בחירות 2019 | בלעדי

התקדמות במגעים לאיחוד בין בני גנץ ועדינה בר-שלום

חוסן לישראל ואחי ישראלי כבר הסכימו בפגישות קודמות על עקרונות החבירה בסוגיות חברתיות וכן בענייני דת ומדינה • לפי הסיכומים עד כה לבר-שלום הובטח מקום בעשירייה הראשונה • במקביל, בר-שלום מנהלת מו"מ גם עם יאיר לפיד

בני גנץ  / צילום: אביב חופי
בני גנץ / צילום: אביב חופי

התקדמות ניכרת במגעים בין חוסן לישראל, מפלגתו של בני גנץ לאחי ישראלי, שבראשה עומדת עדינה בר-שלום.

שתי המפלגות כבר הסכימו בפגישות קודמות על עקרונות החבירה בסוגיות חברתיות וכן בענייני דת ומדינה. אתמול (ה') עלתה שאלת המיקום ברשימה ולפי הסיכומים עד כה לבר-שלום הובטח מקום בעשירייה הראשונה. טרם נקבע המיקום של מספר שתיים ברשימתה של בר-שלום, האלוף במילואים גדעון שפר ושל המועמדת השלישית, תא"ל במיל' רות ירון. ככל הנראה הם יוצבו בעשירייה השנייה, שנראית כיום כמעט כולה ריאלית. לאור ההתקדמות במגעים נקבעה פגישה נוספת הבוקר (ו') ועוד אחת ליום שני, לקראת הצגת הרשימה ביום שלישי.

גנץ ובר-שלום ניהלו מגעים עוד בטרם הכריז הרמטכ"ל לשעבר על הקמת מפלגתו ועל הריצה לכנסת, ולשתיהן מטרות משותפות ורעיונות זהים. מיכאל ביטון, ראש עיריית ירוחם לשעבר ומי שהיה יו"ר אחי ישראלי, עבר בדצמבר לגנץ והוא נחשב שם אחד ממתווי הדרך העיקריים. ועם זאת, המשא ומתן בין שתי המפלגות עדיין לא הביא לאיחוד.

בר-שלום מנהלת משא ומתן גם עם יש עתיד של יאיר לפיד, אך שם קיימות מחלוקות בענייני דת ומדינה  לפיד קיבל נייר עמדה של אחי ישראלי בסוגיות אלה, וטרם השיב, בעוד המשא ומתן עם גנץ מתקדם.

בר-שלום, היא בתו של הרב עובדיה יוסף ובברכתו הקימה את המכללה החרדית הראשונה. היא ניסתה בעבר להיכנס לרשימת ש"ס, אך למרות שאין בתקנון המפלגה איסור על צירף נשים לרשימה, אריה דרעי דחה את פנייתה. היא הקימה את המפלגה כשהעקרון המרכזי שלה הוא פתרון המחלוקות בהידברות וחיבורים בין ציבורים שונים בישראל בתוך המפלגה. כך קבעה כי מחצית מהמועמדים ברשימתה יהיו נשים והן יוצבו בריצ'רצ' עם הגברים. עבור גנץ החיבור עם בר-שלום, שתהיה האשה החרדית השנייה במפלגה, מסייעת להגיע לציבור רחב במגזר הדתי חרדי, לאחר שעורר חשש במגזר זה, בהצהרותיו בנאום הראשון שנשא. אז דיבר על תחבורה ציבורית בשבת ונישואים אזרחיים, ולבר-שלום הבהיר כי כל הסוגיות הללו יפתרו על בסיס הסכמות רחבות. כן חשובה לגנץ הכנסתה של בר-שלום במקום גבוה לאחר ביקורת שקיבל על מיעוט נשים בצמרת הרשימה. בין שבעת השמות החדשים שפרסמה חוסן לישראל אתמול, רק שתי נשים ובהן עומר ינקלביץ, עורכת דין ופעילת ציבור חרדית. בר-שלום, בהנחה שההסכם אכן יחתם וינקלביץ, פורצות את המחסום שהציבור המפלגות החרדיות בפני נשים חרדיות.

גורם בחוסן לישראל מסר ל"גלובס" כי לבר-שלום ומפלגתה ערך מוסף רב, הן במישור האלקטורלי ובעיקר במישור האידאולוגי ערכי העולה בקו אחד עם ערכי חוסן לישראל.