חברת אספקת המזון הגדולה שחייבת 87 מיליון שקל מבקשת הקפאת הליכים

חברת א.ר.י.ז יבוא ושיווק מזון בע"מ הגישה אתמול בקשה דחופה למתן צו להקפאת הליכים עקב חובות נטענים בהיקף של כ-87 מיליון שקל

מפעל אריז / צילום: דפי הירשפלד
מפעל אריז / צילום: דפי הירשפלד

חברת א.ר.י.ז יבוא ושיווק מזון בע"מ הגישה אתמול (ד') בקשה דחופה למתן צו להקפאת הליכים עקב חובות נטענים בהיקף של כ-87 מיליון שקל. החברה מבקשת לאפשר לה הליך שיקומי - הבראת הליכים - אשר ישמר אותה כעסק חי, תוך ניסיון להחזיר את החובות לנושיה החברה ועובדיה. בנוסף, הוגשה בקשה לצו הקפאה הליכים אישית לבעלי החברה, יעקב אנטוורג ובני הזוג אברהם ורעיה וינטרוב, אשר ערבו לחובותיה בהיקף של יותר מ-50 מיליון שקל.

מהבקשה עולה כי היקף החובות לנושים מובטחים הוא כ-30 מיליון שקל, ובהם חוב לבנק מרכנתיל דיסקונט בסך של כ-5.8 מיליון שקל, וחוב לבנק אוצר החייל בסך של כ-14 מיליון שקל; היקף החוב לנושים בדין קדימה הוא כ-2 מיליון שקל, המחזיקים גם בערבות אישית - 25 מיליון שקל, והיקף החובות בדין רגיל - כ-28 מיליון שקל.

מנגד מוערכים נכסי החברה המוחשיים בכ-30 מיליון שקל, כאשר החברה מעריכה כי נכס מרכזי שלה הוא המוניטין רב-השנים שצברה.

בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד שי מילוא ממשרד אינסל מילוא, נטען כי "החברה נמצאת כיום בנקודת זמן קריטית, שכן אם לא תינתן לה הגנה מתאימה מבית המשפט לצורך הליכי הבראה וגיבוש הסדר נושים, ייוצר במהרה 'כדור שלג' של 'התנפלות' נושים וספקים, נקיטת הליכים והטלת עיקולים, באופן שעלול להביא לכדי העדפות נושים אסורות, להפסקת פעילותה כ'עסק חי', לפיטורי כלל העובדים ולפגיעה אנושה באפשרות מימוש הפוטנציאל הגלום בחברה ובפעילותה".

אריז היא חברה ותיקה ובעלת מוניטין רב, אשר נוסדה בשנת 1984, שלתוכה מוזגה פעילות משפחתית שהחלה עוד בשנת 1959, שעיקרה הפצה של קמח וסוכר לקונדיטוריות. עם השנים הפכה החברה לאחת המובילות בתחום אספקה של סוכר, קמח, שמנים ומלח. בין לקוחותיה נמצאים גופים גדולים בארץ, ובהם שופרסל, קוקה-קולה, טרה, שוקולד השחר ואחרים. החברה מעסיקה 40 עובדים ומפיצה מוצרים לכ-1,000 לקוחות. פעילות החברה מבוצעת ממפעל בפתח-תקווה.

בעלי המניות בחברה הם אברהם וינטרוב, המחזיק ב-50 מניות הנהלה (מחצית) וכן במניות רגילות; יעקב אנטוורג, המחזיק ב-50 מניות הנהלה (מחצית) וכן במניות רגילות; וכן רעיה וינטרוב, המחזיקה ב-570 מניות רגילות בלבד של החברה. רעיה וינטרוב אינה מנהלת בפועל של החברה, אשר מנוהלת על-ידי יעקב אנטוורג ואברהם וינטרוב. בבקשה להקפאת ההליכים צוין כי "כל בעלי המניות הם מבוגרים, הצעיר ביניהם הוא בן 67, והמבוגר נושק לגיל 80".

על-פי הבקשה, החברה נקלעה למצוקה תזרימית קשה, אשר חייבה פנייה בהולה לבית המשפט. לטענת החברה, קשיי החברה החלו לפני מספר שנים, אולם עיקר הידרדרות החלה בשנת 2016, שעה שהחברה חדלה לשמש יבואנית בלעדית של חברת Sudzucker הגרמנית - אחת החברות הגדולות בתחום, אשר מספקת 30% מתצרוכת הסוכר באירופה. לטענת אריז, החברה הגרמנית ביקשה לבטל את ההתקשרות בין הצדדים באופן חד-צדדי בשל רצונה לפעול בשוק הישראלי במישרין.

הלכה למעשה, נטען, החברה הגרמנית הפכה מספקית למתחרה מהותית בשוק הישראלי. בשל כך, נטען, החברה נאלצה לעשות שימוש במלאים הקיימים על-מנת להמשיך ולספק סחורות ללקוחות המקומיים. בנוסף ספגה החברה מהלומות נוספות, בין היתר בשל צמצום הצריכה בשוק המקומי וכן בשל גידול בהיקף החובות המסופקים, בין היתר בשל העובדה שלקוחותיה נכנסו להליכי חדלות פירעון, כדוגמת חברת עדין.

לחברה יש הסכמי בלעדיות אספקת מוצרים עם לקוחות רבים. כמו כן, החברה חתמה על הסכם עם מדינת ישראל לאחסון וריענון של 5,000 טון סוכר ממשלתי כמלאי חירום בשווי של כ-2 מיליון דולר. אולם בבקשה צוין כי התברר כי מתוך 5,000 טון סוכר, בפועל נמצא במחסני החברה מלאי קטן באופן מהותי.

לבקשה צורפה תוכנית הפעלה ל-60 ימים הבאים, כאשר בעלי המניות מעריכים כי גורמים רציניים יבקשו לרכוש את החברה, בין היתר בשל המוניטין הרב שצברה, ההסכמים עם הספקים והלקוחות המוסדיים ובעיקר בשל מחזורי הפעילות הגבוהים של החברה, אשר בשנת 2017 עמדו על 100 מיליון שקל ובשנת 2018 פחתו ועמדו על 75 מיליון שקל.

עוד על-פי הנטען, תוכנית ההפעלה אינה פוגעת במסת הנכסים המשועבדים לבנקים, והתוכנית תשרת גם את האינטרסים של הנושים הרגילים.