מדד החירות של פרידום האוז: החירות בישראל בסימן ירידה

המכון האמריקאי עם יד על דופק הדמוקרטיה בכל מדינות תבל, קובע בדו"ח השנתי החדש שלו: "הלאומנות בישראל גוברת – ומכבידה על הדמוקרטיה במדינה" • ישראל עדיין מוגדרת כ"מדינה חופשית", אבל הציון שלה ירד בעקביות מאז 2017 • ארה"ב גלשה למקום ה-51 מתוך 87 המדינות המוגדרות חופשיות • נשיא פרידום האוז: טראמפ מכביד על ערכי הליבה של ארה"ב

מחאת יוצאי אתיופיה. ישראל חופשית, אבל לאומנית / צילום: שלומי יוסף
מחאת יוצאי אתיופיה. ישראל חופשית, אבל לאומנית / צילום: שלומי יוסף

פרידום האוז (Freedom House), מכון מחקר אמריקאי, שמנטר את מצב הדמוקרטיה והחירות בכל מדינות תבל מזה 50 שנה, קובע שהחירות בישראל נמצאת בסימן ירידה בשלוש השנים שחלפו. המכון מקבל תמיכה ממלכתית אך מתנהל באופן עצמאי, ללא פיקוח של הממשל.

הדו"ח השנתי של המכון לשנת 2019, שהתפרסם שלשום (ג'), מציין, כי ישראל היא אחת משתי המדינות היחידות במזה"ת (תוניסיה היא השנייה), שהמכון מגדירן כ"חופשיות". אבל הדו"ח מוסיף: "הלאומנות בישראל גוברת והיא מכבידה על הדמוקרטיה במדינה".

"חוק חדש מתיר למשרד הפנים לשלול מפלסטינים תושבי ירושלים את רישיון המגורים בעיר בין השאר בגלל 'הפרת אמונים לישראל'", מציין הדו"ח. "יתר על כן, חוק יסוד חדש (הכוונה לחוק יסוד: הלאום) פוגע במעמד השפה הערבית וקובע את העיקרון שרק לעם היהודי יש זכות להגדרה עצמית במדינה". עורכי הדו"ח מציינים שהערכה מורחבת על ישראל תפורסם בעתיד, אך הם אינם נוקבים בתאריך.

המכון מסווג את מדינות תבל בשלוש קטגוריות: "חופשית", "חופשית באופן חלקי" ו"בלתי חופשית". ישראל, כאמור, מסווגת בקבוצה הראשונה, המונה 87 מדינות, אך היא מוצבת קרוב לתחתיתה, במקום ה-76. היא קיבלה 78 נקודות, כשהציון הטוב ביותר הוא 100 והנמוך ביותר - 1. ג'מייקה ונאורו קיבלו מספר זהה של נקודות. מתחת לישראל נמצאות מדינות כאל-סאלוואדור (במקום האחרון בקבוצת המדינות החופשיות, עם 67 נקודות), טוניסיה (במקום לפני האחרון, עם 69 נקודות), סנגל (72), פרו (73), הודו (75), נאמיביה (75) וכמה מדינות אחרות.

בדו"ח 2018 קיבלה ישראל ציון של 79 נקודות, ובדו"ח 2017 - 80 נקודות.

כצפוי, המדינות החופשיות ביותר נמצאות בצפון אירופה: נורווגיה, שוודיה ופינלנד (100 נקודות כל אחת). כל מדינות אירופה המערבית זכו בציון 90 ומעלה, אבל בין המדינות המובילות נמצאות גם קיריבאטי (93), איי מרשל (93), דומיניקה (93), קייפ-ורדה (90), מיקרונזיה (92) ופאלאו (92).

ארה"ב דורגה במקום ה-51 בקבוצת 87 המדינות החופשיות, ופרידום האוז מותח ביקורת חריפה ביותר על דונלד טראמפ, שתרם לשיבוצה במקום נמוך כזה (ועל כך בהמשך).

הציון של כל מדינה נקבע על פי שקלול של שני פרמטרים: זכויות פוליטיות (40%) וזכויות אזרחיות, או זכויות הפרט (60%). הציון של כל אחד משני הפרמטרים נשען על תשובות לשורת שאלות. הציון הטוב ביותר של כל פרמטר הוא 1, והגרוע ביותר - 7.

בדו"ח של 2019, זכתה ישראל בציון של 2/7 בפרמטר הזכויות הפוליטיות (כאמור - 1 הוא הציון הטוב ביותר).

ב-2018, קיבלה ישראל ציון 1/7 בפרמטר הזכויות הפוליטיות וזה היה הציון בפרמטר זה גם ב-2017.

במילים אחרות: על פי הדו"ח של 2019, נרשמה שחיקה במצב הזכויות הפוליטיות בישראל בהשוואה לדו"חות 2018 ו-2017.

בדו"ח של 2019, זכתה ישראל בציון של 2.5/7 בפרמטר זכויות האזרח.

בדו"ח 2018 היה הציון בפרמטר זה 3/7, וב-דו"ח 2017 - 2/7. במילים אחרות: ב-2019 חל שיפור קל במצב זכויות האזרח בהשוואה ל-2018 , אך הוא לא הצליח לחזור לרמה הטובה יחסית שנרשמה בדו"ח 2017.

מייקל אברמוביץ, נשיא פרידום האוז, מטיל על דונלד טראמפ את האחריות להידרדרות ארה"ב למקום כל כך לא מכובד ברשימת המדינות החופשיות, במבוא לדו"ח ובמאמר אופ-אד ב"וושינגטון פוסט".

"האתגרים לדמוקרטיה בארה"ב לא החלו עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן", כתב אברמוביץ. "אבל באמצע כהונתו לא נותר כל ספק שהשפעתו מכבידה על ערכי הליבה של ארה"ב וקוראת תיגר על יציבות המערכת התחוקתית. יתר על כן, השפעתו פוגעת גם בדמוקרטיות ובחירות במדינות מחוץ לארה"ב".

"ההתקפות של טראמפ על הזרוע השיפוטית ועל המדיה, התנגדותו למגבלות החוקיות נגד שחיתות וטענותיו משוללות הבסיס שהאופוזיציה אחראית להונאות בתהליך הבחירות - כל אלה הן טקטיקות מוכרות לשליטים אוטוקרטיים ולדמגוגים פופוליסטיים שמבקשים לחתור תחת מערכות האיזונים והבלמים שנועד להגביל את עוצמת הממשלה", כותב נשיא המכון.

אין כל הפתעה ברשימת המדינות הבלתי חופשיות הגרועות ביותר: סוריה, סודאן, דרום סודאן, אריטריאה, טורקמניסטאן, קוריאה הצפונית, גיניאה המשוונית, סעודיה, סומליה, טג'יקיסטאן, אובזקיסטאן, הרפובליקה המרכז אפריקאית ולוב. סוריה קיבלה את מספר הנקודות הקטן ביותר: אפס.