עיריית יבנה ביטלה חד צדדית את הסכם הגג עם המדינה: "מתכון ברור להרס העיר"

אחרי שנחתם ההסכם שיביא להכפלת מספר התושבים בעיר ל־100 אלף איש, הודיעו בעירייה כי הם מתחרטים • לדברי ראש העיר, המדינה לא עומדת בהתחייבויותיה כלפי העירייה שתאלץ לספוג עלויות רבות, ובהן להשלים מתקציבה השוטף כ־30% מעלויות בניית מבני חינוך חדשים בעיר

 צבי גוב ארי, ראש עיריית יבנה /  צילום: רועי ביטן
צבי גוב ארי, ראש עיריית יבנה / צילום: רועי ביטן

עוד עירייה מתחרטת על החתימה על הסכמי הגג. ראש עיריית יבנה צבי גוב-ארי שלח בסוף השבוע האחרון מכתב לשרי האוצר, השיכון, מנכ"ל רמ"י ויו"ר מטה הדיור שבו הודיע, כי לא ימלא אחר הסכם הגג שנחתם בעיר, וזאת לנוכח התעלמות הרשויות הממשלתיות, לדבריו, מצרכי העיר והמחויבויות הנגזרות מהבנייה המואצת ביבנה שיותר מתכפיל את גודלה. במכתבו אומר גוב-ארי כי יש לראות את הצעד שהוא נוקט כ"פעולת הצלה לעתידה של העיר".

לפי הסכם הגג שנחתם באוגוסט 2016, ייבנו בעיר כ-15,500 דירות. מהן נבנו או נמצאות בהליכי הקמה כ-2,700 דירות ראשונות, בשכונת נאות שמיר שבמערב העיר, מרביתן במסגרת מחיר למשתכן. כדי להמחיש את המשמעות, נציין כי על פי נתוני בנק ישראל, מדובר על מספר יחידות דיור, שעולה על מספר היח"ד שקיים כיום בעיר. ולפי הערכת העירייה, יישום התכנית יביא את אוכלוסיית העיר להגיע לכ-100 אלף תושבים, בעוד שכיום היא מונה כ-48 אלף איש.

מהדו"ח השנתי של החשב הכללי באוצר עולה, כי עד ל- 31 בדצמבר 2017 אושרו אומדני תקציבים לביצוע עבודות פיתוח ביבנה, בשיעור של 700 מיליון שקל, לפיתוח 2,307 דירות ו-48,650 מ"ר שטחי מסחר. זאת, בהתאם להסכם הגג שאומר, כי הממשלה תעמיד לעירייה קדם מימון על ידי הממשלה לפיתוח תשתיות, מוסדות חינוך ומבני ציבור, פארקים ומחלפי תחבורה נדרשים, עוד בשלב שיווק הפרויקט. בין היתר מוקם כיום מחלף יבנה דרום, בהתאם להסכם הגג, שאמור להיפתח בעוד כשנה.

"אנו עומדים על סף מדרון של הרס"

ואולם נראה שמבחינת עיריית יבנה הדברים אינם עובדים כנדרש, והם מעלים שלל תלונות על התנהלות המדינה. בין היתר נטען כי העירייה נאלצה להקים בשכונת נאות שמיר בית הספר מתקציבה, ובסיוע מימון חיצוני, וזאת עקב האיחור הניכר של משרד החינוך לאשר תיקצוב בית ספר בן 18 כיתות וכן ארבעה גני ילדים שמוקמים בשכונה החדשה. לטענת גוב-ארי רק בימים האחרונים עבר לידיהם אישור תקציבי ממשלתי להקמת מוסדות החינוך הללו, בזמן שהשכונה החדשה שבה הם מוקמים אמורה להתאכלס ביולי השנה, ובספטמבר אלה כבר צריכים להיות פעילים.

אבל זה רק חלק מהבעיות. גם בנושא שטחי המרה לפרוייקטים של פינוי-בינוי לא נרשמה שום התקדמות וגם בנושאים שונים אחרים, שכלולים בהסכמי הגג, ושלדברי גורמים בעירייה לא קודמו כלל, למרות התרעות חוזרות ונשנות מצד העירייה.

בימים האחרונים פרסם גוב-ארי הודעה לציבור שמסבירה את הצעד שנקט ובה כתב כי "החלק שבביצוע של הדיור למשתכן במתחם נאות שמיר היה אינדיקטור לעתיד להתרחש במתחם המזרחי. אנו עומדים כבר בימים אלה על סף מדרון של הרס קהילה וקריסה כלכלית בגין החד צדדיות של ההסכם. נתקלנו בתהליכים בירוקרטיים ותחושה של צד אחד שמבצע וצד אחר שמקפיד לא לדלג על אף מכשול בסבך הבירוקרטיה. במצב הנוכחי העירייה צריכה להשלים מתקציבה השוטף כ-30% מעלויות בניית מבני החינוך, זהו מתכון ברור להרס העיר ולא נאפשר זאת", סיכם.

זאב בילסקי / צילום: איל יצהר
 זאב בילסקי / צילום: איל יצהר

גם בערים אחרות מעלים טענות

עיריית יבנה אינה הראשונה שמתלוננת על ליקויים ביישום הסכמי הגג. במקומות שונים בארץ, כמו קריית גת, ראש העין וקריית ביאליק כבר הגיעו תלונות על חוסר תיאום בין משרדי הממשלה השונים, ועל פיגורים ניכרים בהעמדת התקציבים הנדרשים להקמת התשתיות.
יש לציין, כי בדוח בנק ישראל משנה שעברה נכללת יבנה ברשימה של 11 רשויות מקומיות, שעלולות להיקלע למצוקה תקציבית עקב קליטת התושבים החדשים, בסדר הגודל המתוכנן.

ממטה הדיור נמסר: "קיבלנו את המכתב ואנו מצטערים על תוכנו. בימים אלה נמצאות בבניה ביבנה למעלה מ-2000 יחידות דיור לזוגות צעירים במסגרת מחיר למשתכן, וכמובן שבנייתן תימשך מתוך דאגה לזוגות הצעירים ביבנה ובכל הארץ. אין לנו ספק שהבעיה תיפתר לטובת הזוגות הצעירים".