דרעי: ש"ס תרצה את משרד הקליטה, לא לעולי ברית המועצות בלבד; ליברמן: לא יקום ולא יהיה

למרות ששר הביטחון לשעבר ושר הפנים חברים ברמה האישית, הערב הגיב ליברמן בחריפות לדברי דרעי כי משרד הקליטה "לא יהיה עוד משרד של עולי ברית המועצות בלבד. היום אתה לא יכול להסתובב במשרד בלי לדבר רוסית"

אריה דרעי / צילום: יעקב כהן
אריה דרעי / צילום: יעקב כהן

אריה דרעי ואביגדור ליברמן נחשבים חברים ברמה האישית, ולמרות היותם בעלי עמדות נוגדות בענייני דת ומדינה ידעו גם לעשות בריתות פוליטיות כמו הרצתו של משה ליאון לראשות עיריית ירושלים. היחסים ביניהם התקררו בשנה האחרונה על רקע חוק המרכולים וסוגיות אחרות במחלוקת.

הערב (ג') הגיב ליברמן בחריפות לדברים שדרעי נשא בכנס בחירות באשדוד. דרעי אמר בין השאר כי ש"ס לא תתספק במשרד הפנים. וכי תדרוש גם את משרד הקליטה. לדברי דרעי "הוא לא יהיה עוד משרד של עולי ברית המועצות בלבד. היום אתה לא יכול להסתובב במשרד בלי לדבר רוסית. אנחנו נדאג לעולים החדשים מצרפת ולעולים מאתיופיה - ונדאג שידברו צרפתית והאמהרית תהיה שגורה". על משרד הפנים אמר דרעי, "כאן בעיר אשדוד נעשה חילול ה' גדול. אביגדור ליברמן החליט לקיים בשבת קודש מסיבת עיתונאים במסעדה לא כשרה, הכל רק בגלל חוק המרכולים. מה אנחנו רוצים בסה"כ? לשמור על יום השבת. אבל לא יעזור לליברמן - ש"ס תהיה במשרד הפנים גם לאחר הבחירות".

ליברמן הגיב מיד: "בדיקות ד.נ.א. ליוצאי ברית המועצות זו נורמה מקובלת. משרד קליטה צריך לטפל רק ביוצאי צרפת ואתיופיה. כך אמר הערב אריה דרעי, מנהיגה של ש"ס. ידידי, התבלבלת. לא יקום ולא יהיה. ישראל ביתנו תפעל בכל הכוח נגד בדיקות הד.נ.א. המשפילות והמבזות שהמציאו עסקנים חרדים, נקבל לידינו את משרד הפנים ונפסיק עם הגזענות והאפליה שמקדם הממסד החרדי כנגד יוצאי ברית המועצות לשעבר. נקדם נישואים אזרחיים ונאפשר לכל רשות מקומית להחליט באופן עצמאי לגבי פתיחת מרכולים בשבת. נקדם עלייה מכל התפוצות ונקבל את כולם בזרועות פתוחות."

ליברמן התכוון בדבריו ליוזמה שעלתה ברבנות לקיים בדיקות ד.נ.א לעולי המדינות דוברות הרוסית כדי לבדוק את יהדותם.

חבר הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו שהיה מנכ"ל משרד הקליטה הגיב גם הוא: "התביישתי לשמוע את הבל פיו נוטף הארס והגזענות נגד אנשים שמגשימים את החזון הציוני ומיישבים את ארץ ישראל. אני דורש מהשר דרעי להתנצל בפני מיליון אזרחי מדינת ישראל שעלו מברית המועצות, בפני אלו שהתגייסו לצבא ונפלו על משמרתם, בפני הרופאים והאחיות שמצילים כל יום נפשות בבתי החולים. כמי שכיהן כמנכ"ל משרד הקליטה ולא ידע אפילו מילה אחת ברוסית ' אני ממליץ לדרעי להתחיל לדאוג יותר לאזרחי מדינת ישראל ופחות למסתננים שצבאו על דרום תל אביב. כמו כן, אני מתנצל בפני הלוחמים שנפלו על קידוש הארץ על כך ששר בממשלת ישראל חושב שהם היו טובים בשביל להיהרג כאן, אבל הם לא טובים מספיק בשביל להתחתן כאן ואפילו לא כדי להיקבר כאן".

העימות הזה בסוגיות דת ומדינה המתעורר תמיד לפני בחירות החל הפעם מאוחר יחסית, בין השאר בשל איפוק יחסי של המפלגות החרדיות. מיקום עצרת ש"ס בעיר אשדוד שבא סוגיית פתיחת המרכולים בשבת היא אקוטית ובה ביקר ליברמן בשנה שעברה בעת המאבק נגד החוק, עורר מחדש את העימות. עימות האמור לסייע לשתי המפלגות הנמצאות במצוקת אחוז החסימה, לעבור מעליו ולהישאר בכנסת, שתיהן בצד של גוש הימין התומך בנתניהו בבחירות.

בהקשר הזה דרעי דיבר על הפרסומים בגלובס ובכלי תקשורת אחרים על האפשרות שהמפלגות החרדיות עשויות לשקול קואליציה בראשות גנץ. דרעי היה חד משמעי: "אני חוזר ומחדד, נתמוך רק בבנימין נתניהו. הוא האיש המתאים ביותר. נאחל לו שייצא מהכל בלי כלום. בנימין נתניהו הוא האיש הנכון במקום הנכון . לא נשב בממשלת גנץ לפיד. ראיתי את הפרסומים היום שיש מו"מ של חרדים עם גנץ. לא התכוונו אלינו לש"ס, אבל אני מבהיר פה בצורה ברורה: זה לא יקרה. לא נשב איתם ולא ננהל איתם מו"מ".