נשקיע, נבנה ונסלול, אבל לא נילחם באמת ברכבים הפרטיים: איך המפלגות מתכוונות לפתור את הפקקים

"גלובס" חושף את עמדות המפלגות ב–16 הסוגיות הכלכליות הבוערות ביותר • והפעם: איך פותרים את בעיית הפקקים • רוצים לדעת מי המפלגה שהכי מתאימה לכם? מאץ' בחירות: שחקו וגלו

פקקי תנועה/   א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום
פקקי תנועה/ א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום

מה שאלנו: כיצד בכוונתכם לפתור את בעיות התחבורה בישראל?

כחול לבן: לאפשר לעובדים לעבוד גם מהבית

בטווח הקצר מבטיחים במפלגה להקים קבינט תחבורה שיאגד את כל המוסדות הרלוונטיים לקידום מהיר של תהליכים, עידוד תחבורה שיתופית (תוך התחשבות בהשפעה על נהגי המוניות) וסבסוד התחבורה השיתופית בפריפריה.

עוד צעדים בטווח הזמן המיידי הם ויסות שעות הכניסה למטרופולין ת"א, עידוד חברות לאפשר לעובדים לעבוד יום בשבוע מהבית ובחינת מתן הקלות במס לעובדים שנוסעים בתחב"צ - כנגד מיסוי הטבת חניה.

בטווח הארוך התוכניות הן להוסיף בכל שנה 50 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית והגברת האכיפה בהם, תגבור המערך בפריפריה, לסלול קו רכבת עוקף ב"ש שייתן מענה לערי הנגב ולעיר הבה"דים ולהפעיל מערך הסעות מתחנות הרכבת ואליהן.

■ ניתוח "גלובס": תוכנית רצינית ויצירתית (עם קריצה לממסד הביטחוני בדמות הרכבת לבסיסי צה"ל בדרום)

מי המאץ' הכלכלי שלכם? לחצו כאן לשחק

הליכוד: למה להביע עמדה כשאפשר לא?

הליכוד לא פרסמה תוכנית מפורטת וגם לא מצע, ולכן נבחן אותה לפי הצעדים שנקטה ב-10 שנים האחרונות, תחת השר ישראל כ"ץ. משרד התחבורה בראשות כ"ץ מקדם שלל פרויקטים של תחבורה ציבורית, אבל כולם סובלים מעיכובים ותקלות. בשנים אלה גם גדל מאוד מספר כלי הרכב על הכבישים, והמדינה ממשיכה להכניס עשרות מיליארדים בשנה ממסי רכב.

■ ניתוח "גלובס": האם מי שבמשמרתו התפתח המשבר החמור בתחבורה מסוגל ומתאים לחלץ אותה מהמבוי הסתום?

העבודה

מהעבודה נמסר כי למפלגה יש תוכנית אסטרטגית לתחבורה שמבוססת על ארבעה עקרונות: השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית במקום עוד כבישים; פחות מכוניות; עיבוי והוזלת קווי תחבורה ציבורית; וקידום אמצעי תחבורה חלופיים בנוסף לשיפור והשקעה.

עוד אמרו כי בכוונתם לפעול להקצאת יותר משאבים למאבק בתאונות הדרכים ולהחלת חובת סלילת שבילי אופניים על רשויות מקומיות.

ניתוח "גלובס": התחלה מבטיחה אך קשה לדעת האם מאחורי הכותרות מסתתרת תוכנית רצינית ומעשית

חד"ש-תע"ל: גם ערבים זכאים לנסוע ברכבת

לפי הרשימה של איימן עודה ואחמד טיבי, יש לתת עדיפות לתחבורה הציבורית על פני כלי הרכב הפרטיים, יש להעדיף את התחבורה הציבורית המסילתית - שתגיע לכל יישוב - שמונה מעל 20 אלף תושבים, בפרט בערים הערביות. בנוסף, יש להעניק יותר סמכויות לרשויות המקומיות ולשלב בין תחבורה מסילתית לבין שבילי אופניים.

■ ניתוח "גלובס": התייחסות חשובה לבעיה הנקודתית של חיבור יישובים ערביים לתחבורה ציבורית. היתר ערטילאי

חכ איימן עודה/ צילום: דוברות הכנסת
 חכ איימן עודה/ צילום: דוברות הכנסת

הימין החדש: הרשויות המקומיות יטפלו

ממפלגתם של שקד ובנט נמסר כי בכוונתם לאפשר ולעודד תחבורה שיתופית, לפתוח את התחבורה הציבורית לתחרות ולעודד רשויות מקומיות להתאגד יחד, להציע וליישם פתרונות תחבורה בתוכן ואליהן.

■ ניתוח "גלובס": נעים בכיוון בנכון, אך יידרש הרבה יותר מזה כדי להצליח במהפכה הנדרשת בתחבורה

איחוד מפלגות הימין

ענו כי בכוונתם לפעול לשיפור תנאי התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה, ולהמשך פיתוח התשתיות.

■ ניתוח "גלובס": לא באג'נדה שלנו

יהדות התורה: השבת קודמת לפקקים

המפלגה לא מפרסמת מצע וגם לא ענתה לפניית "גלובס" בנושא. בקדנציה האחרונה, כשעבודות תשתית הכרחיות ברכבת בוצעו בשבת, המפלגה איימה במשבר קואליציוני ואף מנעה הקמת רשויות מטרופוליניות.

■ ניתוח "גלובס": למרות שבוחריהן המשתמשים הכבדים ביותר בתחבורה הציבורית אין למפלגות החרדיות מה לומר

ש"ס

ש"ס לא מסרה התייחסות לפניית "גלובס". בקדנציה האחרונה יו"ר המפלגה דרעי דרש להעניק פטור ממע"מ בתחבורה ציבורית לאוכלוסיות חלשות, ובסופו של דבר הוסכם על הוזלה במחירי הנסיעה לכלל האוכלוסייה.

■ ניתוח "גלובס": הוזלת התחבורה הציבורית מסייעת לשכבות החלשות אך אינה עוזרת לשכנע בעלי רכב פרטי לעבור לאוטובוסים

מרצ: נפתור, אבל לא נפרט ממש איך

במרצ מציעים השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית ובפיתוח נתיבי תחבורה ציבורית והקמת רשויות מטרופוליטניות לתחבורה ציבורית.

■ ניתוח "גלובס": מתמקד בעיקר, אך קצר מדי

כולנו: הרכב האוטונומי יציל אותנו

מפלגת כולנו מתכננת מספר צעדים: גיבוש תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית והקמת קבינט תחבורה לצורך שילוב זרועות וראייה כלל מערכתית, הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, קידום המטרו בגוש דן, המשך הרחבת מערך הרכבת הכבדה, וסלילת הרכבת הקלה ברחבי הארץ.

בנוסף, מפלגת כולנו תפעל גם לקידום "תחבורת העתיד", דוגמת קידום הכנסת רכבים אוטונומיים עם הגעתם לבשלות, שיאפשרו הקטנת מספר כלי הרכב הפרטיים על הכביש, ותחבורה ציבורית בקווים דינמיים על פי ניתוח ביקושים ב"זמן אמת" תוך שימוש ב-big data.

■ ניתוח "גלובס": ראייה רחבה שמשמעה שהמדיניות הנוכחית תיושם גם בעתיד. בנוסף, לדעת מומחים כניסת רכבים אוטונומיים רק תחריף את בעיית הגודש

בחירות, כולנו
 בחירות, כולנו

ישראל ביתנו: תחבורה? זה לא אנחנו

במפלגתו של אביגדור ליברמן לא ענו על שאלה זו. זאת למרות שליברמן בעצמו כיהן בעבר כשר התחבורה.

■ ניתוח "גלובס": התעלמו מנושא שמטריד ללא ספק רבים מבוחרי המפלגה

גשר: שעות עבודה גמישות

לגשר יש תוכניות מפורטות: מתן תמריצים למעסיקים לאפשר לעובדיהם לעבוד בשעות גמישות. תמריצים אלו יכולים לבוא בדמות שיעורי מס מופחתים, כאשר שיעור ההפחתה ייקבע בהתאם למספר השעות הגמישות שנרשמו בכל חודש; עידוד התחבורה השיתופית; פיתוח תשתיות להסעת המונים; הרחבת נתיבי תחבורה ציבורית בכניסה למרכזי הערים ושירותי הסעות לתחנות הרכבת.

עוד מציעה המפלגה לתמרץ רשויות מקומיות לפתח מודלים לתחבורה ציבורית קהילתית בשכונות רלוונטיות (שאטלים) במקום אוטובסים ועידוד רכיבה על אופניים והליכה במרכזי הערים. הדרך לכך היא הוספת שבילי אופניים, רמזורי הולכי רגל ארוכים יותר, הגברת האכיפה בשבילי האופניים ובמדרכות, הצבת עמדות טעינה ועוד.

■  ניתוח "גלובס": מבט מעמיק, כוללני ויצירתי על בעיות התחבורה המרכזיות

זהות

מרשימתו של פייגלין נמסר כך: נאפשר שירותי שיתוף כמו אובר, נאפשר תחבורה המונית בבעלות פרטית (כלומר קווי אוטובוס בבעלות פרטית ובהפעלה חופשית שאינם כפופים לתכנון המרכזי של הממשלה).

■  ניתוח "גלובס": אין כאן מדיניות תחבורה אלא נגזרת של ההשקפה הכלכלית של המפלגה המקדשת את הקניין הפרטי