מה באמת עומד מאחורי חזון הפרטיות של פייסבוק?

אמש פרסם מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, פוסט ארוך בו שטח את חזונו לפלטפורמה מבוססת פרטיות • צוקרברג השווה רשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם שבבעלותה ל"כיכר העיר", לה חשיבות רבה לדבריו, בין היתר בזכות האפשרות להעניק קול לאנשים שונים • מה עומד מאחורי הדברים? • פרשנות

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: shutterstock
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: shutterstock

אתמול (ד') בערב פרסם מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, פוסט ארוך של 3,200 מילים בו שטח את חזונו לפלטפורמה מבוססת פרטיות. צוקרברג השווה רשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם שבבעלותה ל"כיכר העיר", לה חשיבות רבה לדבריו, בין היתר בזכות האפשרות להעניק קול לאנשים שונים.

לצד כיכר העיר, צוקרברג דיבר גם על החשיבות של פלטפורמות אינטימיות ופרטיות יותר, כמו וואטסאפ, אותן השווה ל"סלון". בפוסט המפורט הוא התייחס בעיקר לסוג השני של הפלטפורמות, ואף אמר כי צורות תקשורת המשתייכות לסוג הפרטי יותר זוכות לצמיחה המהירה ביותר היום - בהם קבוצות קטנות, התכתבויות פרטיות וסטוריז, שאמנם יכולים להתפרסם באופן פומבי יותר, אך האופי הזמני שלהם קוסם לאנשים שחוששים שתכנים ששיתפו יביכו אותם או יחזרו לרדוף אותם בעתיד. "פרטיות מאפשרת לאנשים להיות עצמם ולתקשר בטבעיות", הכריז צוקרברג.

צוקרברג פירט כי הפלטפורמה שבחזונו, שמתמקדת בצורות התקשורת האינטימיות, תאפשר למשתמשים שליטה מלאה על התכנים שלהם - הם יידעו עם מי הם מתכתבים, ובזכות הצפנה מקצה לקצה איש לא יוכל לגשת לאותם תכנים, כולל פייסבוק עצמה. גם ההודעות ימחקו באופן אוטומטי אחרי זמן מוגדר, בדומה לסטוריז. לבסוף, הוא ציין גם שפייסבוק תציע אופציה לשלוח הודעה משירות אחד שתתקבל גם בשירותים אחרים, באמצעות אינטגרציה בין וואטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר, בהמשך לדיווחים בנושא. הוא אף כתב כי: "אני מאמין שעתיד התקשורת הוא בשירותים מוצפנים ופרטיים בהם אנשים יכולים להיות בטוחים שמה שאמרו נשאר מאובטח, והתוכן שלהם לא יישמר לנצח".

אם נשמע לכם מוזר שהרעיון לקדש את פרטיות המשתמשים מגיע דווקא ממנכ"ל פייסבוק, אתם כמובן לא לבד. איסוף מידע על המשתמשים ומוניטיזציה שלו עומד בבסיס המודל הכלכלי של הרשת החברתית, שהסתבכה בכל כך הרבה שערוריות סביב נושא שמירת פרטיות המידע של משתמשיה בשנה האחרונה, עד שכבר קשה לעקוב. צוקרברג עצמו הודה בפוסט שלו כי "אין לנו מוניטין חזק הנוגע לבניית שירותים ממוקדי פרטיות".

רק לאחרונה פייסבוק התמודדה עם שורת שערוריות פרטיות חדשות, בהן חשיפה שהיא שכנעה בני נוער להוריד אפליקציה שאוספת מידע פרטי עליהם - בתמורה לגיפטקארד חודשי בשווי של 20 דולר, תחקיר שהראה כי אפליקציות שונות מעבירות לפייסבוק מידע רפואי רגיש על משתמשיהן בלי ליידע אותם, ואף חשיפה שפייסבוק עוקבת בזמן אמת אחרי המיקום של משתמשים מסוימים שהיא מחשיבה כמסוכנים עבור החברה. כל אלו מקשים בהחלט להאמין שפייסבוק או צוקרברג באמת עשו חשבון נפש שגרם לחברה לחשב מסלול מחדש, ונראה סביר יותר שהמניפסט הארוך על חשיבות הפרטיות מנסה לפייס את מבקריה של הרשת החברתית.

אפילו ההתחייבות של צוקרברג באותו פוסט לפיה פייסבוק לא תאחסן דאטה שהיא אוספת במדינות שמפרות זכויות אדם, גם במחיר שאותן מדינות יחרימו אותה, נראית כמו עקיצה נוספת כלפי אפל יותר מאשר הקרבת הכנסות אמיתית מצד החברה. אפל הקימה בשנה שעברה מרכז נתונים בסין עבור אחסון המידע משירותי אייקלאוד שהיא מציעה במדינה, שהעלה חששות מפני האפשרות שהממשל הסיני יקבל באמצעותו גישה פשוטה למידע אישי של אזרחיה. לצד העובדה הזו, אפל ופייסבוק, ובעיקר המנכ"לים, טים קוק וצוקרברג, נמצאים בסכסוך מתוקשר מאז פרוץ שערוריית קיימברידג' אנליטיקה סביב נושא שמירת הפרטיות של משתמשים, וגם הפעם צוקרברג לא פספס הזדמנות להקניט את אפל. אלא שצוקרברג כמובן לא הזכיר מפורשות את סין בהצהרתו כלפי מדינות שמפרות זכויות אדם, מה שאפשר לו להתעלם מהעובדה שפייסבוק ניסתה לחזור לפעילות בסין מספר פעמים מאז שנחסמה במדינה לפני עשר שנים, ונכשלה, כך שלא באמת מעורבת בהצהרה הקרבה הירואית כלשהי.

אז מה בכל זאת עומד מאחורי החזון, מלבד ניסיון להדוף את הביקורת כלפי פייסבוק? הדגש על הצפנה והאינטגרציה בין שירותי הצ'ט השונים יקנו לפייסבוק מספר יתרונות. ראשית, הצעדים יפתחו בפני פייסבוק הזדמנות בתחום התשלומים הדיגיטליים, שפופולריים מאוד בקרב המתחרה הסינית של וואטסאפ, וויצ'ט. לאחרונה דווח שפייסבוק מפתחת מטבע קריפטו באמצעותו היא תאפשר תשלומים דרך וואטסאפ, וצוקרברג ציין מספר פעמים בפוסט שאנשים רוצים להעביר תשלומים באופן מאובטח ופרטי, וכן ציין גם כי אינטגרציית השירותים תסייע להזדמנויות שונות בתחום המסחר, כמו יצירת קשר בצורה פשוטה עם סוחרים. יתרון נוסף עבור צוקרברג הוא שהאינטגרציה של שירותי הצ'ט תאפשר לו גם שליטה גדולה יותר בחברות שרכש, ומחוקקים אמריקאים כבר התריעו כי היא עשויה להעצים את כוחה של פייסבוק הענקית ממילא, ולהביא לפגיעה בתחרות בתחום. לבסוף, צוקרברג עצמו הצהיר, כאמור, כי השירותים האינטימיים יותר של הרשתות החברתיות רושמים את הצמיחה הגבוהה ביותר. הנתון הזה, לצד העובדה שפייסבוק מתקשה להצמיח את מספר המשתמשים ברשת החברתית בתקופה האחרונה מצביעים על כך שכנראה שיותר מדאגה לפרטיותינו, פייסבוק מזהה הזדמנות עסקית בחזון החדש, בהנחה שבאמת תממש אותו.