהול הפיננסי של סלקום שמרני, ולפיכך החברה הצטיידה ביתרות מזומנים מהותיות, המספיקות לה לנהל את צורכיה התזרימיים בשנים הקרובות גם בתרחיש של תזרים מזומנים נמוך. ואולם, החוב הפיננסי של סלקום אינו קטן, ומסתכם ב-2.3 מיליארד שקל. לפיכך, הבשלת מיזם הסיבים האופטיים בהצלחה, לצד היפוך מגמה במחירי הסלולר, הם קריטיים לעתידה של החברה לשימור דירוג החוב הגבוה שלה ולערך העתידי שייווצר לבעלי המניות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.