למרות ההצהרות המפוצצת של הנייה, חמאס לא קיבל את מה שרצה במו"מ עם ישראל

שלושה הרוגים פלסטינים ועשרות פצועים באירועי השנה ל"צעדות השיבה" שזכו לכינוי צעדת המיליון • בישראל, למרות העמימות התקשורתית ואי פרסום כל מידע מהותי על ההתדיינות עם חמאס, מרוצים מהשקט היחסי

איסמאעיל הנייה / צילום: רויטרס
איסמאעיל הנייה / צילום: רויטרס

ההצהרות המפוצצות של חמאס ברצועה מעידות כי הארגון לא קיבל את שרצה במשא ומתן עם ישראל, אף שהוא מתאמץ מאוד להציג את אירועי היום כניצחון. בהתאם להבטחות המשלחת המצרית ראשי חמאס, סינואר, הניה והאחרים יצאו אל מוקדי ההפגנות כדי להראות נוכחות ושם הכריזו מחד על רצון לשפר את חיי האזרחים ומנגד הוסיפו הצהרות לוחמניות. כך יחיא סינואר מנהיג חמאס ברצועה שאמר כי רצונם של הפלשתינים לחיות חיים נורמלים, וחמאס פועל להשיג זאת עבורם על ידי הסרת המצור, ובאותה נשימה הוסיף את סיסמת ירי הרקטות "יא קסאם יא חביב אודרוב אודרוב תל אביב".

שלושה הרוגים פלסטינים ועשרות פצועים באירועי השנה ל"צעדות השיבה" שזכו לכינוי צעדת המיליון. 40 אלף מתושבי הרצועה נענו לקריאה לבוא ולהפגין, בחמאס התאמצו מאוד להגדיל את המספר, הכריזו על שביתה כללית ודאגו להסעות. בשטח עצמו כאות לכך שאין מדובר בהפגנה של חמאס אלא של הפלשתינים כולם, שלט הדגל הפלשתיני ודגל חמאס הירוק הונף בצנעה.

לאורך היום שמרו סדרנים בוסטים כתומים על מרחק בטוח של המפגינים מהגדר אבל בכמה וכמה אתרים עשרות צעירים עברו את החסימות, התקרבו לגדר ושם ניסו לפגוע בחיילים בבקבוקי תבערה, אבנים ומטענים מאולתרים. בתקריות אלה ירו צלפי צהל במתפרעים וכאן נרשמו הנפגעים הפלשתינים. משקיפים מצרים עברו בכמה מאתרי ההפגנות כדי לוודא שחמאס אכן שומר על הסדר כפי שהבטיח, וההצלחה היחסית במניעת ההתקרבות לגדר הכשירה את הקרקע להמשך ההתדיינות ולהקלות מסויימות שיחלו מחר. ככל הנראה בביטול איסור היציאה לדייג ובפתיחה מחדש של המחסומים.

בישראל למרות העמימות התקשורתית ואי פרסום כל מידע מהותי על ההתדיינות עם חמאס, מרוצים מהשקט היחסי אבל גורם מדיני מדגיש ל"גלובס": "הדרישה היא שקט מוחלט, לא הטרדות לילות, לא ירי מכל סוג ולא עפיפונים. רמת השקט תכוון את רמת ההקלות ההומנטריות". בהודעה רשמית מטעם גורמים מדיניים נאמר: "אירועי הגדר עברו בשקט יחסי בזכות תקיפות חיל האוויר האזהרות לחמאס והיערכות צה"ל".