"איזה משמעות יש ל-3,000 יחידות דיור על שטח שדה דב אל מול קיום הקשר שלנו עם העולם החיצון?"

כך אמר היום ראש עיריית ת"א-יפו, רון חולדאי, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" • "שדה דב הוא תשתית לאומית של מדינה, ואסור לוותר עליה בגלל נדל"ן" • "הכביש המהיר לת"א נחשב להצלחה עצומה. לדעתי זה אחד הכישלונות הכי גדולים במדינה - מפני שעושים דבר כזה כי אין תחבורה ציבורית"

רון חולדאי \ צילום: איל יצהר
רון חולדאי \ צילום: איל יצהר

"מי שיכול להשוות 3,000 יחידות דיור בר-השגה, שיבנו במקום שדה דב, לאינטרס גלובלי של המדינה, אינטרס של תעופה פנים-ארצית - לא מבין מה הם סדרי עדיפויות. איזה משמעות יש ל-3,000 יחידות דיור אל מול קיום הקשר שלנו עם העולם החיצון ועם ערים אחרות?", כך אמר היום ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס", בשיחה עם עורך הנדל"ן של "גלובס" גיא ליברמן. 

ב-30 השנים האחרונות מחירי הדיור בתל אביב התייקרו ב-374% במונחים ראליים. למעשה היום, דירה בתל אביב עולה פי 1.5 מדירה בירושלים. אלא שלפי חולדאי, 'האשמה' העיקרית למצב מוטלת דווקא על מצב התחבורה. למעשה מבחינת חולדאי ההסתכלות על תל אביב כיחידה בפני עצמה היא מעוותת. לדבריו, "זה מטרופולין אחד שקוראים לו תל אביב. זו העיר שבה תמיד יקרה הכול ראשון, הפקק הראשון, המגדל הראשון, הרמזור הראשון, זיהום האוויר הראשון, וכאן גם מתחילה ההצטופפות. אלא שבעשור האחרון לא פיתחו כאן מערכת תחבורה ציבורית יעילה ולכן מחירי הנדל"ן עלו דרמטית. מערכת תחבורה טובה הייתה מאפשרת לגור בקלות בחדרה ולבוא לתל אביב, לעבודה או לאופרה בערב. פערי המחירים היו שטוחים יותר.

"איזה משמעות יש ל-3000 יחידות דיור?"

"אני מדבר על זה כבר 20 שנה וב-10 השנים האחרונות מול שר תחבורה אחד. זה למעשה כשל של המדינה ותל אביב היא מרכזה. המטרופולין הוא מגדרה עד חדרה וכשעולים מחירי הדירות בתל אביב-יפו זה יקרה גם בגדרה ובחדרה. מדינת ישראל, בתפיסת עולמה עוד מלפני 30 שנה, זנחה את הרעיון שזו אחריות של המדינה לספק דיור. מדינת ישראל השמידה את כל מערכת הדיור הסוציאלי ולכן יש כשל שוק שהמדינה היא בעלת הקרקעות אבל מנגד היא לא שיווקה אותן בקצב הראוי". 

אחד הנושאים שמטרידים את חולדאי בימים אלה נוגע לעתיד של שדה דב בעיר. חולדאי הביע את התנגדותו הנחרצת לסגירת השדה, גם אם "בתמורה" לפינוי יקומו 16 אלף יחידות דיור מתוכן 3,000 דירות ברות השגה. "שדה דב הוא תשתית לאומית שלמדינה אסור לוותר עליה בגלל נדל"ן", אמר היום בוועידה. מצד שני, קצת מבלבלת העובדה שעיריית תל אביב הייתה מעורבת בתכנון הבנייה בשטח של שדה דב. על כך מחדד חולדאי כי "אנחנו לא קידמנו את התוכנית של הבנייה. האדמה בשדה דב היא בעיקר של המדינה, קצת של אנשים פרטיים וקצת של העירייה. המדינה היא זאת שמחליטה על עתיד השדה והיא זו שמקדמת תוכנית על השטח בתוך העיר תל אביב-יפו בין אם אסכים לזה או לא". 

חולדאי ציין בדבריו כי "שליש מהאוכלוסייה בעיר היא בגילאים 20-25. לא רק זה, משפחות עם ילדים החליטו להישאר בעיר ולחיות בה. מסתבר שהעיר שנותנת מעטפת של שירותים לאזרח מהחינוך ועד התרבות, מייצרת מציאות שבן אדם מוכן לוותר על כלי הרכב שלו ולחיות בעיר עם ילדיו בדירה יותר קטנה.

"50% מהדירות בתל אביב הן דירות בנות 3 חדרים, זו העיר המובילה בדירות קטנות. העדפה של דור שלם של אנשים בעולם מלמדת שמה שקובע היא איכות החיים בעיר, גם אם זה אומר לחיות בדיור יותר קטן ובתמורה ליהנות ממה שהעיר מציעה. אפשר להשתמש באופניים ובאוטותל בלי להחזיק אוטו. רבים עושים את זה וזו עובדה אף שהתקשורת חושבת אחרת. שר התחבורה צריך להבין שתחבורה זה לא פרויקט שעושים פה או פרויקט שם אלא פתרון מדלת לדלת". 

לסיום הצהיר חולדאי שהוא יצביע בבחירות הקרובות למפלגת העבודה כפי שעשה בכל הבחירות הקודמות. "אני לא מצביע למי אלא למה. בסוף צריך להגיע למטרה ואנשים שוכחים את זה".