ארדואן: "מי שהימר נגד הלירה הטורקית ישלם מחיר כבד מאד"

לאחר שהמטבע הטורקי רשם ביום שישי האחרון את הנפילה החדה מאוגוסט, טורקיה אוסרת מהמשקיעים הזרים למכור את המטבע • בתגובה, הריבית על השאלות המטבע מזנקת ל-1,200% - מה שצפוי להקשות על חברות בינלאומיות

נשיא טורקיה ארדואן \ צילום: רויטרס
נשיא טורקיה ארדואן \ צילום: רויטרס

אנקרה הגבירה את מאמציה לתמוך בלירה הטורקית שרשמה ירידות חדות בשבוע שעבר, וזאת בניסיון לייצב את המטבע לקראת הבחירות המקומיות בצל תהיות לגבי יכולתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן להתניע מחדש את הכלכלה המתכווצת. טורקיה אסרה על משקיעים זרים למכור את הלירה הטורקית, ובתגובה הריבית על ההשאלות של המטבע מזנקת ל-1,200% - מה שצפוי להקשות על חברות בינלאומיות למכור את הלירה הטורקית. 

הלירה הטורקית צנחה ביום שישי האחרון ביותר מ-4%, בירידה היומית החדה ביותר מאז אוגוסט, ומה שהביא את טורקיה לנקוט בצעד חריד נגד עסקאות מכירה בחסר - הימורים נגד המטבע - שבוצעו במקומות מחוץ לטורקיה, כגון לונדון.

"הם מנסים למגר את השורטים", אמר קווין דאלי, מנהל השקעות אג"ח שווקים מתעוררים ב-Aberdeen Standard Investments בלונדון. "זה מסביר מדוע התייצבה הלירה, אבל זה פתרון לטווח קצר בלבד".

צניחת הלירה הוחמרה עקב שילוב של האטה בצמיחה האירופית וסימנים לזרימת הון אל מחוץ למדינה, שמחלישים את טורקיה, כך כתב ג'ים רייד, אנליסט בדויטשה בנק, בעדכון למשקיעים.

ארדואן, שמפלגת הצדק והפיתוח שלו תתמודד בבחירות המוניציפליות ביום ראשון כשברקע נושפות ההידרדרות הכלכלית, האינפלציה הדוהרת והעליה באבטלה, הזהיר כי יעניש את הספקולנטים. "המטבע שלנו הוא הלירה הטורקית. אנחנו נגן עליה", אמר ארדואן לכתבים בעצרת בחירות מוקדם יותר השבוע, והוסיף כי מי שמהמר נגד הלירה ישלם "מחיר מאוד כבד".

דבריו של ארדואן נאמרו למחרת היום שבו הכריזו בנפרד הרגולטורים של מערכת הבנקאות ושוקי המניות כי יפתחו בחקירה נגד ג'יי. פי. מורגן שקבע בהודעה למשקיעים כי הלירה הטורקית צפויה לצנוח לאחר הבחירות. הרגולטור הטורקי מסר כי הוא יבדוק את התלונות כי ההודעה, של ג'יי. פי. מורגן, מטעה ואף החריפה עוד יותר את התנודתיות של הלירה הטורקית ושל שוקי המניות.

ג'יי. פי. מורגן צ'ייס סירב להגיב בסוגיה.

התנודות החדות של הלירה מזכירות את קריסתה בקיץ שעבר, אז מכרו המשקיעים את הלירה הטורקית מחשש לגידול נמשך בחובותיהם נקובי המט"ח של תאגידים טורקיים, ומתוצאות העימותים הדיפלומטים בין וושינגטון ואנקרה. באוגוסט האחרון צללה הלירה לשפל של 7.24 לירה לדולר.

החלטתו של הבנק המרכזי של טורקיה לבצע העלאה תלולה של הריבית בספטמבר תרמה להתאוששותה החלקית של הלירה, אך החששות מאשתקד צצו שוב בקרב המשקיעים, מכיוון שהרשויות הטורקיות עדיין לא פתרו את בעיית חובות התאגידים, והעימות בין טורקיה וארה"ב התחדש.

כמה אנליסטים אמרו שהמהלך להגביל את עסקאות השורט יניב הפוגה קצרת טווח בלבד בנפילות המטבע, מכיוון שאינו פותר את הבעיה המרכזית, והיא שאזרחים טורקים רבים מוכרים לירות כדי לשמור את חסכונותיהם במט"ח.

היו "מהלכים קצרי טווח קיצוניים לייצוב הלירה לפני הבחירות המקומיות", אמר טימותי אש, אסטרטג מט"ח ב-BlueBay Asset Management בלונדון. "הרשויות הטורקיות צריכות לעבוד על אמצעי לבלימת הדולריזציה ולטפל בסיבות לכך".