כחלון נאלץ לחתום: משתמשי הטבק יממנו את צמצום התייקרות החשמל

שר האוצר משה כחלון חתם על הצו המשווה את המכס על המוטל על הטבק לגלגול למכס המוטל על סיגריות • עלאת המכס תיכנס לתוקף באופן מיידי

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

בתום מאבק ארוך חתם הערב (ג') שר האוצר משה כחלון על הצו המשווה את המכס על המוטל על הטבק לגלגול למכס המוטל על סיגריות. העלאת המכס תיכנס לתוקף באופן מיידי. העלאת המס אמורה להכניס לקופת המדינה סכום של 400-450 מיליון שקל לשנה - סכום שישמש למימון צמצום התייקרות החשמל: במקביל לחתימה על העלאת המכס על הטבק חתם כחלון על צו שדוחה את ההתייקרות הצפויה בבלו על הפחם לתחילת 2021. בעקבות החתימה יתאפשר צמצום התייקרות תעריף החשמל ב-2019 מ-6% עד 8% לפחות מ-3% בממוצע.

כחלון נאלץ לחתום על הצו בהוראת בג"צ שקיבל ב-4 לחודש את העתירה שהגיש נגדו המיזם הרב-מגזרי לעישון, לאחר שסרב במשך שלוש שנים ליישם את החלטת הממשלה ולחתום על הצו.

בעקבות הצו יועלה ממחר המכס עלך ק"ג טבק לא מעובד, טבק לתפזורת וטבק ליחידות חימום מ-459 ל-1,094 שקלים לפחות. העלאת המס תחול גם על סוחרים המחזיקים בידיהם מלאי ובתנאי שחבות המס הכוללת שלהם עולה על 10 אלפים שקלים.

מהמיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו לבג"ץ באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, ומההסתדרות הרפואית, שהצטרפה כידיד בית המשפט נמסר הערב: "זהו רגע חשוב במערכה נגד העישון. הרגע הזה הגיע אחרי מאבק ממושך ועיקש מצד אנשי מקצוע בתחום הבריאות וארגוני החברה האזרחית שנאבקים בנגע העישון. כולם כאחד הציגו חזית אחידה ועקבית אל מול האינטרסים של חברות הטבק הפועלות נגד בריאות הציבור . גם ברגע הזה אפשר רק להצטער על כך שהיה צורך להגיע עד בג"ץ כדי ששר האוצר ישכיל לעשות את הדבר הנכון, ויישר קו עם מה שבכל אירגוני הבריאות בעולם כבר מבינים - מס על מוצרי טבק מציל חיים. המבחן עובר כעת ליישום בשטח, ואנחנו, אחרי שנלמד את הצו לעומקו, נמשיך לעקוב כדי לוודא שהמס על הטבק לגלגול אכן משווה למס על סיגריות ושגורמים אינטרסנטים לא פועלים למסמס את ההישג ההיסטורי הבריאותי הזה, שנועד למנוע התמכרות של צעירים ובני נוער להרגל הקטלני שלא תמיד מודעים לעובדה שהם הפכו למכורים ".