המלצה: להקים "ארגז חול" רגולטורי כסביבת ניסוי לפינטק הישראלי

צוות בין-משרדי ממליץ לשרי האוצר והמשפטים על הקמת סביבת ניסוי רגולטורית (Regulatory Sandbox) מותאמת לחברות הפינטק הישראליות כדי לאפשר הטמעה בטוחה של טכנולוגיות פיננסיות בישראל • כחלון: "יאפשר לחדשנות להגיע ללקוחות בלי להכביד בנטל ביורוקרטי ורגולטורי על החברות הקטנות"

שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר האוצר, משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

צוות בין-משרדי ממליץ לשרי האוצר והמשפטים על הקמת סביבת ניסוי רגולטורית (Regulatory Sandbox) מותאמת אישית לחברות הפינטק הישראליות, שתאפשר למידה, ניסוי וטעייה להתמודדות עם האתגרים הרגולטוריים המאפיינים את חברות הפינטק, הן מצד החברות והן מצד הרגולטורים. המלצות הצוות יבואו לידי ביטוי בחקיקת חוק ממשלתי שיקנה לרגולטורים את הסמכויות הנדרשות ליישום התוכנית, במטרה לאפשר הטמעה בטוחה של טכנולוגיות פיננסיות בישראל.

הצוות בהובלת נציגי משרד האוצר ומשרד המשפטים, ובהשתתפות הפיקוח על הבנקים, רשות ני"ע, רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, הרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים, רשות המסים והמפקחת על מערכות תשלומים בבנק ישראל, ממליץ כי סביבת הניסוי תכלול מתווה "רגולציה מותאמת", במסגרתו יותאמו הכללים הרגולטוריים לפעילות החברות ומאפייניה, וזאת תוך התחשבות במסגרת הנורמטיבית בישראל, בטובת הצרכנים ובמאפייני השוק. בנוסף, יוקם מתווה ליווי ייעודי שיספק מענה רגולטורי לקשיים הייחודיים של חברות המבקשות לפעול בישראל ואינן נזקקות לרישיון בהתאם לדין הקיים.

ענף הפינטק נמצא במגמת צמיחה משמעותית בעשור האחרון והתעשייה הישראלית נחשבת מובילה עולמית בתחום. על-פי נתוני משרד האוצר, בישראל פועלות כיום כ-400 חברות פינטק. להערכת הצוות לתעשייה פוטנציאל לשנות את פני תעשיית הפיננסים בישראל באמצעות עידוד החדשנות, התאמת השירותים הפיננסים ללקוחות ושיפור נוחות השימוש בהם, התייעלות המערכת הפיננסית והגברת התחרות. אולם הצוות התרשם כי דרישות רגולטוריות רבות ומורכבות מעכבות את קידום החדשנות בישראל וזו הסיבה לכך שרק מעט חברות פינטק ישראליות מציעות את שירותיהן באופן נרחב לצרכן הישראלי.

שר האוצר, משה כחלון אמר כי "אין זה מפתיע שגם בתעשיית הפינטק מדינת ישראל בצמרת העולמית. אחריותנו כמדינה לוודא שלתעשיית ההייטק יהיו את התנאים להצליח ולשגשג, ללא נטל רגולטורי מיותר. ארגז החול ייתן מענה לצורך הזה ויאפשר לחדשנות הטכנולוגית להגיע ללקוחות בלי להכביד בנטל ביורוקרטי ורגולטורי על החברות הקטנות תוך שמירה והגנה על הלקוחות. מדובר בדחיפה משמעותית לתחום החדשנות הפיננסית בישראל שכולנו נרוויח ממנה".

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר יוגב גרדוס אמר כי: "בהקמת סביבת הניסוי אנחנו מקווים ליצור בישראל סביבה תומכת ומתמרצת לחדשנות ויצירתיות בתחום הפיננסי, אשר תאפשר לציבור כולו ליהנות מהפירות של החדשנות הישראלית".

שרת המשפטים, איילת שקד אמרה כי "הקמת הצוות היא צעד נוסף במאמץ הכולל לפיתוח התעשייה במדינת ישראל. עידודה ופיתוחה של תעשיית הפינטק בישראל יביאו לשיפור משמעותי בשירותים הפיננסיים המוצעים לצרכן הישראלי, וכן יתרמו הם לפיתוח חדשנות ישראלית ברמה בין-לאומית. הכול מתוך תפיסה כלכלית של הפחתת רגולציה והסרת חסמים בשוק ".

מאיר לוין, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לנושאים כלכליים אמר כי "ישראל מובילה בחדשנות ועליה להוביל גם ברגולציה המעודדת חדשנות. הקמת סביבת הניסוי הרגולטורית תאפשר לחברות הפינטק לצמוח בישראל מבלי להטביע אותן בתחילת דרכן בדרישות וכללים, אך בה בעת, מבלי להתפשר על ביטחון הלקוחות. לרגולטורים תהיה ההזדמנות ללמוד את החדשנות הפיננסית בשטח, בזמן אמת, ולהתאים לה רגולציה ממוקדת".

יוגב גרדוס, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "בישראל קיימת תעשיית פינטק מובילה בקנה מידה בין-לאומי, אבל הצרכן הפיננסי הישראלי כמעט ולא נהנה ממנה. בהקמת סביבת הניסוי אנחנו מקווים ליצור בישראל סביבה תומכת ומתמרצת לחדשנות ויצירתיות בתחום הפיננסי, אשר תאפשר לציבור כולו ליהנות מהפירות של החדשנות הישראלית. הסרת חסמים לחברות הפינטק תאפשר להן להתפתח בישראל וירחיב את מגוון השירותים והמוצרים שהן מציעות לצרכן הישראלי, ואנחנו מקווים שיהיה בכך כדי לתרום למשק כולו"