טרה לא נהנתה מהמגמה בשוק: היחידה מבין המחלבות הגדולות שירדה במכירות הכספיות בינואר

טרה ירדה במכירות בכ-5% שהתבטאו באובדן של כ-4 מיליון שקל, זאת על אף שהעלתה בקיץ האחרון את מחירי המוצרים שלה שאינם בפיקוח - מהלך שאמור היה לתמוך בצמיחה • נתוני סטורנקסט מגלים כי המכירות הכספיות בשוק החלב גדלו בחודש שעבר בלמעלה מ-30 מיליון שקל • נתח השוק של תנובה ממשיך לרדת

מוצרי חלב בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

ביום רביעי הקרוב יידרש בג"ץ להכריע בעתירה שהגישה תנובה בנוגע לדרישתה להעלות את מחירי החלב המפוקחים. רגע לפני ההתייקרות הצפויה, נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי שוק החלב פותח את 2019 עם גידול של 5.6% במכירות הכספיות בחודש ינואר לעומת ינואר אשתקד - תוספת כספית של למעלה מ-30 מיליון שקל. מי מהמחלבות נהנתה מהצמיחה?

תנובה, המחלבה הגדולה בישראל, שעומדת מאחורי העתירה בנושא מחירי החלב המפוקחים וביצעה ייקור של יתר מוצרי החלב שלה, רשמה גידול במכירות הכספיות של 5.2%, שמשמעותו תוספת כספית של 15 מיליון שקל. הגידול נתמך גם בהשקות של מוצרי פרימיום חדשים שעבורם הצרכנים מוכנים לשלם יותר,  דוגמת המוצרים מועשרי החלבון תחת המותג "GO", שאמורים לחזק את מעמדה של החברה בקטגוריה.

עם זאת, לצד הצמיחה הכספית נתח השוק של תנובה בשוק החלב המשיך את מגמת השחיקה הזוחלת שבה הוא מתאפיין כבר תקופה ארוכה, וירד מ-50.8% בינואר אשתקד ל-50.6% בינואר השנה. 

טרה יורדת במכירות
 טרה יורדת במכירות

שטראוס, המחלבה השנייה בגודלה בשוק הישראלי, רשמה את קצב הצמיחה הגבוה ביותר עם גידול של 7.3% במכירות הכספיות, שהתבטא בתוספת כספית של כ-10 מיליון שקל. במקרה של שטראוס, הגידול לא מגיע מעליית מחיר, שכן היא הייתה היחידה מבין ארבע המחלבות הגדולות שלא ביצעה עליית מחיר  על מוצרי החלב שלה. עם זאת, טרם נאמרה המילה האחרונה בשטראוס בעניין. בהנחה שבג"ץ אכן יאשר את עליית מחירי החלב המפוקחים, החברה בוחנת אפשרות לייקר את מוצריה בקטגוריות שבפיקוח.

אגב, חלק מהצמיחה של שטראוס מגיע מכניסת מותג החמאה הדני לורפק לפורטפוליו שלה, זיכיון שהיה שייך בעבר לחברת וילי פוד ועבר לידיה במהלך השנה החולפת. כמו כן, הצמיחה של שטראוס באה לידי ביטוי גם בנתחי השוק שלה, כשהחברה מטפסת בינואר מנתח שוק של 23.7% ל-24.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לעומת שתי הראשונות, טרה, המחלבה השלישית בגודלה שבבעלות החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל), לא נהנתה ממגמת הגידול בשוק, והיא היחידה מבין המחלבות הגדולות שרושמת ירידה במכירות של 5.1%, שמתבטא באובדן מכירות של כ-4 מיליון שקל. זאת, על אף שייקרה בקיץ האחרון את מחירי המוצרים שלה שאינם בפיקוח - ייקור שהיה אמור דווקא לתמוך בצמיחה.

גם בנתח השוק שלה רושמת טרה ירידה בחודש ינואר השנה ומאבדת כ-1.3% מ-13.2% ל-11.9% בלבד. מהיכן מגיעה הירידה במכירות? לפי נתוני סטורנקסט, הירידה במכר באה לידי ביטוי בירידה בקטגוריות שונות דוגמת יוגורטים, קוטג', גבינות רכות ושמנת חמוצה, זאת לצד עלייה במכירות של הגבינות הצהובות.

כך או כך, שלוש המחלבות שפועלות בשוק המוצרים המפוקחים ממתינות כאמור להכרעת בג"ץ השבוע, שעתיד לקבוע האם מוצרי החלב המפוקחים, בהם הגבינה הצהובה, החמאה והחלב הטרי - יתייקרו. מדובר סוגיה ששר האוצר, משה כחלון, נאבק בה כבר תקופה ארוכה, כשמנגד תנובה טענה כי היקף הנזק שנגרם לה מהסירוב לחתום על עליית המחיר הסתכם עד סוף 2018 בכ-200 מיליון שקל.