חברת כן פייט הודיעה: ניסוי המוצר בטיפול בחולי סרטן הכבד נכשל

חברה אמנם מסרה כי הנתונים תומכים במעבר לשלב III של הניסויים, אולם אי השגת היעד המרכזי של הניסוי נחשבת לכישלון הניסוי

פנינה פישמן / צילום: איל יצהר
פנינה פישמן / צילום: איל יצהר

חברת כן פייט  הודיעה היום (ג') כי נכשלה בהשגת היעד המרכזי בניסוי שערכה בטיפול בחולי סרטן הכבד במוצר שלה CF102. החברה דיווחה כי המוצר השיג תוצאות המעידות על מגמה חיובית באחד מתתי-המדגמים בניסוי, וכן במספר יעדים משניים. החברה אמנם מסרה כי הנתונים תומכים במעבר לשלב III של הניסויים, אולם אי השגת היעד המרכזי של הניסוי נחשבת לכישלון הניסוי.

מניית החברה יורדת כעת 25% והיא נסחרת לפי שווי של כ-65.5 מיליון שקל.

כן פייט כבר עברה מספר כישלונות בניסויים קליניים (לצד שתי הצלחות בניסויי שלב IIb , שלא החזיקו בניסוי המשך). הביטחון של הממציאה של התרופה והמנכ"לית של החברה, פרופ' פנינה פישמן, מעולם לא נשחק. סיפורים כאלה על אמונה של מדענים הגילויים שלהם כנגד כל הסיכויים, עומדים בבסיס כל סיפור טוב עם הצלחה מדעית. אולם, נכון לעכשיו נראה כי כן פייט היא דוגמא לכך שנחישות היא תכונה הכרחית לפיתוח תרופות, אך לא תמיד מספקת.

הניסוי נערך ב-78 מטופלים, ולא השיג כאמור את היעד העיקרי - הישרדות ממוצעת ארוכה יותר של הקבוצה המטופלת על פני קבוצת ביקורת.

כל הנבדקים סבלוט מסרטן כבד מתקדם וחמור, שאין עבורו תרופות טובות בשוק. כאמור, בכלל המדגם, לא היה הבדל מובהק בין קבוצת הטיפול וקבוצת הביקורת, ולמעשה הנבדקים בקבוצת הטיפול נפטרו קצת יותר מהר (4.1 חודשים לעומת 4.3 חודשים בקבוצת הביקורת). אולם מתוך הקבוצה אצל 56 היה הסרטן פחות חמור יחסית. בקרב תת קבוצה זו כן נרשמה הארכת חיים מסוימת - 6.8 חודשים בקבוצת הניסוי לעומת 4.3 חודשים בקבוצת הביקורת. תוצאות ההדמיה בניסוי הראו כי אצל 9% מהנבדקים חל שינוי לטובה בגודלו של הגידול, לעומת 0% בקבוצת הביקורת.

ד"ר ג'וזפ לובט, מוביל דיעה שציטטה החברה בהודעתה, אמר כי לאור היעדר טיפולים אחרים, "סימני היעילות" בניסוי מאפשרים כניסה לניסוי שלב III . מוביל הניסוי בישראל ד"ר סלומון סטמר, אמר כי הוא מעוניין להשתמש במוצר כטיפול חמלה בחולים מסויימים.