שינוי כיוון בר"ג: פחות תמ"א נקודתית ודגש על התחדשות עירונית כוללת

העיר שנחשבה למתירנית במיוחד בכל הקשור לתוכניות התחדשות עירונית, משנה כיוון • "התמ"א בעיר לא תהייה כדאית, המטרה שיאחדו מגרשים", אמר היום ל"גלובס" יו"ר הוועדה המקומית

כיכר אורדע, רמת גן./ צילום: תמר מצפי
כיכר אורדע, רמת גן./ צילום: תמר מצפי

משנה ראש, משנה כיוון. העיר שנחשבה במשך שנים, המתירנית ביותר כלפי פרויקטים של תמ"א 38, וכיום סובלת ממצוקה קשה של מחסור בתשתיות ובמבני ציבור, מקדמת תחת הנהלתה החדשה מדיניות שמצמצמת את הכדאיות הכלכלית בפרויקטים של תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש.

"בגלל כמות הבנייה שהיתה בעיר, אנחנו חייבים לרסן את כמות הבנייה בעיר". הסביר היום ל"גלובס" יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן אדם קניגסברגר. לדבריו, "בשלב הראשון עשינו תיקונים להמשך פעילות ועדת המשנה לתכנון ובנייה. ההחלטה היתה לגבי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש. המדיניות החדשה שאנחנו מובילים נותנת עדיפות לאיחוד של כמה בניינים יחד, ולמימוש פרויקט ולא לבניין בודד. רק במקרים שנבצר מאיתנו לאחד בניין עם מגרשים נוספים, למשל בניין שכלוא בין שני בניינים שעברו תמ"א אז אין ברירה. הצעדים החדשים דרושים כדי שנקבל תועלות ציבוריות כמו גני ילדים ומבני ציבור אחרים בהם יש לנו מחסור חמור כיום", אמר לנו.

לפי המדיניות החדשה, בעת בקשה לאישור תוכניות במסגרת תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה (תמ"א 38/2) העירייה תקדם תחשיב חדש של זכויות הבנייה. "בתחשיב הכולל מספר הדירות שהיזם מקבל יהיה קטן יותר מאשר היה נהוג בקדנציה הקודמת. את זכויות הבנייה בשטח אנחנו לא משנים, אבל מספר הדירות יקטן, מספר הקומות יקטן, ושטח הדירות יגדל". בנוסף אמר לנו קניגסברגר כי, "מספר הקומות ייקבע בהתאם לרוחב הדרך, כאשר בממוצע נוריד קומה אחת לכל בניין. אם רוחב הרחוב הוא 10-12 מטרים, הבניין שיאושר יהיה בגובה 8 קומות, ואם רוחב הרחוב הוא מעל 12 מטרים, יאושר בניין בגובה 9 קומות. לגבי עצים, ניצור תוכנית חדשה שתקשה על כריתת עצים. הקבלנים יצטרכו להוכיח לנו שאין ברירה אלא לכרות עצים. דבר שלא היה קודם. לא יכול להיות שעיר שלמה תהייה בטונדה".

קניגסברגר אף התייחס לתגובה הצפויה של הקבלנים הבונים בעיר: "אין לנו ספק שהקבלנים יגישו ערר על המדיניות החדשה, ואנחנו מוכנים לכל תרחיש".

בימים האחרונים העבירה הוועדה המקומית לדיון במועצת העיר טיוטת עדכון למדיניות הקיימת, עם שינויים שהצוות המקצועי בעירייה הסכים עליו. בהמשך תובא לעיון המועצה גם טיוטת תיקון לפרויקטי תמ"א במסלול חיזוק ותוספת בנייה.