טראמפ מסביר מדוע קיצר את הפסגה עם קים: "הם רצו שנסיר את הסנקציות וזה בלתי אפשרי לביצוע"

מהמחמאות בין המנהיגים לא נותר כלום: גם הפסגה בהאנוי בין טראמפ לקים ג'ונג און לא הובילה להסכם פירוק הנשק הצפון קוריאני • וכך יכול היה טראמפ לעסוק ב”דבר האיום והנורא” שהתרחש אצלו בבית

טראמפ וקים  בהאנוי/ צילום: רויטרס, Leah Millis
טראמפ וקים בהאנוי/ צילום: רויטרס, Leah Millis

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און לא השיגו הסכם על פירוק הנשק הגרעיני בחצי האי הקוריאני. זו הכותרת שיוצאת מהפסגה שקיימו היום (ה') בהאנוי, בירת וייטנאם. פיונגיאנג דחפה להקלת העיצומים הבינלאומיים עליה בתמורה לצעד הדדי של פירוק נשק, שוושינגטון ראתה כלא מספיק. 

טראמפ אמר שקים היה מוכן לפרק את הקומפלקס הגרעיני של ארצו ביונגביון, שבו קיימים כור גרעיני ומתקן עיבוד מחדש של פלוטוניום, אם העיצומים נגד צפון קוריאה יוסרו. עוד ציין הנשיא האמריקאי שוושינגטון רצתה עסקה שתקיף גם חלקים אחרים של התוכנית הגרעינית של צפון קוריאה, כולל אתרים לא מוכרזים להעשרת אורניום בדרגה גבוהה. "באופן בסיסי, הם רצו שהעיצומים יוסרו במלואם - ולא יכולנו לעשות את זה", אמר טראמפ. "פשוט הרגשתי שזה לא מספיק טוב. אנחנו צריכים לקבל יותר".

הכישלון להשיג פריצת דרך בא למרות קביעתו של טראמפ ששני המנהיגים בנו "יחסים נהדרים". טראמפ החמיא לקים במסיבת העיתונאים במלים "הוא בחור חזק מאוד". אבל, כאמור, מלבד מחמאות - תוצאות לא הושגו.

הבורסות המקמיות לא נותרו אדישות להתפתחויות. מדד המניות העיקרי של בורסת סיאול, בירת דרום קוריאה, הגיב בירידה של 1.8% לאכזבה מתוצאות הפסגה.

הפסגה בהאנוי באה שמונה חודשים אחרי הפגישה הראשונה בין טראמפ לקים בסינגפור, ביוני 2018, שגם היא לוותה באווירה טובה אבל עוררה ביקורת על אי השגת התקדמות בפירוק הנשק הגרעיני הצפון קוריאני. הפגישות השבוע היו אמורים להוביל לצעדים הממשיים הראשונים של פירוק נשק גרעיני על ידי צפון קוריאה, אך במקום זאת הן הפכו סמל למחלוקות בין שתי המדינות. הבית הלבן שמסר מוקדם יותר כי שני המנהיגים יחתמו על הסכם משותף בטקס ביום חמישי אחר הצהריים, נאלץ להודיע על ביטול האירוע, ביחד עם ארוחת צהריים משותפת שתוכננה מראש.

קודם לכן אמר טראמפ לכתבים שהוא לא ממהר להשיג עסקה, כל עוד צפון קוריאה לא עורכת ניסויים גרעיניים וניסויי טילים, ואמר כי הוא אופטימי על כך שבסופו של דבר יושג הסכם על פירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.

מול עדשות המצלמות בתחילת היום הפגינו שני המנהיגים ידידות והחליפו מילות אהדה. טראמפ אמר ש"בלי קשר למה שיקרה, תהיה לנו בסופו של דבר עסקה שתהיה באמת טובה ליו"ר קים ולארצו". אבל גם השאיר פתח לאפשרות שהדברים לא יעבדו בקצב המתוכנן. "אין זה אומר שאנחנו עושים את זה ביום אחד, בפגישה אחת". 

גם קים נשמע אופטימי. כאשר כתב אמריקני שאל אותו אם הוא מוכן לפירוק נשק גרעיני, הוא השיב: "אם לא הייתי מוכן לעשות את זה, לא הייתי מגיע לכאן".

"שימוע מזויף באמצע פסגה חשובה"

הנשיא טראמפ ניצל את ההזדמנות גם לטיפול בעניינים פנימיים. הוא אמר גם שוועדת הפיקוח בבית הנבחרים עשתה "דבר נורא", בכך שקבעה שימוע רגיש לעורך הדין שלו לשעבר מייקל כהן, בעיתוי של הפסגה עם מנהיג צפון קוריאה. "לקיים את זה במהלך הפסגה החשובה מאוד הזו - זה דבר שלא ייאמן", אמר טראמפ לכתבים. "אני חושב ששימוע מזויף כזה באמצע פסגה חשובה מאוד כזו, זה דבר איום ונורא".

לאמריקאים היתה אתמול בחירה במה לצפות: הם יכלו לראות את הנשיא שלהם מתמודד על פרס נובל לשלום בפגישתו עם המנהיג הצפון קוריאני ונכשל בכך, או לראות אותו כעבריין ורמאי, כפי שהגדיר אותו פרקליטו האישי לשעבר, מייקל כהן, בקונגרס. והאפשרות הללו שהעמיד טראמפ אתמול בפני אזרחי ארה"ב, היא גם זו שמגדירה את הקדנציה שלו - אם היה יום שתמצת בקליפת אגוז את ההבטחה, הסכנה והאופי ההחריג של נשיאות טראמפ, הרי שהוא התרחש אתמול.

בתום היום זה מתברר שמעבר לדרמה ולתיאטרון, בהאנוי ובקונגרס בוושינגטון, לא השתנה משהו מהותי. שום דבר קונקרטי לא התרחש בקוריאה, ומשפטנים מעריכים שעדות כהן אתמול הוסיפה אמנם צבע אבל לא חידשה סיפור שלא היה ידוע קודם לכן. טראמפ ידע על הקשרים עם רוסיה נגד הילארי קלינטון, ושילם תמורת השתקת סטורמי דניאלס, שאיתה קיים יחסים.

הפסגה שהעידה: קים ממשיך לצבור ביטחון

בכל מקרה, בהאנוי ניצב טראמפ בפני דיקטטור צעיר, קים ג'ונג און, שגידל ביטחון עצמי חיצוני לפחות כנושא ונותן מאז פגישתם הראשונה בסינגפור. קים אותת כבר בנאום השנה החדשה שלו, שבו הוא הציע להיפגש שוב עם טראמפ, שיש לו תנאים לפגישה כזו. הוא גם הזהיר שאם ארה"ב "תתעקש על העיצומים", הוא ייקח "מסלול חדש", ביטוי שיכול להיות כל דבר, מסיום הדיאלוג עד חידוש ניסויי הטילים הבליסטיים. לפי דיווחים מודיעיניים, צפון קוריאה ממשיכה להעשיר אורניום ולעבד חומרים גרעיניים, מה שמאותת שהיא תוכל להמשיך לייצר נשק גרעיני גם אם השיחות ייכשלו.

כדי להדגים שהעיצומים לא משתקים את יכולותיה הכלכליות של צפון קוריאה, סוכנות הידיעות שלה פרסמה בימים שלפני הפסגה תצלומים של מרצדס מייבאך אס 600, לימוזינה מהודרת, מצטיידת באזור פיונגיאנג. בהסבר נאמר שהלימוזינה הזו נקנתה לאחרונה. "קים ג'ונג און מפגין ביטחון שהוא מאמין שהוא יכול לשלוט באירועים", אמרה עמיתת מחקר בכירה במכון ברוקינגס ואנליסטית לשעבר ב-CIA לצפון קוריאה. "התפיסה שלו שהוא בעמדת כוח לא מבשרת טובות לדיאלוג". בדיעבד, מסתבר שהיא צדקה.

שמירה על דיאלוג ברמת מנהיגים מאפשרת לקים לשמור על היתרונות של מפגשים עם טראמפ, כמו ליטוש המוניטין שלו, ובתוך כל זה להימנע מדיונים ברמת פקידים על פרטי פירוק כלי הנשק. "קים ג'ונג און הגיע למסקנה שטראמפ הוא בחור טוב לשוחח איתו, ואילו דיונים בדרג נמוך יותר הם בזבוז זמן", אמרה אותה אנליסטית לשעבר ב-CIA.