אחרי גיוס של 660 מיליון דולר: קרן מדעי החיים של מריוס נכט הפכה לקרן ההון סיכון הגדולה בישראל

הקרן שהקים מריוס נכט ומנוהלת על ידי ד"ר יאיר שינדל תשקיע בחברות בשלבים מאוחרים • סכום ייעודי יוקצה לטכנולוגיות פורצות דרך בשלב ראשוני

מריוס נכט / צילום: תמר מצפי
מריוס נכט / צילום: תמר מצפי

קרן aMoon שהקים מריוס נכט ומנוהלת על ידי ד"ר יאיר שינדל, מייסד שותף בקרן, אישרה היום כי סגרה גיוס של 660 מיליון דולר, וזאת לאחר שאתר "רויטרס" דיווח על הסגירה בסוף ינואר.

סכום זה הופך אותה לקרן הון הסיכון הגדולה ביותר הפועלת היום בישראל ולקרן הון הסיכון במדעי החיים הגדולה ביותר שהוקמה בישראל ואחת הגדולות מחוץ לארה"ב.

זוהי הקרן השנייה מבית aMoon, כאשר בקרן הראשונה של הקבוצה היה נכט המשקיע היחיד והקצה כ-200 מיליון דולר מכספו האישי להשקעות במדעי החיים. לאחר שהקרן הראשונה הוכיחה היתכנות, גוייסה כעת הקרן השנייה ממשקיעים בישראל ובחו"ל. קרדיט סוויס הייתה אחראית על ההפצה של כ-250 מיליון דולר מתוך הסכום שגוייס.

הקרן כבר החלה לפעול עוד לפני הסגירה הרשמית וכבר השקיעה בארבע חברות בישראל ובחברה אחרת שהקים יזם ישראלי בעמק הסיליקון. החברות הישראליות דבהן כבר בוצעו השקעות הן זברה מדיקל, קרטיהיל, Biolojic Design ואיילה פארמה. כל ההשקעות הללו הן חדשות לקרן aMoon2 ולא השקעות המשך.

קרן aMoon הראשונה השקיעה בחברות: אפוס תרפיה, ביונדווקס, DayTwo, Mapi ,Medial Earlysign, פארמה טו בי, ריג'נרה ואחרות. עדיין לא נרשם אקזיט משמעתי מן הפורטפוליו של aMoon I, אולם כמה מן החברות ביצעו גיוסי המשך מוצלחים.

החזון של קרן aMoon II הוא השקעות בשלבים מתקדמים יחסית, לאחר שנכט ושינדל זיהו כי בשלב הזה ישנו לעיתים קרובות מחסור בהשקעות, וחברות פארמה נתקעות בשלב מימון הניסוי הקליני המשמעותי ואילו חברות מכשור רפואי נתקעות בשלב המסחור. שני המהלכים הללו דורשים סכומים מהותיים ואם מנסים לצלוח אותם במימון לא מספיק, עלולים לקבל החלטות שיגרמו לכישלון הניסוי או לכישלון ההשקה. קרן הון סיכון בגודל של aMoon II יכולה לתת אפשרות לחברות הישראליות להשתתף במשחק בסכומים שהיה להן קשה לגייס בעבר.

גורמים בשוק מסרו כי הקרן מעדיפה להוביל את סבבי ההשקעה בחברות הפורטפוליו שלה כמשקיע יחיד או כבעלת שליטה דומיננטית. מדובר באסטרטגיה שעד כה לא הייתה פופולארית בשוק המקומי, ומעניין יהיה לראות כיצד תשפיע על הדינמיקה של השוק, כאשר חברות תצטרכנה אולי לפעמים לבחור בין השקעה גדולה מ-aMoon לבין קונסורציום של קרנות קטנות יותר.

במקביל להקמת aMoon II, שתשקיע, כאמור, בחברות בשלבים מתקדמים יותר, גוייסו כבר 60 מיליון דולר נוספים לקרן נוספת בשם aMoon Velocity, אשר תשקיע בטכנולוגיות פורצות דרך בשלבים מוקדמים. הכוונה היא לגייס לקרן 120 מיליון דולר, כאשר המשקיעים בה הם גם המשקיעים ב-aMoon II, אולם כל משקיע יוכל לבחור האם הוא מתמקד בהשקעות בשלבים המאוחרים בלבד, או מחלק את השקעתו בין שתי הקרנות.

לדברי שינדל: "אנחנו מתכננים למנף את האקוסיסטם הישראלי המכיל מדע פורץ דרך וחדשנות טכנולוגית שמשנה את התמונה, כדי להאיץ את ההגעה לריפוי ולעצב מחדש את שוק הבריאות. הגיוס הוא הבעת אמון באקוסיסטם הישראלי בתחום הרפואה". שינדל ציין את היתרונות של ישראל בתחום הבריאות הדיגיטלית, כולל מאגרי המידע הרפואיים שכבר החלו להיבנות במדינה לפני 20 שנה וכן המיזם הממשלתי אשר אמור לתמוך בתחום הבריאות הדיגיטלית במדינה בהשקעה של מיליארד שקל, וכבר החל להתבטא בחיזוק הקשרים בין בתי החולים לחברות הבריאות הדיגיטלית הישראליות.

לדברי נכט: "הקשר המתהדק בין טכנולוגיה לבריאות יוצר גל של חדשנות שיכול להגדיר מחדש את הטיפול הרפואי, מעבר לדמיון שלנו. זוהי הזדמנות יחודית הן להשפעה על העולם והן להשקעה".

מישל דגן, מנכ"ל קרדיט סוויס ניהול נכסים בשוויץ ובאזור ה-EMEA, אמר כי: "אנחנו מאמינים כי השת"פ שלנו עם aMoon מייצג פלטפורמה אטרקטיבית למשקיעים ומספק את המימון הדרוש לפיתוח עסקים שיקדמו את הבריות".

בין המשקיעים בקרן נמצא גם המשקיע מוריס קאהן, שבנוסף להשקעתו הגדולה ב-aMoon החדשה, היה גם משקיע העוגן בקרן Aurum בתחום מדעי החיים, וגם תמך בהקמת מרכז הבריאות המבוסס על ביג דאטה עם מכבי שירותי בריאות.

היום אמר קאהן כי: "aMoon תשחק תפקיד משמעותי מאוד בתרומה הישראלית לבריאות העולמית. אני בר מזל להשתתף במיזם בעל החזון הזה, בניהולם של מריוס נכט וד"ר יאיר שינדל".

גיוס הקרן השנייה של aMoon החל, כפי שפורסם ב"גלובס", בתחילת 2018, כך שהקרן גוייסה במהירות יחסית. בשיחה אז אמר שינדל כי: "כיוון שהכסף שהושקע בקרן הראשונה היה כולו של מריוס, הקרן השקיעה בשני סוגים של חברות - או חברות בשלבים מאוד מוקדמים, כולל בניה של חברות מאפס כמו במקרה של DayTwo, או חברות בשלבים יחסית מאוחרים, כמו ביונדווקס, קרטיהיל. או מאפי פארמה, חברות שתוך שנתיים-שלוש כבר אפשר להבין האם הן יהיו הצלחה או לא.

"כאשר החלו לפנות אלינו משקיעים וביקשו להשקיע איתנו, עלה הצורך להפריד בין ההצעות, כדי להתאים לטעמים והצרכים השונים של סוגי משקיעים שונים. לכן הוקמה קרן אמון השנייה, שתשקיע בחברות בשלבים מאוחרים, וכן קרן קטנה שתשקיע בפרוייקטים מוקדמים".

קרן aMoon הראשונה הוקמה בסוף 2016. נכט היה ממייסדי חברת אבטחת המידע המובילה צ'ק פוינט ובשנים האחרונות מכר מניותיו בחברה, בין היתר כדי לייסד את הקרן בתחום הבריאות. שינדל, שהיה ראש המיזם הממשלתי "ישראל דיגיטלית", גוייס כדי לנהל את הקרן, כשותף מנהל.

גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס"