קופיקס תחת רמי לוי: סגרה 13 בתי קפה והפסידה 7 מיליון שקל ב-2018

העברת השליטה בקופיקס לידי רמי לוי מתחילה לשאת תוצאות: החברה רשמה אמנם ירידה של 8% במכירות ברבעון הרביעי אשתקד לעומת הרבעון המקביל ב-2017, אבל זו נרשמה בעיקר על רקע סגירת סניפים מפסידים • למרות שיפור ברווחיות הגולמית, נרשם הפסד תפעולי גם ברבעון הרביעי

העברת השליטה בחברת קופיקס גרופ , המפעילה רשת של בתי קפה ומרכולים מוזלים, לידי קמעונאית המזון רמי לוי בספטמבר אשתקד, מתחילה לתת אותותיה. קופיקס הציגה אמש את תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2018 כולה, מהן עולה כי הרשת, שבה מחזיקה רשת המזון רמי לוי 51.3% מההון, רשמה אמנם ירידה של כ-8% במכירות הרבעון האחרון של השנה, לעומת הרבעון המקביל ב-2017, אבל זו נרשמה בעיקר על רקע סגירת סניפים מפסידים.

המכירות של בתי הקפה הסתכמו ברבעון האחרון בכ-19.6 מיליון שקל, ירידה של 12% ומכירות המרכולים הצטמקו ב-7% לרמה של כ-48 מיליון שקל.  ברווח הגולמי, עם זאת, נרשם גידול של 7% ברבעון האחרון, לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-16.6 מיליון שקל על רקע שינוי בתנאי הסחר מול ספקי החברה כתוצאה מכניסת רמי לוי להשקעה בחברה. הרווח הגולמי במגזר המרכולים צמח בכ-9% לכ-11.6 מיליון שקל ברבעון, והרווח הגולמי בתי הקפה ברבעון גדל ב-4% לכ-5 מיליון שקל.

ההפסד התפעולי הרבעוני צומצם ב-37% לרמה של כ-3.2 מיליון שקל על רקע השיפור ברווח הגולמי לצד ירידה בהוצאות הנהלה וכלליות שקוזזה חלקית על ידי גידול בהוצאות תפעול, מכירה ושיווק.

בשורה התחתונה רשמה קופיקס הפסד נקי של כ-800 אלף שקל ברבעון האחרון, לעומת הפסד של כ-2.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2017, בין השאר עקב רווח של כ-2.4 מיליון שקל כתוצאה מעליית ערך מניות רמי לוי שהתקבלו בקופיקס כחלק מעסקת העברת השליטה.

תוצאות קבוצת קופיקס
 תוצאות קבוצת קופיקס

ההכנסות ב-2018 ירדו ב-5.5%

את שנת 2018 כולה סיימה קופיקס עם ירידה של 5.5% בהכנסות לעומת 2017, לרמה של כ-287 מיליון שקל בהכנסות. בתחום המרכולים נרשמה ירידה של 1.4% לרמה של כ-201 מיליון שקל ואילו ההכנסות מפעילות בתי הקפה התכווצו בכ-14% לרמה של כ-81 מיליון שקל.

הרווח הגולמי של הרשת הצטמק בכ-2% ועמד על 68.4 מיליון שקל, כששיעור הרווח הגולמי אשתקד עמד על 23.8% לעומת 23% ב-2017. ואולם, ההפסד התפעולי קפץ ב-130% לרמה של כ-13 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה קופיקס הפסד נקי של כ-7 מיליון שקל ב-2018, קפיצה של 161% לעומת ההפסד ב-2017.

בתחום פעילות בתי הקפה, קופיקס מפרטת כי הצליחה לשפר באופן משמעותי את שיעור הרווחיות שלה בקטגוריות המוצרים השונות. כך, שיעור הרווחיות הממוצע למשקאות חמים טיפס מ-21.7% ב-2017 לכ-27.3% ב-2018, שיעור הרווחיות על מאפים וכריכים טיפס מ-10.9% ל-18.8%. עוד היא מפרטת כי לאחר צמצום הסניפים המפסידים, הנהלת קופיקס מעריכה את חלקה בשוק הקפה בישראל  בכ-1.6% לעומת כ-1.8% בשנת 2017.

גם במגזר הסופרמרקטים מציגה קופיקס שיפור בשיעור הרווחיות בחלוקה למוצרים. כך למשל שיעור הרווחיות על מוצרי מכולת טיפס מכ-21% ב-2017 לכ-34% ב-2018. גם במוצרים המצוננים נרשם שיפור ל-25% ב-2018, לעומת 16.7% בתקופה המקבילה אשתקד. 

גידול חד בפעילות ברוסיה

קופיקס מפעילה כיום 145 סניפים בארץ, מתוכם 114 בתי קפה ו-31 מרכולים. זאת, לאחר שסגרה במהלך השנה שעברה 13 סניפי בתי קפה. מנגד, פעילות קופיקס ברוסיה (באמצעות חברה מוחזקת בשיעור של 36.4%) ממשיכה להתרחב עם גידול של כמעט פי 3 בכמות הסניפים בזכיינות: בסוף שנת 2018 עמד מספר הסניפים על 123, בהשוואה ל-43 סניפים בסוף שנת 2017. 

קופיקס, שהוקמה בשנת 2013 על-ידי היזם אבי כץ (מחזיק כיום בכ-10.5% מההון) כדי למכור מוצרים במחיר אחיד של 5 שקלים, שינתה מספר פעמים את התוכנית העסקית שלה ללא הצלחה, עד שכץ החליט למכור אשתקד, כאמור, את השליטה לרמי לוי. כיום נסחרת החברה בבורסה בשווי של 129 מיליון שקל לאחר ירידה של 40% במניה בשנה האחרונה.

מנכ"ל קופיקס גרופ, אירם גרייבר, ציין כי "במהלך שנת 2019 אנו נפעל להגדלת שורת ההכנסות באמצעות שדרוג מערך השיווק וההפצה, שיפור מגוון המוצרים, הוספת מוצרי פרמיום, שינוי תמחיר המוצרים, הגדלת כמות המרכולים ואופטימיזציה של שטח המסחר. בחודש שעבר, פתחנו בהרצליה את הסניף הראשון ברשת המרכולים כפיילוט תחת הפורמט "סופר רמי לוי בשכונה" ואנו כבר מזהים תנועה ערה של לקוחות ובכוונתנו להרחיב הפורמט במהלך שנת 2019 עם פתיחת 3 מרכולים נוספים, תוך שימוש במותגי קבוצת רמי לוי".