השיחות לא הועילו: בפעם הראשונה זה 7 שנים קווי נוסעים ברכבת מושבתים

(עדכון) - המגעים בין ועד העובדים להנהלת רכבת ישראל לא הועילו, והעובדים השביתו החל בשעה 14:00 את הרכבות מתחנת הראשונים בראשון-לציון ללוד ומכרמיאל לחיפה • ההסתדרות מבטיחה כי לא תהיה פגיעה נוספת בנוסעים מעבר לכך, אך מדובר בעליית מדרגה בעיצומים

רכבת ישראל/  צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
רכבת ישראל/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

השיחות שנערכו הבוקר בין ועד העובדים וההסתדרות לבין הנהלת הרכבת לא הועילו, והחל מ-14:00 מושבתים הקווים בין כרמיאל-חיפה וראשל"צ-לוד. ההסתדרות מבטיחה כי לא תהיה פגיעה נוספת בנוסעים מעבר לכך, אך מדובר בעליית מדרגה בעיצומים. מאז 2012 לא הושבתו רכבות נוסעים באופן רשמי. בנוסף, בשבוע האחרון הושבתה חטיבת המטענים כמעט לחלוטין. שני הצדדים טוענים כי הציעו פשרות, שנדחו בידי הצד השני.

לסכסוך העבודה ברכבת עילות שונות, אך הסיבה העיקרית לשביתה היא סידור עבודה חדש לנהגים, אותו מכנים בועד "מסוכן בטיחותית". העובדים טוענים כי סידור העבודה החדש לא כולל הפסקות מספקות והנהגים לא מוכנים לקחת אחריות על הסעת נוסעים רבים כל כך כשהם עייפים, כך נטען. עם זאת, הקווים שהושבתו הם מהעמוסים פחות ברכבת.

בהנהלת החברה טוענים כי בכל פרסום של סידור עבודה חדש לנהגים ולוח זמנים חדש להפעלת הרכבות, מאיים הועד בעיצומים ובשביתה. לפני כשבועיים, לקראת החלת לוח הזמנים החדש, נהגי רכבת רבים החלו לטעון כי הם חולים, וכך נגרמו שיבושים קשים בתנועת הרכבות. בשבוע שעבר פרסם הוועד פרסמו הודעה חריגה בחריפותה כי "מתוך דאגה לשלומם ולבטיחותם של הנוסעים, אנו ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קווי הרכבת בכל רחבי הארץ".

בית הדין לעבודה כבר כפה פשרה על ההנהלה והרכבת, והחברה פרסמה סידור עבודה חדש, אך הועד דחה אותו והחל בשביתה.

מהנהלת הרכבת נמסר: "הנהלת הרכבת מתנצלת בפני הנוסעים ומצרה על כך שבעוד שמ"מ יו"ר ההסתדרות והממונה על התחבורה בהסתדרות יושבים למו"מ עם הנהלת הרכבת פורץ ועד העובדים בשביתה פראית וחסרת אחריות תוך פגיעה בנוסעים ללא כל צורך. אנו מבקשים להביא לידיעת הציבור כי בעוד שהנהלת הרכבת וראשי ההסתדרות הגיעו לפתרון פשרה - דחתה אותו יו"ר ועד הרכבת , גילה אדרעי. אנו מצרים על כך שועד עובדי הרכבת פוגע בנוסעים ובשרות באופן חמור ואף קורא לנוסעים שלא לנסוע ברכבות מנימוקי בטיחות לכאורה. אנו קובעים כי הרכבת היא בטוחה והועד מנהל מאבק על כסף וניסיון לשליטה בניהול הרכבת. מאז כניסתה לתפקידה אנו מוצפים בעשרות תביעות וסכסוכי עבודה באופן חסר תקדים תוך שראשת הוועד משביתה את מערך המטענים וגורמת להפסד של 1.3 מיליון שקל ליום וכן משביתה את מערך ההדרכה באופן שעלול לסכן את עתיד הרכבת ואת הבטיחות. אנו פונים להנהלת ההסתדרות לאכוף את סמכותה ולהורות על הפסקת השביתה באופן מיידי. רכבת ישראל היא הפתרון הזמין ביותר לצפיפות בדרכים, היא פועלת במאמץ גדול ובתפוסה של 160%. אנו קוראים לכל הצדדים לגלות בגרות ואחריות".

מההסתדרות נמסר: "נציגות העובדים מצרה על התנהגות הנהלת החברה שבחרה לא לכבד אף הצעה ואף להחריף את המשבר, וקוראת לה להתעשת. הוועד ינהג באחריות בגיבוי ההסתדרות, ומעבר לשני הקווים המושבתים לא תהיה פגיעה נוספת בנוסעים".