כחלון נגד תנובה: קורא לציבור לא לקנות ממי שמעלה את המחירים

(עדכון) - מוצרי החלב המפוקחים עומדים להתייקר - כך עולה מתשובת המדינה לבג"ץ במסגרת הדיון בעתירת תנובה • בתשובה לעתירה מבהיר היועמ"ש כי לא ניתן יותר להגן על עמדת האוצר ועל תוכניותו להעביר מתווה שימנע את עליית המחירים בשל הבחירות הקרובות

חלב תנובה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חלב תנובה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מוצרי החלב המפוקחים עומדים להתייקר - כך עולה מתשובת המדינה לבג"ץ במסגרת הדיון בעתירת תנובה. בתשובה לעתירה מבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי לא ניתן יותר להגן על עמדת האוצר ועל תוכניותו להעביר מתווה שימנע את העלאת המחירים בשל הבחירות הקרובות. "בהעדר נימוק שיצדיק בשלב זה את אי-קבלת המלצת ועדת המחירים, המדינה מסכימה לצו מוחלט".

המשמעות: קבלת העתירה של תנובה והעלאת מחירים של מוצרי חלב מפוקחים דוגמת גבינה לבנה, חלב טרי, גבינה צהובה וחמאה.

"להחלטה בדבר פיזור הכנסת יש השלכה ממשית על יכולתם של השרים להשלים את הליכי החקיקה במסגרת המועדים שנמסרו לבית המשפט", כותבים נציגי יועמ"ש, ומפרטים כי "פיזורה של הכנסת מהווה שינוי נסיבות מהותי לעניין ההיתכנות המעשית לקידום המתווה באמצעות חקיקה, לאפשרות להמשיך ולטעון כי קיימים נימוקים המצדיקים את החלטת השרים שלא לפעול על-פי המלצת ועדת המחירים, כמו גם לעניין חובתה של הממשלה היוצאת לפעול בתקופה זו באיפוק וריסון".

עוד מציינים נציגי היועמ"ש: "נזכיר עוד כי תהליך החקיקה נעצר מפאת הקדמת הבחירות, עוד בטרם התקיים דיון ציבורי במשמעויות המתווה ובהערות הציבור לתזכיר החוק. ממילא, יש לעבור עוד כברת דרך משמעותית עד להשלמת התהליך, אם בכלל, ולא ניתן בשלב זה, ולְנֹוכַח חלוף הזמן, לנמק עוד את אי-העלאת המחירים בטענה לתנודתיות המחיר".

עם זאת, בג"ץ עדיין יצטרך להכריע באופן סופי בסוגיה בדיון שיתקיים בסוף החודש. נזכיר כי תנובה עתרה בקיץ האחרון לבג"ץ על רקע סירובו של שר האוצר משה כחלון לחתום על ייקור מוצרי החלב שבפיקוח, בהם גבינה צהובה, חלב טרי וחמאה. הסירוב נעשה על אף המלצה של ועדת המחירים - ועדה מקצועית משותפת למשרדי האוצר והחקלאות - לייקר את מוצרי החלב המפוקחים ב-3.4%. מאז הוועדה פרסמה המלצה נוספת לפיה שיעור ההתייקרות צפוי להגיע לכ-6%. תנובה טענה בדיון בכנסת כי נגרם לה נזק של כ-200 מיליון שקל בשנים 2017-2018 על הסירוב לייקור.

שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, התייחס למאבק על מחירי החלב בפיקוח ואמר: "במשך השנה האחרונה אני מסרב לחתום על העלייה במחירי החלב, מתוך תפיסה שזהו צעד ציני ומיותר של מונופול דורסני ונצלני שנועד להגדיל רווחים על חשבון הציבור. צר לי שהפרקליטות לא מצאה לנכון להגן על עמדתי. אעשה ככל שביכולתי, במסגרת החוק, כדי למנוע את עליית המחירים המיותרת הזו. בכוונתי להורות מיד לאחר הבחירות על בחינה מחדש של התנהלות המחלבות, ובראשן תנובה, וקשרי הגומלין ביניהן, על כל המשתמע מכך".