Not your bus? לכבוד האירוויזיון - תיירים יוכלו לרכוש רב-קו כבר בנתב"ג

הרפורמה בתחבורה הציבורית פגעה עד כה בתיירים שלא יכלו לרכוש כרטיס נסיעה בעלייה לאוטובוס • הכרטיס יספק גם הנחות לאתרי תיירות

תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר
תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר

חודשיים לפני האירוויזיון - תיירים שינחתו בישראל יוכלו להנפיק כרטיס רב-קו כבר בנתב"ג. הכרטיס יעניק להם 20% הנחה בכניסה לשמורות הטבע ולגנים הלאומיים. מאז שנכנסה לתוקפה רפורמת הרב-קו, שלא מאפשרת לרכוש כרטיס נסיעה עם העלייה לאוטובוס, מוצאים עצמם תיירים שמבקרים בישראל במצב מביך - הם נאלצים לרכוש כרטיס רב-קו באוטובוס יחד עם כרטיס לנסיעה וללמוד כיצד לטעון אותו עצמאית לנסיעות הבאות (בקיוסקים למשל ופחות בתחנות עצמן). עבור החבילה הזו הם משלמים 10.90 שקל.

הכרטיס החדש, Israel Pass , נמכר בעמדה ייעודית בטרמינל 3 בנתב"ג. זהו כרטיס רב-קו אנונימי, שנטען ללא צורך בעדכון פרטים אישיים. התיירים יוכלו לטעון ערך צבור או לרכוש מנוי חופשי יומי או חופשי שבועי - כפי שקיים בלונדון למשל. במקביל תוענק להם הנחה בכניסה לכמה אתרים של רשות הטבע והגנים דוגמת נמל קיסריה ומצדה. בקרוב הכרטיס יימכר גם במוקדי תיירות ברחבי הארץ, ויכלול הנחות נוספות על שירותי תיירות, בהם לינה והסעדה.

עם ההשקה ציין שר התחבורה ישראל כ"ץ כי "הרב-קו החדש נועד להנגיש את התחבורה הציבורית גם עבור תיירים הפוקדים את ישראל. "אני שמח על שיתוף הפעולה בין המשרדים והגופים השונים, שרואים בתחבורה הציבורית שירות משמעותי וחשוב לתייר".

אין שילוט או כריזה באנגלית

אין ספק שתחבורה ציבורית היא כלי חשוב עבור תיירים, אך המצב בישראל טעון שיפור בלשון המעטה. תייר שעולה על אוטובוס בתל אביב למשל, לא יוכל לתכנן את הנסיעה שלו לפי התחנה שבה הוא מתעתד לרדת - וזאת משום שמערכת הכריזה והשילוט הדיגיטלי באוטובוסים הם בשפה העברית בלבד.

התוצאה היא שהתיירים שעולים על אוטובוס תלויים בנוסעים שיוכלו לכוון אותם, באפליקציה שתוכל להנחות אותם או בנהג שאמור להיות פנוי לנסיעה אבל נאלץ לכוון את הנוסעים "לספור תחנות". מדבקה פשוטה באנגלית (ועל הדרך גם בערבית) שתוצמד לדופן האוטובוס, כפי שקיים במקומות רבים בעולם, יכולה לפתור את הבעיה הזו. אם לא די בכך, הבעיה האמיתית שניצבת מול מארגני האירוויזיון ועיריית תל אביב מתמקדת בכך שבעיר ללא הפסקה אין פתרונות תחבורה בשישי-שבת - לא רכבת ולא אוטובוס לטובת התיירים.

נזכיר כי ההיערכות לקראת אירועי האירוויזיון מכוונת להגעה של כ-10,000 תיירים (בתרחיש אופטימי מאוד) - אם רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב יפו, לא מתכוון להעתיק את הגישה של ראש עיריית טבריה - ולספק פתרון לא רק לתיירים אלא גם לתושבים המקומיים שירצו להגיע לאיזור גני התערוכה בנוחות - אלפי המבקרים באירוע הגמר (ביום שבת) ובחזרות (ביום שישי) יצטרכו למצוא פתרון יצירתי יקר בדמות מונית, קורקינט (5 שקלים לרכיבה ועוד 0.5 שקל לדקה) או אופניים.

נציין כי מארגני האירוויזיון חוששים מכך שנהגי מוניות ינצלו את המצב כדי לגבות תעריפים מופקעים.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי " העירייה פועלת כדי להנגיש ככל האפשר את התחבורה הציבורית אל העיר ובתוכה לקהל התיירים. במסגרת זו נוצרה תוכנית עבודה עירונית בשיתוף משרד התחבורה וגופי התחבורה השונים בעיר, הכוללת בין היתר מיפוי 20 קווי אוטובוסים ציבוריים מרכזיים המשמשים תיירים. ב-500 התחנות המשמשות קווים אלו בעיר יודבקו נתיבי הקווים באנגלית וכן מפת אוטובוסים כללית". 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה הנחה את מפעילי התחבורה הציבורית העירונית במטרופולין תל אביב להציג שילוט הדיגיטלי בתחנות האוטובוס ובתוך קווי אוטובוס מרכזיים גם באנגלית. התהליך צפוי להסתיים בשבועות הקרובים. כמו כן, בנמל התעופה בן גוריון יוצבו עמדות 'מידע לתייר' שיעניקו מפה מיוחדת המפרטת את קווי השירות במטרופולין תל אביב".