אייל מליס | בלעדי

לקראת מכירה? תנובה יוצאת לתוכנית התייעלות בתחום הביצים ההפסדי

חברת המזון הגדולה בישראל רשמה ב-2018 הפסד תפעולי של כ-4 מיליון שקל על פעילות שיווק הביצים, ושינויים רגולטוריים מאיימים להעמיק אותם עוד יותר • ל"גלובס" נודע כי בעקבות זאת מגבשת תנובה תוכנית התייעלות לאורך כל שרשרת האספקה • בשנה החולפת יצאה תנובה מפעילויות הפסדיות נוספות, בין היתר בתחום העופות

אייל מליס, מנכ"ל תנובה / צלם: אוריה תדמור
אייל מליס, מנכ"ל תנובה / צלם: אוריה תדמור

תנובה מגבשת תוכנית התייעלות לפעילות שיווק הביצים שלה - כך נודע ל"גלובס". מדובר בפעילות הפסדית עבור החברה שבמשך כמה שנים מתחבטת בשאלה האם להמשיך ולקיים אותה, אבל מצד שני מאפשרת לה להחזיק תמהיל רחב של מוצרים שיוצר כוח מול הקמעונאים. לדברי גורם בענף, תנובה מכינה את הקרקע למכירת הפעילות לשחקן גדול יותר.

היקף המכירות של תנובה בענף עומד על כ-190 מיליון שקל, אלא שמנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בשנים האחרונות חברת המזון הגדולה בישראל הצליחה לצמצם במידת מה את ההפסדים, בין היתר על-ידי שינוי תמהיל הרכש ביחס לכמות המכירות הפוטנציאלית.

כך, ב-2015 רשמה תנובה הפסד תפעולי על פעילות הביצים בסך 15.1 מיליון שקל (הפסד תפעולי של כ-8%). לאחר שפעלה כדי לצמצם את ההפסדים הללו, עמד ההפסד התפעולי בשנה שלאחר מכן על 5.8 מיליון שקל, על 2.4 מיליון שקל ב-2017 ועל 3.7 מיליון שקל ב-2018.

כעת מגבשת תנובה תוכנית התייעלות בניסיון לשנות את התמונה ולהימנע מהעמקת ההפסדים או מסגירה של הפעילות. בין היתר מבקשים בחברה לקצץ בעלויות לאורך כל שרשרת האספקה - החל מחומרי האריזה ועד לעלויות השינוע וההובלה. עם זאת, עדיין לא ברור עד כמה תוכל תנובה לבלום את התגברות ההפסדים שעלולים להיווצר לה, כמו גם למשווקות אחרות, על רקע שינויים רגולטוריים.

ההפסדים של תנובה בשוק הביצים נחשפים
 ההפסדים של תנובה בשוק הביצים נחשפים

הרגולציה תוציא את תנובה מהענף?

נשאלת השאלה האם המדיניות החדשה של הממשלה תביא את תנובה לצאת מענף הביצים. החברה נדרשת לבחון מחדש את כדאיותה של הפעילות, בין היתר גם על רקע ההחלטה האחרונה של ועדת המחירים להגדיל את התשלום של המשווקים למגדלים. בסוגיה הזאת טרם נאמרה המילה האחרונה, כשברקע 10 חברות לשיווק ביצים הגישו עתירה לבג"ץ נגד שרי האוצר והחקלאות. זאת, בעקבות החלטה של ועדת המחירים בגינה הם נדרשים להגדיל את התשלום למגדלי הביצים, לצד החלטה שלא להכיר בהנחות שהם נותנים לקמעונאים בשקלול המחיר לצרכן.

תנובה אמנם אינה חלק מהמשווקים שלקחו חלק בעתירה הזאת לבג"ץ, אך לפסיקה ישנה משמעות ישירה עבורה. בניגוד לבג"ץ החלב שאותו תנובה הובילה בתור השחקנית הגדולה בענף, בשוק הביצים תנובה מהווה "רק" כ-14% מהיקף מכירות הביצים בישראל.

בכל אופן, אם העתירה לא תתקבל, החלטת ועדת המחירים בסוגיית הביצים עשויה להקטין את מרווח המשווקים, ביניהם גם תנובה כאמור, באופן מהותי - כ-3.48 אגורות לביצה שנמכרת ב-63-70 אגורות (בהתאם לגודלה).

"הצו מצמצם את מרווח המשווק באופן ניכר", אומרים ל"גלובס" גורמים בענף, כשלפחות עבור תנובה, כבר היום מדובר כאמור בפעילות שמפסידה תפעולית. כך או כך, מה שברור הוא שאם הצו יתממש, הוא יכול להחזיר את תנובה אחורה לשנים שבהן ההפסד התפעולי היה עמוק עוד יותר.

תנובה היא כאמור ספקית המזון הגדולה בישראל, והצעד הזה עשוי להשפיע על מעמדה מול רשתות המזון, שכן מערכת הפצת ביצים מחייבת הגעה בתדירות גבוהה לחנויות.

שוק הביצים בישראל
 שוק הביצים בישראל

יוצאת בשנה האחרונה מפעילויות הפסדיות

במקביל, תנובה הכריזה על אסטרטגיה שמטרתה לצמצם פעילויות לא רווחיות או הפסדיות עבור החברה. באפריל 2018 דיווחנו לראשונה כי תנובה הפסיקה לספק שירותי הפצת עופות טריים לחברה-הבת שלה א-ת בהיקף של עשרות אלפי טונות בשנה. עבור תנובה מדובר באובדן הכנסה של כ-30 מיליון שקל בשנה.

תחום הפצת הפטם חווה בשנים האחרונות תהפוכות שמשפיעות במישרין על הרווחיות הגלומה בו. כך, בשנה החולפת הכניס משרד הבריאות לתוקף שורה של הנחיות בתחום ההפצה, שבמסגרתן מוצרים שנחשבים חומרי גלם ומוצרים מצוננים לא יכולים יותר להיות מובלים באותה המשאית. המשמעות: נוצר סטנדרט חדש שדרש מתנובה להפריד את העופות הטריים מהמוצרים המצוננים, מה שהפך את המערך ללא יעיל עבורה משום שהוא לא משתלב עם שאר המוצרים שלה. במקרה שתנובה הייתה רוצה להמשיך בפעילות ההפצה, היא כנראה הייתה נאלצת להגדיל את מערך ההפצה שלה בעשרות אחוזים, כך שבהינתן העלויות והתקנות החדשות - הפעילות לא הייתה רווחית מספיק.

בנוסף, בקיץ האחרון מכרה תנובה את החזקותיה גם בצ'אם 2000 לייצור מוצרי ביצים, זאת לאחר שבמשך שנים הייתה החברה הפסדית.

תנובה חוותה שנים מאתגרות מאז שקרן אייפקס ומבטח שמיר מכרו את השליטה בה לידי קונצרן ברייט פוד הסיני לפני כ-3 שנים. עם זאת, בתקופה האחרונה הצליחה החברה לבלום את השחיקה בנתחי השוק, תוך שהמכירות הכספיות של הקבוצה צמחו.

האסטרטגיה שעליה הצהירה תנובה כללה ייעול של מערכי ההפצה שלה. כך, לפני כחצי שנה הרחיבה תנובה את הפעילות בקווי הפצת החלב, כשצירפה אליהם גם את הפצת מוצרי חברת המיצים פריניב.

מוקדם יותר השבוע קיבלה תנובה בשורות טובות מבג"ץ, שהחליט לתת צו מוחלט בעתירה שהגישה נגד שרי האוצר והחקלאות בדרישה לייקר את מוצרי החלב המפוקחים. בג"ץ קיבל את העתירה וחייב את שר האוצר, משה כחלון, לחתום על צו להעלאת מחירי מוצרי החלב בשיעור של 3.4%.