לוי-אבקסיס: "באוצר חושבים שהתארכות תוחלת החיים בישראל זו מכה"

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס התייחסה למערכת הבריאות בישראל בכנס של משרד הבריאות • לוי-אבסיס לליצמן: "למפלגה שלו יש סדרי עדיפויות. הם יעשו משבר קואליציוני על חוק הגיוס ועל השבת, אבל לא על מצב הבריאות במדינת ישראל"

פאנל "רואים רחוק 2030", כנס משרד הבריאות בתל-אביב / צילום: משרד הבריאות
פאנל "רואים רחוק 2030", כנס משרד הבריאות בתל-אביב / צילום: משרד הבריאות

"סגן השר ליצמן עושה המון, אבל יש דרישות לגבי מערכת הבריאות שלא נענו בתקציב האחרון. למפלגה שלו יש סדרי עדיפויות. הם יעשו משבר קואליציוני על חוק הגיוס ועל השבת, אבל לא על מצב הבריאות במדינת ישראל", כך אמרה כעת ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (גשר), בפאנל בריאות שנערך בכנס משרד הבריאות בתל-אביב, "רואים רחוק 2030". בפאנל השתתפו לצד לוי אבקסיס, סגן השר יעקב ליצמן, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ח"כ מאיר כהן (כחול לבן) וח"כ שולי מועלם (הימין החדש). עוד אמרה לוי-אבקסיס שפתרון התקציבי למערכת לא צריך להגיע דרך העלאת מס בריאות בחצי אחוז (כפי שמציע מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב), כי "סדרי העדיפויות כיום מעוותים. הכסף שיגיע דרך העלאת המס לא יהיה צבוע, ואז האוצר יוכל לנתב אותו לאן שירצה. באוצר חושבים שהתארכות תוחלת החיים בישראל זו מכה".

במהלך הפאנל התעורר ויכוח בין ליצמן למאיר כהן בנוגע לכהונתו של יאיר לפיד, מראשי כחול-לבן, כשר אוצר ב-2013-2014. "לפיד הוריד כסף מהישיבות, אבל מערכת הבריאות לא קיבלה שום דבר", אמר ליצמן, והוסיף ביחס ליו"ר המפלגה בני גנץ, ש"הוא אמר שיפתח שני בתי חולים בצפון ובדרום. זה בדיוק מה שאנחנו מתכוונים לעשות כעת במשרד הבריאות. שלא יגנוב לנו את הקופירייט". כהן העמיד אותו במקומו ביחס לבית החולים השני בנגב, שכן החלטת ממשלה לגביו התקבלה עוד ב-2014, ובינתיים הוא מתמסמס ורק באחרונה התהליך בעניינו הותנע. "על מה אתה כועס?", אמר כהן. "5 שנים עברו מאז החלטת הממשלה ואתה לא עשית כלום כדי לקדם את בית החולים!". ליצמן לא נשאל ולא אמר דבר על פרשת מלכה לייפר, המורה שמואשמת בעבירות פדופיליה ושלה סייע לכאורה סגן השר ליצמן, כך שלא תוסגר לאוסטרליה, בה ביצעה את העבירות.

עוד הוסיף כהן שהמערכת מגלמת בתוכה אבסורד וכיסים לא מטופלים, כאשר מצד אחד יש חדרי ניתוח בבתי חולים ומכשירי MRI, ומצד שני אין צוות שיפעיל אותם בשל מחסור בתקנים. "אמר לי מנהל בית חולים - יש לי 8 חדרי ניתוח שיכולים לקצר תורים, ואין לי צוות שיפעיל אותם. אין לי תקנים לאחיות. כך גם לגבי מכשירי MRI".  בנוסף, הוא אמר שהפערים בין פריפריה למרכז בבריאות בלתי נסבלים, וביחס לתושבי אילת, שמתקשים לקבל שירותי בריאות זמינים בשל ריחוקה מהמרכז אמר: "מי שגר באילת שידע שחייו קצרים יותר והוא בסכנה גדולה יותר. הפער הוא עצום. הכנו תוכנית עבודה בעניין הזה שלא הספקנו לסיים".

שולי מועלם טענה שהמערכת חייבת להסיט משאבים מבתי החולים לקהילה. "בית חולים זה לא דבר שאפשר לבנות מיד. כבר שנים עובדים על בית חולים שיקומי בצפון, כחלק ממתחם בית החולים פוריה בעפולה. זה בית החולים הראשון שצריך לבנות. בצפון אין, פשוט אין שיקום. עד שהמצב לא ישתנה, לא נוכל להסתכל לתושבי הצפון בעיניים".