המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ:"הממשלה ניסתה לעשות פיזור אוכלוסין – הציבור הצביע בכיסו ובכעסו – דווקא במרכז"

לדבריו ההבנה הזו משפיעה על מיקומם של מבני ציבור כחלק מהבנייה לגובה • "לא נסכים שיהיה גן ילדים ועליו בית לוויות, אבל גן ילדים, בית ספר מגורים ומשרדים במגדל זה כן" • קמיניץ השתתף הבוקר ביום עיון בו הוסיף כי משרד היועמ"ש תומך במינהל התכנון ביוזמה לבטל את כל ההקלות בבנייה לרבות הקלות שב"ס

ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר
ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר

"בואו נדבר על העתיד. לא על ה-10 באפריל, אלא רחוק מזה. ב-2050 נהיה 15-16 מיליון אנשים. אני לא חוזה עתידות, אלה מספרים מתוך טבלאות של הלמ"ס. 15-16 מיליון איש זה אומר שחייבים להתחיל לבנות לגובה, אתמול", אמר הבוקר (ג') המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ כחלק מיום העיון "עו"ד על נדל"ן" בנושאי תכנון ובנייה ביוזמת משרד עו"ד צבי שוב שנערך ברמת גן, בו הרחיב בנושא הבעיה המתגברת של בניית מבני ציבור בתקופה בה היקף הקרקעות במרכז הולכת ופוחתת.

"הממשלה ניסתה לעשות פיזור אוכלוסין - העם הצביע בכוסו, כיסו וכעסו. כעס מאוד והחליט דווקא מרכז. ורוב המומחים אומרים שזה חלק מעליית המחירים. כך או כך חייבים לעלות לגובה במרכז.

"ומניין ניקח את צרכי הציבור שכל מדינה מודרנית רוצה בהם? שטח לא נשאר, או נשאר במידה מינורית. ואם רוצים צרכי ציבור אין דרך אחרת אלא להכניס אותם למגדל המתהווה", הוסיף קמיניץ, ופירט: "יש לקחת קומות שהן ישמשו לקהילה שעבורה הם נבנים. העולם של שימושים מעורבים הוא כאן. גן ילדים יהיה במגדלים, גם בתי ספר ייכנסו פנימה.

"קחו את השוק הסיטונאי למשל ותראו פרויקטים מצויינים, השימושים המעורבים כבר כאן וצריך להכיר בזה. לא נסכים שיהיה גן ילדים ומעליו בית לוויות, זה לא איכותי. אבל גן ילדים, בית ספר, מגורים ומשרדים יהיו במגדלים, הם פה, אין ברירה".

קמיניץ הודה שכיום קיים חוסר וודאות משפטית: "יש כל מיני הסדרים ברשויות מקומיות כאלה ואחרות שאולי יש בהם עוגן של סמכות, ולא בטוח שכולם ראויים ויש בהם תמיכה משפטית. צריך לסדר את התחום הזה, לייצר וודאות וסדר. ואנו רוצים ללכת לכיוון בו הוודאות המשפטית תהיה ברורה יותר".

מי ישלם את בניית הגן במגדל?

קמיניץ התייחס אף לשאלת בניית השטחים הציבוריים במגדלים, והסביר כי "העמדה שלנו היא שאם ניקח עד 20 אחוז זכויות מהבנייה לגובה, זה משהו שגם הקבלנים יסכימו לו. ואז נשאלת השאלה היותר פרקטית - מי בונה, ועל מי עלויות הבנייה וקשור להיטל השבחה. חשבנו שעלויות הבנייה יעמדו על חצי חצי, בין הרשות ליזמים. היזם יכול לבוא ולהגיד "אני היזם ואני משלם היטל השבחה והפקיעו לי שטח, מה אתה מפיל עלי מטלה".

"והרי לפי פקודת העיריות, העירייה צריכה לבנות גני ילדים. מנגד הרשות תאמר, אכן אני צריכה לבצע, אבל יש לי עוד 100 גני ילדים כי אין לי תקציב ולאט לאט אני אגיע. אתה תחכה איקס זמן במגדל שלך, אבל אין היתר בנייה כי אני לא יכולה לאשר בנייה של 40 קומות בלי גן, ולכן חשבנו שצודק יהיה שהרשות תממן את חלקה. מצד שני כדי להקדים את המימוש היזם יישא בעלות כזו או אחרת.

"בכנסת לא אהבו את ההצעה הזו וגם לא הקבלנים. ניסינו להגיע לפשרה. בכנסת הבאה נגיע לזה. אנחנו הולכים ומצטופפים, וחייבים לדאוג לתופעת המגדלים. אנחנו חייבים פתרונות משפטיים לשוק המתפתח של המגדלים".

עולם ההקלות - פתח לשחיתות

בסיום דבריו התייחס קמניץ ליוזמה של מינהל התכנון שנחשפה לפני מספר שבועות ב"גלובס", לפיה יבוטלו כל ההקלות (תוספות הבנייה לרבות שב"ס) בתוכניות בנייה. "אני מזדהה עם המהלך של מינהל התכנון לגבי ביטול ההקלות" אמר קמיניץ, והוסיף, "זה פתח לשחיתות, ולעתים יש קושי בהבנה מדוע התקבלה החלטה כזו או אחרת בוועדות המקומיות. זה מכשול בפני עיוור ואשמח אם הוא יתוקן".