רוסיה התערבה בבחירות, לא הייתה קנוניה מצד טראמפ: הנקודות העיקריות בסיכום דוח החקירה

מולר אישר את מסקנותיהן של סוכנויות המודיעין של ארה"ב מינואר 2017 כי רוסיה ערכה קמפיין פריצות למערכות מחשב וקמפיין מידע כוזב שנועדו לזרוע חילוקי דעות ולהשפיע על בחירות 2016

רוברט מולר . צילום: רויטרס
רוברט מולר . צילום: רויטרס

הסיכום בן ארבעת העמודים של הדוח הסופי שחיבר התובע המיוחד רוברט מולר, ושנמסר לקונגרס, כולל כמה מסקנות בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, מעורבות מטה הבחירות של טראמפ, והשאלה אם הנשיא שיבש הליכי משפט.

להלן כמה נקודות עיקריות ממכתבו של התובע הכללי של ארה"ב, וויליאם בר, שכולל את ממצאי החקירה:

חקירת התובע המיוחד הייתה ממצה: סוגיית תפקידה של רוסיה במהלך הבחירות נבחנה בידי שתי ועדות קונגרס וסוכנויות המודיעין של ארה"ב, אך ממצאיו של מולר התבססו על חומרים שנאספו תוך שימוש ב-2,800 צווי המצאה, קרוב ל-500 צווי חיפוש וכ-500 ראיונות עם עדים - מה שהופך את החקירה לממצה ביותר עד כה בסוגיות אלה.

רוסיה התערבה בבחירות 2016: מולר אישר את מסקנותיהן של סוכנויות המודיעין של ארה"ב מינואר 2017 כי רוסיה ערכה קמפיין פריצות למערכות מחשב וקמפיין מידע כוזב שנועדו לזרוע חילוקי דעות ולהשפיע על בחירות 2016. מולר זיהה שתי זרועות של הקמפיין מטעם הקרמלין: קמפיין מידע כוזב שבוצע בידי ארגון הידוע בשם סוכנות מחקר האינטרנט ופריצות למערכות מחשב בידי גופי מודיעין רוסיים שפעלו נגד אנשי המפלגה הדמוקרטית.

לא התגלתה קנוניה מצד טראמפ: חקירתו של מולר לא העלתה שהנשיא טראמפ או מי מעוזריו הקרובים השתתפו במזימות הרוסיות להשפיע על מסע הבחירות ב-2016. מולר אמר כי תיאום כזה היה בבחינת פשע, אך "לא גילה כי מטה הבחירות של טראמפ או מי מהמעורבים בו קשר קשר או ביצע תיאום עם רוסיה במאמציה להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016", על פי סיכום הדוח שערך התובע הכללי.

אין החלטה על שיבוש הליכי משפט: מולר לא הגיע למסקנה בסוגיה אם האינטראקציות של טראמפ עם מנהל ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, התובע הכללי לשעבר ג'ף סשנס, או אחרים, היו בבחינת שיבוש הליכי משפט. בדוח שלו נאמר כי "על אף שדוח זה אינו מסיק כי הנשיא ביצע פשע, הדוח הזה גם אינו מזכה אותו". עקב כך יצא בר - בהתייעצות עם סגן התובע הכללי רוד רוזנסטין - בקביעה משלו: שמעשיו של טראמפ אינם עומדים בקריטריונים של משרד המשפטים להגשת תביעה.

הדוח המלא לא יפורסם לציבור במתכונתו הנוכחית. מולר השתמש בחבר מושבעים גדול כחלק מחקירתו, וזה יסבך את פרסומו הסופי של הדוח. הליכי בית משפט "מגבילים באופן כללי חשיפה של מידע מסוים בהליך שבו מעורב חבר מושבעים גדול", אמר בר לקונגרס. תובעים עצמאיים אחרים, כמו קנת סטאר במהלך חקירתו את הנשיא קלינטון בשנות התשעים, השתמשו בחבר מושבעים גדול, אך בסופו של דבר פרסמו דוחות ציבוריים. בר אמר שמטרתו היא "לשחרר כמה שאני יכול מהדוח של התובע המיוחד, אך לא נקב בלו"ז להשלמת הבחינה שהוא עורך בעניין.