איך הסכימו חוסן לישראל ויש עתיד דווקא על השם "כחול לבן"

השמות "אחריות לאומית", "עתיד לישראל" ו"ישראל מאוחדת" הושלכו לשולחן האיחוד • בסופו של דבר היה זה רמי יהודיחה, מנהל הקמפיין של יאיר לפיד, שזרק לאוויר את השם הנבחר

יאיר לפיד, בני גנץ / צילום: כדיה לוי
יאיר לפיד, בני גנץ / צילום: כדיה לוי

בשבת אחר הצהריים  השתתפה השרה גילה גמליאל (ליכוד) בתכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12. "נו, השרה גמליאל", אמרה לה המראיינת רינה מצליח, "תודי שהם בחרו שם מוצלח". הכוונה הייתה כמובן למפלגה החדשה המאיימת על הליכוד - כחול-לבן - של בני גנץ ויאר לפיד. גמליאל גמגמה לרגע, התקשתה לפרגן, אך גם לא הצליחה להמציא דבר רע לומר על השם שהוא תמצית הישראליות.

השם "כחול לבן" בלע למעשה בין לילה את "חוסן לישראל" הינוקא קיצרת הימים ואת "יש עתיד" בת השבע. כאשר גם "תל"ם" של יעלון נכנסה לחופה, ואיתה גבי אשכנזי נטול השם המפלגתי.

מי אחראי לשם "כחול-לבן"? כל יועצי הקמפיין והסוקרים יודעים שלשם של המפלגה יש חשיבות מרכזית בניהול הקמפיין ובמה שתשדר. השם שנבחר אמור לנגן חזק על בלוטת הרגש הלאומית המדוייקת, ולהניע יותר ויותר בוחרים אל הקלפי.

בין השעות חמש לפנות בוקר אור ליום חמישי שעבר ועד לשעה 11 בבוקר - ערב החשיפה של המפלגה במסיבת העיתונאים בגני התערוכה - עלו על הפרק מספר שמות. בין השאר השם "עתיד לישראל" היווה חלופה כבדת משקל והועלה על השולחן מספרים פעמים, בין היתר בגלל ששילב בין יש עתיד לבין חוסן לישראל, ונתפס בעיני ראשי המפלגה באותו הלילה כשם פופולרי.

אלא שבסביבות השעה 10:00 בבוקר ביום חמישי, התקשר רמי יהודיחה, מנהל הקמפיין והיועץ האסטרטגי של לפיד, לאחרים וזרק לחלל האוויר: "מפלגת 'כחול לבן' - זה השם". יהודיחה, שנכח כל הלילה במו"מ בין ארבעת הראשים חשב שהשם המפלגתי החדש צריך לתת ביטוי חזותי ורגשי מלא לכך שקבוצת אנשים פטריוטים שמו את ענייניהם ואת האגו שלהם בצד, לטובת הדגל של המדינה.

יהודיחה עבר בשעות הבוקר למטה מפלגת יש עתיד (מטה לשעבר) וישב שם. הוא התקשר לאחרים, ואף העביר שאלות בקרב מספר שמות בולטים ברשימה, לשאול אותם לדעתם. "כחול לבן" או "עתיד לישראל"? התחושות של כולם היו מידיות: השם של המפלגה החדשה הוא כחול לבן.