תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מהי הטכנולוגיה שהעבירה את שיעורי העזר במערכת החינוך אל העולם המקוון?

תוכנית "נחשון" של מטח מציעה שיעורים פרטיים לאלפי תלמידים בפריפריה באמצעות שיחות ועידה בווידאו • אחד האתגרים המרכזיים שעמדו בפני האחראים על הפרויקט הוא הבחירה בפלטפורמה הטכנולוגית הנכונה, כזו שתהיה יעילה וידידותית לשימוש התלמידים • פתרונות IT מתקדמים כתבה רביעית בסדרה

שיעורים פרטיים מכל מקום וזמן/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
שיעורים פרטיים מכל מקום וזמן/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף בזק בינלאומי

לא פעם מושמעת ביקורת על המערכת החינוך, בשל חוסר הצלחתה להתאים עצמה למציאות המשתנה. עם זאת, נראה כי מתחת לפני השטח דווקא מתרחשים תהליכים אשר מקדמים אותה עם הזמן. למשל, פתרונות טכנולוגיים עדכניים לצרכי התלמידים. אחד המרכזיים שבהם הוא תוכנית "נחשון" - מִנהלת למידה מקוונת, שאותה מעבירים אנשי מטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית).

"מדובר במערכת אשר מציעה שיעורים פרטיים מרחוק לתלמידי תיכון בפריפריה", מסביר ערן קירשנר, מנהל מערכות בתוכנית נחשון. "כלומר המורה - שהוא בעצם סטודנט אשר משמש כחונך קבוע לתלמיד - לא צריך להגיע לבית התלמיד, אלא עושה זאת באופן מקוון. הוא יכול לעשות זאת מול תלמיד אחד או מול קבוצה של עד שלושה תלמידים, כשהשיעור מתבצע פעם בשבוע, למשך שעה וחצי.

"השנה הגענו לכמות של 1,000 שעות לימוד בערב, בכל רחבי הארץ, ול־140 אלף שעות לאורך המחצית הראשונה של שנת הלימודים. משתתפים בתוכנית 200 תיכונים ו־8,000 תלמידים מהפריפריה, שלומדים מתמטיקה, ביולוגיה, כימיה, פיזיקה ואנגלית. הכול נעשה מרחוק, באמצעות פלטפורמת Webex מבית Ciscoלשיחות ועידה בווידאו (Video Conference) - גם השיעורים הפרטיים עצמם וגם ההדרכות שאנחנו מעבירים למורים הפרטיים שמשתתפים בתוכנית. הפרויקט מתקיים במימון של משרד החינוך. מדובר במוצר משלים לבית הספר ולא במשהו שבא להחליף אותו, וזהו הפתרון הפשוט ביותר: בעזרת הטכנולוגיה קל מאוד להעביר שיעורי עזר".

לנהל את האופרציה בצורה חלקה

האתגר הגדול של תוכנית נחשון הוא, כמובן, לדאוג שכל שיעור פרטי יתנהל ללא תקלות, ללא כל קושי ובלי הפרעות - ממש כמו שמתנהל שיעור פנים אל פנים. לצורך כך היה על אנשיה לבחור בפלטפורמה יציבה ואמינה. כזו שתוכל לספק להם שקט מבחינה זו ותאפשר לכל הצדדים להתנהל באופן שוטף - שהמערכת עצמה תהיה ידידותית למשתמש ותאפשר לקיים שיעור מכל מקום ובכל זמן.

"כאשר ניגשנו לפרויקט חיפשנו את המוצר הכי טוב והכי יציב בשוק, שיהיה גם המתאים ביותר לצרכים הפדגוגיים שלנו", מסביר קירשנר. "יכולנו לפתח את הטכנולוגיה אצלנו, במטח, אבל החלטנו שנשקיע במימון עוד שיעורים לעוד תלמידים, ומבחינה טכנולוגית נשב על כתפיים חזקות ויציבות".

מנהלי IT, נסו את פלטפורמת Cisco Webex לתקשורת ארגונית. הקליקו לקבלת ערכת התנסות>>

אותן כתפיים שעליהן מדבר קירשנר הן שתיים: חברת CISCO העולמית, מפתחת תוכנת Webex, ובזק בינלאומי, המובילה את הטמעת פלטפורמת WEBEX בישראל. האחרונה הייתה זו שליוותה את אנשי נחשון מתחילת הדרך, בהקמת המערך כולו ובייצור סביבת העבודה שתתאים לניהול שיעורי עזר מרחוק, באמצעות התוכנה המדוברת.

האתגר הגדול: להעביר שיעורים מקוונים ללא תקלות בכלל/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 האתגר הגדול: להעביר שיעורים מקוונים ללא תקלות בכלל/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

שוהם ברובנדר, מנהל מוצר CISCO בבזק בינלאומי, מסביר על היכולות של Webex. לדבריו, יש לפלטפורמה כמה יתרונות שנמצאו מתאימים מאוד לתוכנית נחשון: ראשית, כל אחד יכול להתחבר אליה, מבלי שהוא נדרש להוריד אפליקציה או להתקין אותה. מספיק שיש לך דפדפן - ואתה יכול להשתמש בה באופן מלא, ולא משנה איזה מכשיר יש לך - מחשב נייח, טאבלט או סמארטפון. שנית, היא מציעה אינטגרציה מלאה עם כל מערכת, כך שניתן לזַמן אדם לשיחת וידאו דרך האאוטלוק למשל, בלחיצת כפתור.

נוסף על כך, ממשק הניהול של התוכנה קל להבנה וגמיש מאוד, גם מצד המורה וגם מצד התלמיד. הוא גם מאפשר לפתח על בסיס התוכנה מערכות וכלים מותאמים אישית. מטח, לדוגמה, פיתחו מערכות לניהול מערכי שיעור ולניהול המשתמשים, הכול על בסיס Webex.

"כשמדובר באלף שעות לימוד מקוונות מדי ערב, יש הרבה מאוד דברים שיכולים להשתבש", משתף קירשנר בזווית שלו לעניין. "מבחינתי, אם אלף אנשים יהיו בלי מענה - זו בעיה. ברגע שאתה מתקַשר עם שני שחקנים רציניים כמו סיסקו ובזק בינלאומי, אתה יודע שאתה לא מקבל חתול בשק. אני יכול להגיד שצלחנו את פתיחת שנת הלימודים ללא בעיות מיוחדות, בעזרת שני הגופים הללו. אנחנו לא חווים ניתוקים, אין 'דיליי' מבחינת השמע, ואנחנו יכולים להתמקד בעבודה.

זמינות מכל מקום

כאמור, הטכנולוגיה שבה בחרו אנשי נחשון מאפשרת לקיים שיעורי עזר מלאים (ממש כמו אלו "המסורתיים" שנעשים פנים אל פנים), דרך התוכנה. "ל־Webex יש כמה סוגים של שיחות ועידה", מסביר ברובנדר. "שיחה שמתנהלת כפגישה, וובינר (Webinar - סמינר רשת), שיחה לטובת תמיכה והשתלטות מרחוק, פלטפורמה להעברת מסרים הכוללת גם שיחות וידאו מיידיות וכיתת לימוד - הסוג שבו משתמשים אנשי נחשון לקבוצות של עד שלושה תלמידים. בשיחה מסוג כיתת לימוד יכול התלמיד 'להצביע' כדי לקבל רשות לדבר, המורה יכול לדעת אם התלמיד לא נמצא מול התוכנה אלא עבר לפייסבוק, לדוגמה, והוא גם יכול לשלוח לתלמידים תרגילים, תוך כדי השיעור. כך אפשר לנהל שיעור מלא בצורה מקוונת".

"בזכות התוכנה התלמיד יכול להשתתף בשיעור מכל מקום", מציין קירשנר. "ותוסיף לכך את העובדה שאפשר להתחבר אליה גם דרך הסמארטפון או הטאבלט, ומשום שכך לצלם כל דבר ולשתף אותו, תוך כדי השיעור. חוץ מזה, באזורים שבהם תשתית האינטרנט הביתי לא טובה מספיק, או כשיש רק מחשב אחד בבית - השימוש בסמארטפון מועיל מאוד. הרי היום לכל אחד יש טלפון חכם, גם בבתים שנחשבים דלי אמצעים יחסית. כך השיעור מתקיים בכל מצב, ולא יתבטל בגלל גורמים שלא תלויים במורה או בתלמיד. בשורה התחתונה, בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת הזו אפשר לשאוף שכל תלמיד בפריפריה יוכל לזכות לשיעור פרטי".

מנהלי IT, נסו את פלטפורמת Cisco Webex לתקשורת ארגונית. הקליקו לקבלת ערכת התנסות>>