אליזבת וורן, הדמוקרטית שרצה לנשיאות ארה"ב: בעד פתרון שתי המדינות

בעצרת בחירות בניו-המפשייר, וורן לא הסתייגה מקביעת שואל שישראל היא מדינת אפרטהייד, אך גם לא תמכה בה • "ישראל נמצאת בחלק מסוכן של העולם, שבו אין הרבה דמוקרטיות ליברליות; אנו זקוקים לישראל חזקה שם" • "בעל ברית טוב הוא בעל ברית שמקדם שלום" • "טראמפ? לא בטוח שהוא יהיה נשיא ב-2020; גם לא בטוח שהוא יהיה אדם חופשי"

אליזבת וורן / צילום: Reuters
אליזבת וורן / צילום: Reuters

עמדת ארה"ב כלפי ישראל עומדת להיות נושא חשוב במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב, ב-2020, ואף על-פי שהקלפיות ייפתחו רק בעוד 21 חודשים, כבר עתה יש סימנים שהסוגיה הזו תהיה אחד מהאגוזים הקשים שמועמדים משתי המפלגות יצטרכו לפצח. בסוף השבוע הונח האגוז הזה על צלחתה של אליזבת וורן, הסנאטורית הדמוקרטית ממסצ'וסטס, שמתמודדת על מועמדות מפלגתה לנשיאות.

בעצרת בחירות בדובר, ניו-המפשייר, שאל אותה אחד המנוכחים מה דעתה על ההתנחלויות בגדה המערבית ועל "מצב האפרטהייד בפלסטין עכשיו".

וורן לא בלעה את הפיתיון. היא לא הביעה תמיכה באפיון השליטה הישראלית בגדה כמשטר אפרטהייד, אך גם לא הסתייגה מאפיון זה. תשובתה: "ישראל נמצאת בחלק מסוכן של העולם, שבו אין הרבה דמוקרטיות ליברליות".

אבל במקביל היא שיגרה חץ ביקורתי: "בעל ברית טוב הוא בעל ברית שמקדם שלום ותומך במאמצים הומניטריים בסיסיים".

היא הוסיפה: "אני מאמינה בפתרון של שתי מדינות. אני מאמינה שזה פתרון לטווח הארוך שיוביל לשלום... אנו חייבים לדחוף לפתרון כזה, אך אנו לא מכתיבים את התנאים".

על-פי דיווח של האתר היהודי "אלגמאיינר", וורן אמרה עוד כי ארה"ב אינה צריכה להסיר מעל השולחן את קלפי המשא-ומתן (העתידי)" - רמז ביקורתי להחלטת דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקאית.

ב-2018 הייתה וורן אחת מ-13 סנאטורים שכתבו לשר החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, בדרישה שיעשה יותר "להקלת המשבר ההומניטרי ברצועת עזה". המכתב מאשים את חמאס באחריות למצב, אך מטיל גם על ישראל ומצרים אחריות חלקית.

כמובן, בראש האג'נדה של וורן, אחת מהמחוקקים הליברליים ביותר בקונגרס, נמצא המאבק בנשיא דונלד טראמפ, שזה מכבר קיבל אופי אישי. חילופי המהלומות המילוליות ביניהם עושים תמיד כותרות. טראמפ נוהג לכנותה בלעג "פוקאהונטס" (בתו של מנהיג שבט אינדיאני במזרח ארה"ב במאה ה-17) בגין טענת וורן שבעורקיה זורם דם אינדיאני.

הסנאטורית הביעה זלזול גמור בטראמפ פעמים רבות. בעצרת הבחירות בסוף השבוע היא אמרה, כי "לא בטוח שטראמפ יהיה נשיא ב-2020; גם לא בטוח שהוא יהיה אדם חופשי". אבל הפופולריות שלה בשבוע שחלף קיבלה תנופה חזקה בעקבות פרסום יזמתה להטיל "מס עושר". בתמצית: מס בשיעור 2% על בעלי נכסים בשווי 50 מיליון דולר ויותר, וכן מס בשיעור 3% על בעלי נכסים בשווי מיליארד דולר ויותר.

על-פי סקר של "פוליטיקו", 61% מהאמריקאים - ומחצית מהרפובליקאים - תומכים ביוזמה כזו. רעיונות דומים העלו גם הסנאטור ברני סנדרס, שעשוי להצטרף למירוץ לנשיאות, וצירת בית הנבחרים החדשה, אלכסנדריה אוקאסיו קורטס.

אפילו האתר הימני "וושינגטון אקזאמינר" כתב אתמול: "אל תצחקו, אליזבת וורן תוכל לזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות - ולהביס את טראמפ בבחירות".