סאגת האירוויזיון: אקט מאיים להתלונן ל-EBU על תאגיד השידור

בעקבות פיצוץ המו"מ, בארגון עובדי הטלוויזיה מאיימים להתלונן על תאגיד השידור בפני איגוד השידור האירופי • איגוד המפיקים תומך בתאגיד ומאיים לבטל הסכם עם אקט שנחתם ב-2008

מאבק עובדי תעשיית הטלוויזיה ותאגיד השידור שאמור לשדר את האירוויזיון הולך ומחריף: ל"גלובס" נודע כי בארגון עובדי הקולנוע והטלוויזיה (אקט) מאיימים לפנות לאיגוד השידור האירופי (EBU) כדי לדרוש ממנו למנוע מהתאגיד להעסיק עובדים מחו"ל לצורך צילומי התחרות במקום עובדי מקצועות הסט שנוקטים צעדים ארגוניים.

במכתב שנשלח היום (א') למנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, ראשי אקט קוראים לו לחזור לשולחן המשא-ומתן להסדרת השכר ותנאי העבודה של העובדים. בעקיפין, מנכ"ל אקט, איתמר אביטן, מתייחס ליוזמה של אנשי התאגיד להעסיק עובדים מחו"ל לצורך הצילומים ומאיים בנקיטת צעדים משפטיים וארגוניים - כמו גם, כאמור, בפנייה לתאגיד השידור האירופי.

"מדובר בפגיעה בלתי לגיטימית שכל מטרתה היא פגיעה שלא כדין בעבודה המאורגנת ובזכויותיהם של עובדי הסט, ושנקיטתה אסורה על-פי דין ופסיקות בית הדין לעבודה", מבהיר אביטן.

התאגיד מצידו מקבל במאבק את תמיכת איגוד המפיקים, המאיים כי אם אק"ט לא יחזרו בהם מההוראה שניתנה לחברי הארגון שלא להתייצב לצילומי גלויות האירוויזיון ובכלל, יהווה צעד זה עילה לביטול ההסכם שיש לארגון עם איגוד המפיקים מאז 2008. מדובר בהסכם שמגדיר בין היתר את זכויות העובדים ואת מחירון העבודה שלהם.

החוזה אומץ בהמשך גם על-ידי קשת וערוץ עשר. אחרי המיזוג של רשת וערוץ עשר ניסו המנהלים של ערוץ עשר, שהם כיום מנהלי רשת, להתנער מההסכם, אך נראה כי ייעוץ משפטי שקיבלו הבהיר להם כי אלה חלק מההתחייבויות של ערוץ עשר שהערוץ הממוזג חייב לקבל, למרות שערוץ עשר כחברה עצמאית חדל להתקיים.

החוזה שחתמו אקט עם ארגון המפיקים מהווה משמעותי מחילוקי הדעות שבין התאגיד לארגון. בתאגיד מעוניינים שארגון המפיקים יאשר מראש כל הסכם שיחתם, מאחר שהם אלה שבפועל יידרשו להתמודד עם השלכותיו.

ל"גלובס" נודע כי ביום חמישי האחרון נערכה פגישה בין אנשי התאגיד לארגון המפיקים ולארגון מפיקי הטלוויזיה, ובסופו הבהירה סמנכ"לית הטלוויזיה, טל פרייפלד, לארגוני המפיקים כי לא ייחתם הסכם כלשהו ללא ברכת הדרך מהם.

בסוף השבוע האחרון הבהירו ארגוני המפיקים לאק"ט כי ההוראה שנתנו לחברי הארגון שלא להגיע לצילומי הפקת גלויות האירוויזיון (40 קטעים שמציגים את הנבחרות המתמודדות על רקע נופי הארץ), שמופקות על-ידי חברת הפקה פרטית שעומדת בכל כללי ההסכם עם האיגוד, היא מבחינתם הפרה חד-צדדית של ההסכם: "אנו רואים הפרה זו כהפרה יסודית של ההסכם המהווה עילה לביטול מיידי של ההסכם כולו", נכתב במייל שנשלח למנכ"ל אקט.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "הניסיון לקיים משא-ומתן חד-צדדי הכולל כפיית מחירים, ללא הסכמת המפיקים, אינה לגיטימית בשום צורה. גם החזקת האירוויזיון כבן-ערובה אינה דרך להגיע להסכמות. אנו נפעל על-פי חוק כדי שלא נשים את האירוויזיון בסכנה. מקומם לראות איך יו"ר איגוד פועל בניגוד מוחלט לאינטרס של שולחיו ושל כלל הציבור .

אקט הוא ארגון המייצג את עובדי הקולנוע והטלוויזיה. הארגון מנהל בשבועות האחרונים משא-ומתן עם תאגיד השידור בסוגיות הקשורות בתשלום ובתנאי העבודה לעובדים חברי הארגון שצפויים לעבוד בהפקת האירוויזיון. מדובר בתנאי עבודה של עשרות עובדים במקצועות שונים - ובהם צלמי אולפן, עוזרי במאי, עוזרי צלם, עוזרי הפקה, תאורנים, מאפרות ועוד - שאמורים להיות מועסקים גם במסגרת הצילומים המקדימים, למשל בצילומי "הגלויות" (כ-40 קטעי הווידאו המציגים כל נבחרת על נופי הארץ המארחת) וגם בצילומי התחרות עצמה.

כפי שנחשף ב"גלובס", באקט בחרו לקשור בין הפקת האירוויזיון, עליה אחראי התאגיד, לבין הדרישה לחתום עמם על הסכם שיסדיר את תנאי העובדים, ובשבועות האחרונים, בשל לוח הזמנים הדחוק, ניסו הצדדים להגיע להסכמים - ללא הצלחה. בתאגיד טוענים כי באקט מחזיקים את האירוויזיון כבן-ערובה על-מנת לכפות עליו לחתום אתו על הסכם.

באקט, לעומת זאת, טוענים כי כבר בחודש ינואר 2018 פנה איתמר אביטן, מנכ"ל אקט, אל תאגיד השידור הישראלי "כאן" במטרה לנהל משא-ומתן ולהגיע להסדרה קיבוצית של השכר ותנאי העבודה של עובדי מקצועות הסט המועסקים בהפקות שהתאגיד לוקח חלק בהפקתם, בדומה להסכם שהתאגיד חתם מול איגוד השחקנים; ומאשימים את מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, במסמוס המהלך.