עו"ד שחר בן מאיר עותר לפסילת אלי בן דהן מהמקום ה-28 בליכוד

עו"ד שחר בן מאיר פנה היום (ד') לועדת הבחירות עם טענות חוקתיות בנוגע לשיבוצו של בן דהן במקום המשוריין בליכוד, מספר 28 ברשימה

פריימריז הליכוד / צילום: שלומי יוסף
פריימריז הליכוד / צילום: שלומי יוסף

עו"ד שחר בן מאיר, מי שפנה השבוע לועדת הבחירות המרכזית בבקשה לחשוף את ההסכמים הפוליטיים שנערכו בין הליכוד לבין ח"כ אלי בן דהן ( באמצעות מפלגת אח"י) ובין איחוד מפלגות הימין, קיבל אתמול את כל ההסכמים לידיו, וכעת לאחר שבחן את תכנם, פנה היום (ד') לועדת הבחירות עם טענות חוקתיות בנוגע לשיבוצו של בן דהן במקום המשוריין בליכוד , מספר 28 ברשימה.

בן מאיר טוען כי שיבוץ בן דהן במקום 28 ברשימת הליכוד תוך שהוא מצהיר מראש שבכוונתו לפרוש מן הסיעה של הליכוד מיד אחרי הבחירות ולעבור לסיעה המייצגת את הבית היהודי הנה בגדר "תרגיל מקורי" , אשר אינו עולה בקנה אחד עם חוקי הבחירות של ישראל .

לדברי בן מאיר "לא ניתן לאשר רשימת מועמדים מטעם מפלגה אשר כוללת בהגדרה מועמד מטעם מפלגה אחרת , אשר היא המפלגה הבוחרת אותו , ואשר מוצהר מראש , כאמור בתרגיל , כי בכוונת מועמד זה לפרוש מן הסיעה או להתפצל ממנה וכי כוונה זו נמסרת מראש עוד טרם קיום הבחירות" .

בן מאיר מסתמך על סעיף בחוק הבחירות האוסר על אדם להיות מועמד בשתי רשימות . "מי שהסכים להכללת שמו בשתי רשימות מועמדים או יותר , תמחוק ועדת הבחירות המרכזית את שמו מכל הרשימות" נאמר בחוק .

בן דהן , היה ועדיין חבר בבית היהודי ועדיין ח"כ מטעמה בכנסת ה 20. "גם אם בן דהן רשום במקום ה 28 ברשימת הליכוד ושמו אינו מופיע טכנית ברשימה אחרת , הרי שהוא מצהיר במפורש כי הוא מועמד מטעם רשימה אחרת , והיא הרשימה של הבית היהודי" כותב בן מאיר "מדובר במועמד המשתייך מהותית לשתי רשימות , אחת זו שבמסגרתה הוא מבקש להיבחר והשניה זו שבמסגרתה הוא מתכוון לפעול כחבר כנסת היה ויבחר" .

באשר להיכנסו של בן דהן באמצעות מפלגת המדף אח"י , כותב בן מאיר שמדובר ב"פיקציה שמנסה להתגבר ללא ההצלחה על הבעיה המהותית כי לבן דהן אין ולא היה כל קשר למפלגת אח"י , הוא מעולם לא נבחר מטעמה והוא מציג את עצמו במצג שווא , ביחד עם נתן שי ( ב"כ המפלגה לכאורה ) כאילו היה חבר בה , בעודו היה ונשאר בפועל חבר בבית היהודי .

טענה נוספת שמועלת היא עבירה על פי חוק המפלגות , כאשר מועמד ברשימת מועמדים של מפלגה א׳ , מצהיר שהוא בפועל מועמד של מפלגה ב׳ , הוא עובר על עקרונות היסוד של השיטה , כולל על השלד של מערכת הבחירות והוא שיטת המפלגות . "השתייכות למפלגה היא השתייכות מהותית ולכן יש בתרגיל שמבצע בן דהן , פגיעה בעקרון יסוד" .

עוד מניח בן מאיר טענות פרוצדורליות רבות , בנוגע להצהרות כוזבות על חברות במפלגה מטעמו של בן דהן , פסילה של ייפוי הכוח בהם השתמשו הצדדים כדי להעביר את בן דהן לתוך מפלגת המדף , באמצעות "תרגיל מקורי ותרגיל דור 2 " .

בן מאיר מציין בפנייתו , שמלאכת מילוי הטפסים שנעשתה בחופזה באותו היום היא למעשה "זיוף" ו"קבלת דבר במרמה" והדבר שנתקבל במרמה הוא האפשרות להכליל את בן דהן הפורש מהבית היהודי ברשימת המועמדים של הליכוד , וכי הדבר נעשה בחוסר סמכות . "בן דהן לא באמת הצטרף למפלגת אח"י , הוא לא שילם שם דמי חבר והוא עבר על האיסור הקבוע בחוק המפלגות "לא יירשם אדם כחבר ביותר ממפלגה אחת" .

טענה נוספת נגד בן דהן היא האיסור בחוק יסוד הכנסת לדלג בין מפלגות מבלי שיש על כך סנקציה . כזכור , כפי שח"כ אורלי לוי אבקסיס , אשר פרשה ממפלגת ישראל ביתנו , אינה מורשת בסיום הכהונה לחבור למפלגות קיימות כ׳יש עתיד׳ או ׳כולנו׳ , דבר ששלח את לוי - אבקסיס להתמודד במסגרת עצמאית , כך באותו האופן , בן דהן נותר כל הזמן ח"כ מטעם הבית היהודי והופעתו ברשימה של הליכוד , כשהוא לא התפטר מן הכנסת מחייבת להפעיל עליו את הסנקציות הקבוצות בחוק יסוד הכסף (שלילת מימון מפלגות , איסור התמודדות ועוד ).

תרגיל שמנוגד לעקרונות היסוד של השיטה והטעייה של הבוחר

טענה נוספת היא שהתרגיל שרקחו בן דהן , הליכוד והבית היהודי מטעה את ציבור הבוחרים . "הזכות להיבחר אינה כוללת בחובה את הזכות להטעות ולעוות את רצון הבוחרים .. בהכללת מועמד ברשימת הליכוד שהוא הלכה למעשה מועמד של מפלגה אחרת , ישנה הטעיה בוטה וגסה כלפי הבוחר" .

בן מאיר מזהיר שאם התרגיל הזה יאושר כלפי מועמד אחד מתוך רשימה , מחר אפשר יהיה לעשות את זה עבור מספר מועמדים באמצעות הסכמים פסולים .