חיפה | בלעדי

המדינה מודה: עינת קליש-רותם עוצרת את הקמת הנמל הבינלאומי החדש במפרץ חיפה

עיריית חיפה מחזיקה כאחוז אחד משטח הנמל בחיפה, המקנה לה זכות להגיש ערעור על התוכנית שאושרה להקמת הנמל החדש בעיר • בנוסף עצרה העירייה את עבודות התשתית לחיבור הנמל לעיר • הסיבה להתנגדות: הקמת הנמל תחסום אפשרות להקים נמל תעופה בינלאומי בעיר

עינת קליש-רותם / צילום: רמי זרנגר
עינת קליש-רותם / צילום: רמי זרנגר

חברת נמלי ישראל, האחראית על הקמת נמל המפרץ בחיפה, חשופה לתביעת פיצויים מצד חברת SIPG הסינית שזכתה במכרז להפעלת הנמל - זאת בשל עיכוב מסתמן בהקמת נמל המפרץ החדש. העיכוב, של מספר חודשים לפחות, יווצר כתוצאה מערר שהגישה עיריית חיפה נגד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה על אישור תוכנית שימושי הנמל. הפיצויים עשויים להגיע ל-80 מיליון שקל לכל שנת עיכוב - 40 מיליון בשל העיכוב במסירת הנמל ועוד 40 מיליון על איחור בפיתוח תשתית כבישים ומסילות להובלת המטענים.

העירייה, ביוזמת ראשת העיר החדשה עינת קליש-רותם, טוענת כי התוכנית להקמת הנמל תסתום את הגולל על האפשרות להרחיב את שדה התעופה הסמוך ולהפוך אותו לנמל תעופה בינלאומי.

במדינה לא לקחו ברצינות את הבטחת הבחירות של קליש-רותם לעצור את הקמת הנמל, המוקם בתוך השטח הימי של מפרץ חיפה. במדינה הסתמכו על כך ששטח הנמל נמצא מחוץ לתחום השיפוט של עיריית חיפה ומוגדר "שטח גלילי" ואולם מתברר כי העירייה היא בעלים של שטח קטן בתוך שטח הנמל בנקודת ההתחברות של הנמל ליבשה - ומכיון שגודל השטח עולה על 1% משטח הנמל החוק מקנה לה זכות ערעור על התוכנית. לערר הצטרפו עוד מספר גופים ובהם ארגוני סביבה ורשות נחל הקישון.

בנוסף העירייה מעכבת את אישור התוכנית לחיבור הנמל לתשתיות המרכזיות שעל החוף - שנמצאות בשטח השיפוט שלה - ואף הורתה על הפסקת חלק מעבודות התשתית לחיבור הנמל שביצעה חברת יפה נוף העירונית. קליש-רותם,מתנגדת בעקביות להקמת הנמל החדש עוד מהתקופה שהייתה חברה במועצת העיר. נוסף למגבלות של תכנון הנמל על הרחבת שדה התעופה, קליש-רותם מתנגדת גם להקמת מסוף דלקים חדש, שעשוי להגדיל את התעשיות הפטרו-כימיות במפרץ חיפה.

כתוצאה מהגשת ערר אין אפשרות להוציא היתרי בנייה עבור המבנים והמתקנים בנמל שהפעלתו אמורה להתחיל ב-2021.

בהודעה למשקיעים שפרסמה לאחרונה חברת נמלי ישראל (חנ"י), המגייסת הון באגרות חוב, נכתב כי "התנגדותה הוועדה המקומית (לתכנון ולבנייה) מלמדת על מגמה הולכת וגוברת בהתנהלות עירית חיפה וגורמיה, אשר פועלת לקידום תוכנית להפיכת שדה התעופה בחיפה לשדה תעופה בינלאומי, ועלולה להוביל לעיכוב בתחילת פעילות נמל המפרץ". חנ"י מדווחת גם כי עיריית חיפה, באמצעות החברה העירונית יפה-נוף, גם מעכבת את ההקמה של מערכת כבישי גישה לשער הכניסה לנמל המפרץ. עוד נרשם בדיווח של חנ"י כי "החברה אינה יודעת לאמוד בשלב זה את היקף החשיפה. ככל שהעיכובים האמורים יתארכו, החברה תהיה חשופה לנזקים מהותיים".

הערר הוגש לוועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שאמורה להתכנס לדיון ראשון באפריל. בפני הוועדה עומד סט אפשרויות החל מדחיית הערר, דרך החזרת התוכנית לוועדה המחוזית לתיקונים ועד לביטול התוכנית - כשכל החלטה למעט דחיית הערר תגרור עיכוב ודאי בלוחות הזמנים. גם אם הוועדה תחליט לדחות את הערר לאלתר עדיין עומדת בפני עיריית חיפה ומגישי הערר הנוספים האפשרות לעכב את הקמת הנמל באמצעות פנייה לערכאות שיפוטיות - בית המשפט לעניינים מנהליים או בג"צ - וערעור על החלטת וועדת הערר.

מחברת נמלי ישראל, מעיריית חיפה וממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה לידיעה.