חודש לדד-ליין של מו"מ הסחר: ההזדמנות של טראמפ לחזק את הכלכלות הניצות

אם נשיא ארה"ב לא ייכנע ללחץ השווקים ויתעקש על דרישותיו, הוא יוכל להעמיד הן את כלכלת ארה"ב והן את כלכלת סין על בסיס חזק יותר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שמועות על עסקה אפשרית בשיחות הסחר בין ארה"ב לסין בוושינגטון נפוצו בימים האחרונים. לנשיא טראמפ יש עדיין יתרון על הצד השני. השאלה היא אם הוא ישתמש בו - או יסתפק בעסקה שמצילה את הדימוי שלו כדי לתמוך בשוקי ההון וללכד מאחוריו את הבייס שלו, הבוחרים מהאזורים הכפריים.

הסימנים הראשונים אינם מעודדים, אם כי יש עדיין חודש עד שהפסקת האש במלחמת הסחר שנקבעה ל-90 יום תסתיים. השורה התחתונה מהפגישה ביום ה' שעבר בין הנשיא טראמפ לממונה הכלכלי הסיני ליו הי הייתה מחויבות סינית לכאורה לקנות עוד חמישה מיליון טון של פולי סויה. לא פורסם לוח זמנים לעסקה הזו.

כל הקלה למגדלי פולי הסויה בארה"ב שבמצוקה ראויה לברכה, אך המספרים הללו זקוקים להקשר. ב-2017 סין קנתה קרוב ל-32 מיליון טון פולי סויה מארה"ב, וזהו היצוא החקלאי האמריקאי הגדול ביותר, לפי נתוני משרד החקלאות הפדרלי. בינואר-אוקטובר 2018 סין קנתה רק 8.2 מיליון טון, ירידה של 63% מהתקופה המקבילה. לכן, עוד 5 מיליון טון הם הזמנה קמצנית למדי.

אם בתום השיחות התוצאה תהיה שהמכסים האמריקאיים יבוטלו ורכישות פולי הסויה והאנרגיה של הסינים פשוט יחזרו להיות מה שהן היו - עם עוד פתיחה סמלית של שווקים סיניים בפני חברות מארה"ב - יהיה קשה לומר מה הייתה מטרת שיבושי הסחר הללו.

זה לא חייב להיות כך. טראמפ אולי מצוי תחת לחץ שוקי ההון והחקלאים הממורמרים, אך המצב בסין גרוע בהרבה. מדד מנהלי הרכש בסין שפורסם ביום ו' על ידי החברה הפרטית Caixin הראה שפעילות הייצור התכווצה בקצב המהיר ביותר מאז פברואר 2016. מדד מנהלי הרכש הרשמי היה טוב יותר במקצת, אבל גם הוא הצביע על התכווצות הפעילות - במיוחד של חברות קטנות, מנועי התעסוקה העיקריים של סין. החברות הפרטיות סובלות משילוב של קמפיין נגד בנקאות הצללים וחולשה ביצוא. הכלכלה נראית בדרך להיחלשות נוספת בחודשים הקרובים.

נפט ופולי סויה זולים יותר מארה"ב יהיו טובים לסין, וליצואנים בארה"ב. אבל כדי להחזיר לעצמה את הצמיחה באמת, סין צריכה לצמצם את ההגנה הלא הוגנת על החברות הממשלתיות שלה ואת היתרונות שמהם הן נהנות כעת - דרישת מפתח של הנציגים האמריקאים במו"מ.

תיקון מסלול יהיה עניין קשה במיוחד לנשיא ג'י ג'ינפינג, שהוא שמרן ידוע בנושאים אלו, אבל לא תהיה לו ברירה. גם הגנה חזקה יותר על קניין רוחני בסין היא אינטרס סיני לטווח הארוך, אם היא רוצה להפוך למעצמת חדשנות.

לטראמפ יש הזדמנות היסטורית להעמיד גם את כלכלת ארה"ב וגם את סין על בסיס חזק יותר - אם הוא יתעקש על דרישותיו ויהיה מוכן לכמה ויתורים אמיתיים של ארה"ב בתמורה לכמה ויתורים אמיתיים של סין.