סוף למשבר האירוויזיון: נחתם הסכם בין אק"ט לתאגיד השידור

ההסכם קובע כי הנהלת התאגיד תוסיף, בכל חוזה עליו היא חותמת מול חברת הפקה חיצונית, סעיף לפיו אותה חברה מתחייבת להעסיק את העובדים לפי תנאי אק"ט ואיגוד המפיקים

אחרי שבועות ארוכים של כיפופי ידיים, סאגת איום השבתת האירוויזיון מגיעה לקיצה: ל"גלובס" נודע כי ארגון עובדי הטלוויזיה (אק"ט) חתם היום (ד') על הסכם מול תאגיד השידור הציבורי "כאן", המסדיר את תנאי ההעסקה של עובדי הטלוויזיה בכל הפקות התאגיד. ההסכם נעשה ביחד עם ‎איגוד המפיקים, ובו אומץ למעשה ההסכם שקיים בינם לבין אק"ט מאז 2008.

ההסכם קובע כי הנהלת התאגיד תוסיף, בכל חוזה עליו היא חותמת מול חברת הפקה חיצונית, סעיף לפיו אותה חברה מתחייבת להעסיק את העובדים לפי תנאי אק"ט ואיגוד המפיקים.

בין התאגיד לבין אק"ט מתנהל משא-ומתן כבר למעלה משנה שמטרתו להגדיר את תנאי עובדי הטלוויזיה, ביניהם צלמים, טכנאים וכדומה; אך עד היום הצדדים לא הגיעו להסכמות. האירוויזיון המתקרב, שהוא למעשה ההפקה היחידה שהתאגיד עצמו מנהל, היווה הזדמנות מצוינת לאק"ט להגביר את הלחץ ולקשור בין הפקה זו לכל שאר ההפקות שמופקות עבור התאגיד באמצעות חברות הפקה חיצוניות. באק"ט איימו כי אם לא ייחתם איתם הסכם כולל, הם לא יאפשרו לעובדי הארגון לקחת חלק בצילומי האירוויזיון. ואכן בימים האחרונות התעכבו הצילומים המקדימים של חברי המשלחות ונדחו שוב ושוב.

התאגיד מצידו קיבל במאבק את תמיכת איגוד המפיקים, שאיים כי אם באק"ט לא יחזרו בהם מההוראה שניתנה לחברי הארגון שלא להתייצב לצילומי גלויות האירוויזיון ובכלל, צעד זה יהווה עילה לביטול ההסכם שיש לאק"ט עם איגוד המפיקים מאז 2008. מדובר בהסכם שמגדיר בין היתר את זכויות העובדים ואת מחירון העבודה שלהם. בנוסף איימו בתאגיד כי יפעלו להביא לארץ כוח עבודה מיומן מחו"ל שייכנס לנעלי הצוות המקומי.

ההסכם האמור אומץ בהמשך גם על-ידי קשת וערוץ עשר. אחרי המיזוג של רשת וערוץ עשר, ניסו המנהלים של ערוץ עשר, שהם כיום מנהלי רשת, להתנער מההסכם, אך נראה כי ייעוץ משפטי שקיבלו הבהיר להם כי אלה חלק מההתחייבויות של ערוץ עשר שהערוץ הממוזג חייב לקבל, למרות שערוץ עשר כחברה עצמאית חדל להתקיים.

מנכ"ל אק"ט, איתמר אביטן, מסר בתגובה: "בהסכם היום אנו מבטיחים כי בכל הפקה שתשודר בתאגיד יובטחו תנאי ההעסקה של העובדים".

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "התאגיד משקיע מיליוני שקלים ביצירה ישראלית ועומד על כך שהיוצרים ועובדי התעשייה, שהם עמודי היסוד של ההפקות, יקבלו את התגמול המקובל על כל הגורמים בשוק".