השביתה ברכבת נגמרה; ההנהלה הגישה תלונה נגד הוועד

(עדכון) - בפגישה שקיימו נציגי ההסתדרות עם ועד עובדי הרכבת נקבע כי הפעילות תשוב לסדרה • פתרון סכסוך העבודה ברכבת יעבור לביה"ד לעבודה, אליו תפנה ההסתדרות מחר • הנהלת הרכבת הגישה תלונה למשטרה נגד ראשי הוועד בגין שימוש לרעה במשרה, הפרת אמונים והפרעה לעובד ציבור

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

אחרי עצירת הרכבת בכל רכבי הארץ היום, ההסתדרות נכנסת לתמונה ובולמת את ועד עובדי הרכבת. בפגישה שקיימו ארנון בן דוד, מ"מ יו"ר האגף לארגון מקצועי בהסתדרות ואבי אדרי, יו"ר ארגון עובדי התחבורה עם ועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי, נקבע כי פעילות הרכבות תשוב לסדרה - הקווים לכרמיאל וראשל"צ יחדשו את פעילותם ורכבות המטענים ישובות לפעול. זאת, "מתוך התחשבות בנוסעי החברה ומתוך אחריות לגורל החברה", כך ההסתדרות. פתרון סכסוך העבודה ברכבת יעבור לבית הדין לעבודה, אליו תפנה ההסתדרות מחר. 

במקביל, הנהלת הרכבת הגישה הערב תלונה במשטרה נגד ראשי הוועד בעקבות עצירת תנועות הרכבות היום. התלונות הן בגין שימוש לרעה במשרה, הפרת אמונים והפרעה לעובד ציבור. ברכבת אומרים כי הם רואים בחומרה רבה את "'חטיפתם' של עשרות אלפי עובדים בעת נסיעתם. הנהלת הרכבת לא תעבור על כך לסדר היום".

עוד נטען כי הוועד ממשיך בעיצומים הפוגעים בפעילויות שונות של הרכבת, כמו אספקת חלפים לקטרים, עבודות תשתית וניסויים שיאפשרו שיפור שירות לנוסעים.

בהסתדרות רתחו על ההשבתה הלא מתואמת של הרכבות

הבוקר הוחמרו השיבושים ברכבות אחרי שהנהגים של מאות קטרים קיבלו הודעה בתדר החירום כי עליהם לעצור את הרכבות לחמש דקות. את ההוראה נתן הועד, אחרי פיצוץ בשיחות עם הנהלת הרכבת הבוקר. בשיחות נכח גם פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה ועד לאחרונה מועמד ברשימת הליכוד לכנסת, שהוזמן בידי ועד העובדים ולייעץ להם ולגשר על הפערים.

בהסתדרות רתחו על ההשבתה הלא מתואמת של הרכבות, הפוגעת בתדמית הארגון ובמעמד העובדים, ולכן לחצו הערב להפסיק את השביתה ולפנות לבית הדין.

החל מיום ראשון משבית הועד שני קווי רכבות נוסעים, וגורם לביטול 80 רכבות ביממה, המשרתות 15 אלף נוסעים. במקביל, הופסקה פעילות רכבות המטענים.

הסיבות לסכסוך רבות, אך המרכזית בהן היא סידור עבודה חדש במרכזו הארכת שעות הנהיגה של מפעילי הקטרים. לפי הרכבת, מספר שעות הנהיגה יעלה רק משלוש וחצי שעות לארבע במשמרת (מתוך שש המותרות לפי ההסכם הקיבוצי), אך הנהגים, הכוללים בשעות הנהיגה משימות נוספות כמו בדיקת הרכבות והחלפתן, טוענים כי ההפסקות שלהם קוצרו והם לא מספיקים להתרענן. בשבוע שעבר אף יצא הועד בהודעה חריגה לפיה " "מתוך דאגה לשלומם ולבטיחותם של הנוסעים, אנו ממליצים לציבור שלא לנסוע כלל בכל קווי הרכבת בכל רחבי הארץ".