המדינה נגד יעלון: מיקום אסדת הגז התקבל בתמיכת מערכת הביטחון

תשובת המדינה מנוגדת לעמדת שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון ומסתמכת על תמיכת נציגת משרד הביטחון בתכנית המיתאר בדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, תמיכה שהייתה מותנית במילוי תנאים מסויימים • יעלון ופוליטיקאים נוספים תומכים בהזזת האסדה לעומק הים, כדרישת התושבים

בוגי יעלון: צילום: שלומי יוסף
בוגי יעלון: צילום: שלומי יוסף

המדינה נגד יעלון: ההחלטה על מיקום האסדה המיועדת להפקת הגז מלוייתן במרחק 10 קילומטרים מול חופי חדרה התקבלה בתמיכת מערכת הביטחון, כך טוענת המדינה בתשובתה לעתירה לבג"ץ שהגישו עמותת שומרי הבית והמועצות האזוריות הסמוכות נגד ההחלטה למקם את האסדה במרחק של 10 קילומטרים מהחוף באזור חדרה. תשובת המדינה מנוגדת לעמדת שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון ומסתמכת על תמיכת נציגת משרד הביטחון בתכנית המיתאר בדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, תמיכה שהייתה מותנית במילוי תנאים מסויימים.

יעלון ופוליטיקאים נוספים תומכים בהזזת האסדה לעומק הים, כדרישת התושבים. לאחר ויכוח פנימי במפלגת כחול לבן החליטה המפלגה להכניס למצע התחייבות לבחון את המשמעויות הסביבתיות והאחרות של ההחלטה על אך לא התחייבה לפעול להזיזה או להפסקת פיתוח המאגר. האסדה שכבר הוחל בהקמתה צפויה להתחיל לפעול בדצמבר השנה.

בתשובה מטעמה שהוגשה היום לבג"צ מבקשת המדינה לדחות את העתירה על הסף בשל שלל עילות פרדוצדורליות. בנוסף, ולגופו של עניין טוענת המדינה כי "עמדת משרד הביטחון וצה"ל היא שקיים יתרון מובהק בקירוב אסדת הטיפול בגז לקו החוף". המדינה מסתמכת בתשובתה על עמדת נציגת משרד הביטחון בדיון בנושא תכנית המיתאר הארצית לאסדות גז שנערך בנובמבר 2013. בתשובה שהעבירה הנציגה נאמר כי "המתחמים הימיים אושרו עקרונית על-ידי משרד הביטחון, אך נדרש להעביר את היתרי הבנייה להתייחסות ולתאם מול משרד הביטחון את תכנית הפעולה". לטענת בא-כוח המדינה עו"ד רן רוזנברג ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה משמעות אמירה זו של נציגת משרד הביטחון היא כי "משרד הביטחון נתן את ברכתו להכנת התכנית הן באשר למתחמים הימיים והן באשר למתחמים היבשתיים".

שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון כיום ממנהיגי מפלגת כחול לבן תומך במאבק של ארגון שומרי הבית ותושבי האזור הסמוך לאסדה להזיז אותה מהמיקום הנוכחי ללב ים אמר בינואר השנה כי משרד הביטחון לא נתן חוות דעת הקובעת כי יש עדיפות למיקום האסדה הנוכחי משיקולים בטחוניים.

"גלובס" דיווח ב-31 לינואר כי במפגש עם פעילים במאבק להזזת האסדה אמר יעלון כי "ב-2015, כשהייתי שר הביטחון, מישהו נתן חוות-דעת ביטחונית שיש עדיפות לאסדת גז במרחק 10 ק"מ מהחוף ולא בלב ים... אני לא נכנס לשיקולים הסביבתיים ולא הכלכליים. אני מסתכל על שיקולים ביטחוניים, ואני מגלה שאין חוות-דעת כזאת ממשרד הביטחון. מישהו אחר נתן... פניתי למבקר המדינה שיבדוק מי נתן חוות-דעת ביטחונית - לא דרך שר הביטחון, שזו בעצם האחריות שלו. אם הוא עקף את משרד הביטחון ביודעין, זה נראה לי מסריח... הנושא עדיין נמצא בבדיקה, אבל עולה כאן ריח של סירחון. לטענתי יש כאן פרשה שלא נחקרה, שבטח יקראו לה תיק 5000",

בנוסף לטענה על השיקולים הבטחוניים טוענת המדינה כי בדיקות שערכו משרד האנרגיה ופיקוד העורף הראו כי בשום תרחיש האסדה אינה צפויה לסכן את מי שנמצא במרחק של 10 קילומטרים ממנה ומעלה. מהעתירה עולה כי המבנה העיקרי של אסדת ההפקה צפוי להגיע לישראל בחודש אוגוסט (רגלי האסדה הוצבו בקרקעית הים בחודש שעבר) והאסדה עצמה צפויה להתחיל לפעול בדצמבר , בכפוף לכך שמפעילת האסדה, נובל אנרג'י תצליח לקבל היתר פליטת רעלים מהמשרד להגנת הסביבה (הבקשה הראשונה של נובל לקבלת ההיתר נדחתה).