האם יוטיוב יוצאת (שוב) מהתחרות בתחום התוכן המקורי

יוטיוב עוצרת פרוייקט הפקת תכני המקור שלה בשל התקציבים האדירים שהפקות כאלה מצריכות • אין זו הפעם הראשונה שיוטיוב מרחיבה השקעות בתחום של ייצור תוכן מקורי ואז חוזרת בה • ב-2012 יוטיוב שילמה למפיקים כדי ליצור תכניות מקוריות איכותיות, אך לאחר מכן הפסיקה את הפרויקט

סונדר פיצ‘אי מנכ“ל אלפאבית, החברה האם ששולטת ביוטיוב / צילום: רויטרס
סונדר פיצ‘אי מנכ“ל אלפאבית, החברה האם ששולטת ביוטיוב / צילום: רויטרס

יוטיוב ביטלה את התוכנית שלה להפיק סדרות קומדיה ודרמה מקוריות באיכות גבוהה עבור השירות, וכך להתחרות באופן ישיר בשירותים כמו נטפליקס, כך דווח בבלומברג. לפי מקורות, יוטיוב ביטלה תכנים מסוג זה שכבר היו מתוכננים להפקה, ולא מקבלת הצעות לתכנים נוספים מכיוון שתחרות כזו דורשת השקעה של מיליארדי דולרים. לפי מקורות, עלות כזו היא גבוהה אפילו עבור גוגל, והחברה החליטה שעדיף שתמשיך להשקיע במוזיקה וגיימינג במקום בתכני טלוויזיה מקוריים. בנוסף, מאחר וההכנסות ממכירת מודעות בשנה שעברה היו בכל מקרה גבוהות ועמדו על 15 מיליארד דולר, בחרו בגוגל, כך אומר המקור, שלא להמשיך עם פרוייקט הפקת התוכן המקורי. 

"במובנים מסוימים, הם מעולם לא הלכו עד הסוף עם האסטרטגיה הזו", אמר האנליסט אנתוני דיקלמנטה מחברת Evercore ISI לבלומברג. "זה היה כמו להביא סכין חמאה לקרב אקדחים".

אך ביוטיוב הכחישו את הדברים, ואמרו לרויטרס כי היא מפיקה כרגע מספר דרמות וקומדיות באיכות גבוהה. ביוטיוב הוסיפו כי בקרוב תחשוף החברה סדרות חדשות נוספות, וסדרות שכבר שודרו וחוזרות לעונות נוספות.

בנובמבר יוטיוב הכריזה על שינוי אסטרטגי הנוגע לתכנים המקוריים שלה, שמוצעים נכון להיום תמורת תשלום חודשי במסגרת תכנית מנויים, והודיעה כי משנת 2020 היא תציע את התכנים המקוריים שלה בחינם, והמודל שלה יתבסס על הכנסות מפרסום.

לפי הדיווח של בלומברג, גם סוזן דניאלס, מנהלת ההפקות המקוריות של יוטיוב מאז 2015, מעוניינת לעזוב את התפקיד, בעקבות ביטול ההפקות. דניאלס הכחישה את הדברים ואמרה בתגובה לבלומברג כי "למרות שזה מחמיא באופן מוזר להיות במרכזה של פרשת רכילות הוליוודית, אנא דעו כי אני מחויבת ליוטיוב ולא יכולה לחכות לרגע בו נחשוף את התכניות המקוריות החדשות והממשיכות שלנו".

אם יוטיוב אכן מוותרת על השקעות גדולות בתכנים מקוריים, זו לא תהיה הפעם הראשונה בה היא מבטלת אסטרטגיה בנושא. ב-2012, יוטיוב שילמה למפיקים ולמפורסמים כדי ליצור ערוצי יוטיוב עם תכניות מקוריות איכותיות, והכפילה את ההשקעה בשנה אחרי, אך לאחר מכן הפסיקה את התכנית. גם ענקיות טכנולוגיה אחרות שהתנסו בתחום הבידור בעבר חזרו בהן מתוכניותיהן - מיקרוסופט הקימה בעבר אולפן בלוס אנג'לס כדי להפיק תכנית המבוססת על המשחק הפופולרי שלה Halo, אך סגרה את האולפן לפני שהסדרה יצאה, ויאהו הפסידה 42 מיליארד דולר על שלוש סדרות מקוריות שהפיקה, בהן "קומיוניטי", עד שפרשה גם היא מהתחום.

התחרות על הצופים בתחום התכנים המקוריים והוידאו גוברת, כאשר הערב (ב') אפל צפויה להיכנס אליו. אפל תערוך אירוע במטה שלה בקופרטינו בשבע בערב שעון ישראל, במהלכו היא צפויה להשיק שירות סטרימינג שיתחרה בנטפליקס ויכלול תכנים מקוריים לצד תכנים מספקיות אחרות. אפל צפויה להשיק באירוע גם שירותים חדשים נוספים, כחלק ממיקוד חדש של חברת הענק בחטיבת השירותים על פני מכירות חומרה.