מסגירת הרשימות ועד החלטת היועמ"ש: על השבוע המשמעותי ביותר במערכת הבחירות

בסוף השבוע הקרוב התמונה תתבהר. יום חמישי, 47 יום לבחירות, הוא היום האחרון להגשת הרשימות, ועד הגשת הטפסים יכולים להיות עוד חיבורים מפתיעים, מימין ומשמאל • בנוסף, גם ההחלטה המתקרבת של מנדלבליט בתיקי נתניהו עשויה לעצב את המפה הפוליטית מחדש • פרשנות

פתקי מחל בבחירות /  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פתקי מחל בבחירות / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

כל העיניים נשואות ליום חמישי בשעה 22:00 בלילה, בבניין הכנסת בירושלים. שם מכונסת ועדת הבחירות המרכזית ומלקטת את הטפסים מידיהם של כ-62 מפלגות אשר נטלו טפסים מראש מתוך כוונה להגיש את הרשימות. אולם העשרות הללו לא באמת יתמודדו או ייכנסו לכנסת הבאה. רובן מפלגות המנסות "לגנוב" זמן אויר במסגרת תעמולת הבחירות המשודרת במשך 3 שבועות לפני יום הבחירות.

מקרב המפלגות המשמעותיות, ניתן לדבר על 5 נקודות מרכזיות:

1) מי ומי. המירוץ לצמרת נמשך בכל רגע. הרבה שמות חדשים, מעט שמות ותיקים ומרדף אחרי סלבריטאים כדי להשלים את הטפסים ולרשום בכל מפלגה את שמות המועמדים. בכל שעה מתפרסמת הודעה על זהות מועמד והמפלגות מנסות למשוך תשומת לב עם דמויות בולטות. במפלגת יש עתיד יציגו את הרשימה המלאה אתמול (ב') בערב בכינוס באולם אירועים בשפיים. מפלגת חוסן לישראל של בני גנץ תעשה אותו הדבר היום, יום ג'. והליכוד, מפעילים מכבש לחצים חסר תקדים על הימין להתמזג ולהתאחד. נתניהו רוצה לראות את יו"ר הבית היהודי, רפי פרץ, מחובק מצד אחד עם ח"כ בצלאל סמוטריץ' ומן הצד השני עם בן-ארי ראש עוצמה יהודית. הימניים בינתיים משגרים לנתניהו הודעות נפנוף, אך עד יום ה', מי יודע.

2) איחודים נוספים? עקב ההודעות על איחוד בין גשר לבין חוסן לישראל של לוי-אבקסיס וגנץ, המערכת הפוליטית לא מיצתה את איחודי הרשימות. כולם חוששים שמפלגות קטנות ימשכו קולות, ולא יעברו את אחוז החסימה וכך יאבדו לצד כזה או אחר מנדטים יקרים. הכול יכול לקרות. חיבורים שנחשבו ללא-רלבנטיים על לפני כמה ימים, כמו בין מרצ לעבודה או בין הרשימה המשותפת (חד"ש ואחרים) לבין תע"ל של אחמד טיבי. גם משה כחלון עם כולנו, שהצהיר שלא יקפוץ לאף עגלה אחרת, ויתמודד אל מול הציבור עם הצוות המנוסה שלו, עשוי לכרוע תחת הלחץ והחששות ולחבור למיזוגים משונים.

3) מגדר ופוליטיקה. ארגוני נשים דוחפים, עיתונאיות מצייצות, שכן ההזדמנות היא אחת לארבע שנים לוודא, באמצעות בחירה ושיבוץ שמות שהכנסת הבאה תתקדם עוד צעד לעבר שוויון מגדרי. המשימה היא מורכבת, שכן מפלגות חרדיות כמו ש"ס ויהדות התורה מדירות נשים לחלוטין ובליכוד, שיטת הפריימריז הותירה ב-20 המקומות הראשונים רק שלוש פוליטיקאיות ועוד כ-3-2 פוליטיקאיות נדחקו אצלכם לעשיריה הבאה, ייצוג מגדרי לוקה בחסר של המפלגה הגדולה ביותר.

4) הסקרים הסקרים. רצוי שלא להסתמך עליהם. כלי תקשורת רבים מפרסמים כאלה מדי ערב ומילת אזהרהֿ, בשבוע הקרוב עשויים להיות סקרים מבלבלים מדי יום. המידע המלא לא מוצג תמיד באופן ברור וכך מקרב סקרי המנדטים, קשה לשים לב שיש כ-30% שלא מסוגלים בשלב הזה להגיד אם החליטו במי לבחור והאם הם בטוחים בהחלטתם. אנשים רבים לא עונים, טורקים את הניידים, מתעלמים, או משקרים בסקרים. בנוסף, כלי תקשורת מרכזיים מתבססים כיום על סקרי סמסים אשר לגביהם לא הובררה דיה המתודה של בניית המדגם ועד כמה ניתן להסתמך עליהם. כתוצאה מכך, חוסר האמון בסקרים נמצא בעלייה.

5) הודעת היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט. מעל לכל הנקודות הקריטיות הללו מרחף אלמנט מרכזי שילווה אותנו מן השבוע הבא ועוד לשנים ארוכות והיא הודעתו של מנדלבליט על הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה במספר תיקים. חן מענית מ"גלובס" דיווח שכוונת מנדלבליט היא להגיש כתבי אישום על חשד לשוחד לפחות בחלק מן התיקים, והודעה מפורטת עובדתית תהיה בעלת משמעות כבדה עבור ראש הממשלה. עד עתה קמפיין הליכוד פוצל לשני חלקים. הראשון, טיעונים פוליטיים בכסות משפטית ותוך שימוש במספר רב של עורכי דין בנוגע למועד ההודעה, מספר האנשים שתושאלו, ופרטים נוספים מתוך החשדות. בחלק השני, קמפיין נתניהו משופע בקטעי וידאו, נגד המועמד המאיים מבחינתם בני גנץ.

שתי החזיתות הללו זוכות להבלטה רבה, עד כדי כך שקמפיין הליכוד הפך לפרויקט פרסונלי סביב נתניהו וכמעט לא נוגע למדיניות של הממשלה הבאה.

מתי יודיע מנדלבליט על החלטתו? זה עשוי לקרות כבר החל מיום שישי הקרוב, אחרי שחלפו 30 ימי היידוע הקבועים בנוהלים. על כל פנים, ההנחה הרווחת היא שעל מנדלבליט לסיים זאת לפני סוף חודש פברואר, שכן מראשית מארס ועד ה-9 באפריל, פחות משישה שבועות למערכת הבחירות, פרסום מן הסוג הזה יתפס כהתערבות לא הוגנת והשפעה על הבוחרים.