גרים בפתח תקווה? העירייה תחזיר לכם ארנונה ששילמתם

בית המשפט קבע כי שיטת ההצמדה בה נקטה העירייה בנוגע לתשלומי ארנונה בלתי חוקית ונוגדת לצו הארנונה שהיא בעצמה קבעה

רמי גרינברג / צילום: איל יצהר
רמי גרינברג / צילום: איל יצהר

ניצחון לבעלי הנכסים בפתח תקווה: בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהגיש תושב העיר בנוגע לשיטת ההצמדה של תשלומי ארנונה, אישר בית המשפט הסדר פשרה, לפיו העירייה תשנה את שיטת החישוב ותשיב לתושבים בעיר 1.8 מיליון שקל שגבתה ביתר.

התושב, בעל דירה בעיר, טען באמצעות עוה"ד אלכס כץ ושירן זנדברג ממשרד כץ, גבע איצקוביץ (KGI), כי על העירייה להחזיר לו תשלומי ארנונה ששילם שלא כדין, וזאת בשל העובדה שהעירייה קבעה כי בהסדר תשלומים שנתי, ישלמו את הארנונה ב-6 תשלומים דו חודשיים ב-1 בכל חודש אי זוגי, אבל בפועל, ובניגוד לחוק ולצו הארנונה של העירייה, היא דחתה את התשלום ל-16 בחודש. בדרך זו טען התושב, לכל תשלום הצטרף מדד נוסף, המתפרסם ב-15 לכל חודש, וכך יצא שתושבי פתח תקווה שילמו סכום גבוה יותר. החוק קובע, כי חישוב הארנונה צריך להיעשות על פי המדד שקדם למדד האחרון ולא על פי המדד האחרון, כפי שנהגה העירייה לחשב.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בשמם של כל מחזיקי הנכסים בפתח תקוה אשר שילמו ארנונה על פי הסדר תשלומים זה במהלך 24 החודשים שקדמו להגשת הבקשה. במהלך הדיונים המליצה השופטת, מיכל נד"ב, לעירייה לשקול את עמדתה "נוכח העובדה שהיא פועלת בניגוד לצו שהיא בעצמה קבעה".

על פי הסדר הפשרה שהוסכם בין הצדדים, העירייה מודה כי גבתה ארנונה לפי מדד לא חוקי, ועל כן תפצה את תושבי העיר, כולל מחזיקי נכסים שעזבו את העיר אולם נגבתה מהם ארנונה שלא כדין - בסכום כולל של 1.8 מיליון שקל. התובע הייצוגי יקבל סך 50,000 שקל.

השופטת קבעה, מדובר בתביעה שיש בה "חשיבות ציבורית לתובענה הייצוגית. מדובר בתובענה שהביאה לאכיפת הדין ולהרתעה מפני הפרתו". לאור זאת פסקה השופטת שכר טרחת עורכי דין של 234,000 שקל.

מעיריית פתח תקווה נמסר: מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה כנגד העירייה לפני מעל 8 שנים, במסגרתה נתגלה כי אכן היתה טעות בתום לב בצו הארנונה של העירייה בכל הנוגע לאופן הצמדת המדדים. מיד עם קבלת התביעה העירייה פעלה לתקן את הטעות. בניגוד מוחלט למשתמע מהכתבה לא ניתן פס"ד שקבע כי העירייה פעלה שלא כדין, אלא שלאחרונה אושר הסכם הפשרה בנושא בין הצדדים במסגרתו התחייבה העירייה, מתוך אחריות ציבורית ורצון להתנהלות שקופה והוגנת כלפי התושבים, להשיב חלק מהכספים שנגבו בשנים 2009-2010 באמצעות קיזוז מחיוב הארנונה השנתי לשנת 2020.