תזוזות בשווי חברות הביטוח: הפניקס עקפה את הראל; מנורה טיפסה מעל כלל ואיי.די.איי

לקראת פרסום התוצאות הכספיות, הפניקס משלימה בכך התאוששות ניכרת שרשמה תחת המנכ"ל לפידות, שקיבל לידיו חברה שחוותה שנים של הידרדרות במעמדה היחסי בענף • הראל עקפה את מגדל בנובמבר 2015 בשווי השוק שלה

יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה/ צילום: גדעון לוין

בצל העסקה הנרקמת למכירת השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, שבניהול אייל לפידות, היא רושמת בשני ימי המסחר האחרונים הישג מרשים כשהיא הופכת לקבוצת הביטוח בעלת השווי שוק הגבוה בענף. הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, סגרה את יום המסחר אתמול במחיר ששיקף לה שווי שוק של כ-5.54 מיליארד שקל, שגבוה בכ-30 מיליון שקל מהשווי שהמשקיעים בבורסה המקומית נתנו להראל, שבשליטת משפחת המבורגר. במהלך יום המסחר הנוכחי הפער התרחב במקצת, כאשר גם מנורה מבטחים עקפה מתחרות.

מדובר בשינוי משמעותי, שקורה גם לקראת פרסום התוצאות הכספיות, כשהפניקס משלימה בכך התאוששות ניכרת שרשמה תחת המנכ"ל לפידות, שקיבל לידיו חברה שחוותה שנים של "נמנום" והידרדרות במעמדה היחסי בענף. הראל, שבניהולו של מישל סיבוני הפכה לקבוצת הביטוח בעלת השווי שוק הגבוה בענף הביטוח עוד בנובמבר 2015, אז עקפה קבוצת הראל את מגדל, שבשליטת שלמה אליהו, והפכה לקבוצת הביטוח והפיננסים בעלת שווי השוק הגבוה בישראל. הראל גם חילקה בשנים האחרונות דיבידנדים במאות מיליוני שקלים. בשנים הרבות שקדמו לשינוי זה הייתה זו מגדל שאחזה - באופן מובהק וברור מאוד - במקום הראשון בדירוג השווי שוק של קבוצות הביטוח. 

אגב, כבר במארס 2016 עקפה איי.די.איי ביטוח במהלך המסחר את שוויה של קבוצת הראל, והפכה לזמן קצר לחברת הביטוח עם שווי השוק הגבוה בישראל. זה קרה לאיי.די.איי כ-22 שנה לאחר שהוקמה והייתה לחברת הביטוח בשיווק ישיר הראשונה בישראל.

כאמור, השינויים במאזן השווי של קבוצות הביטוח הגדולות לא מסתכמים רק במקומות הראשון והשני במונחי שווי שוק, כי אם גם במקום הרביעי, שם ניצבת היום מנורה מבטחים, שעוקפת היום את כלל ביטוח ואת איי.די.איי ביטוח. קבוצת הביטוח בעלת השווי שוק השלישי בגודלו היא מגדל.

נכון לשעה 15:00 היום הפניקס נסחרה לפי שווי של כ-5.58 מיליארד שקל, בעוד שהראל נסחרה לפי שווי של 5.54 מיליארד שקל, מגדל בשווי של 3.79 מיליארד שקל, ומנורה מבטחים וכלל ביטוח לפי שווי של כ-2.9 מיליארד שקל, כשמנורה מבטחים קיבלה מהמשקיעים עוד 7 מיליון שקל לשווי ביחס למתחרה שמיקומה היחסי בענף לא חוזר לימי השיא, בהם הייתה הקבוצה השנייה בשווי. איי.די.איי ביטוח נסחרת לפי שווי של 2.74 מיליארד שקל.