ישראייר ממשיכה לצמוח, אבל המחיר שמציע תמורתה יואב גולן נמוך מהציפיות

ישראייר רשמה ב-2018 רווח נקי של 13.3 מיליון דולר, המגלם צמיחה של כ-20% בהשוואה ל-2017 • מחזור המכירות ברוטו של ישראייר גדל ב-2018 ב-4% ל-377 מיליון דולר ותמך בצמיחה ברווחים • בקרב ועד טייסי ישראייר קיים חשש שאם החברה תימכר לגולן, היא תימצא בסכנה להמשך פעילותה

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

את אחת מנקודות האור הבודדות בדוחות אי.די.בי המשיכה לספק חברת ישראייר, שנמצאת כאמור על המדף ובמגעים למכירתה. עבור ישראייר הייתה 2018 השנה הטובה ביותר והרווחית ביותר בתולדותיה, ובה היא רשמה רווח נקי של 13.3 מיליון דולר, המגלם צמיחה של כ-20% בהשוואה ל-2017.

מחזור המכירות ברוטו של ישראייר גדל ב-2018 ב-4% ל-377 מיליון דולר ותמך בצמיחה ברווחים, וזאת למרות השפעה שלילית של מספר משתנים אקסוגניים במהלך השנה. משתנים אלה כוללים את התגברות התחרות בענף, העלייה בשכר המינימום, עליית תעריפי ספקים, הפרשי שערי חליפין ועלייה של כ-28% במחירי הדלק.

לדברי ישראייר, קיזזו משתנים אלו כ-7.5 מיליון דולר מהרווח הנקי, אבל החברה ביצעה פעולות כדי להתמודד עם השינויים הללו, ובראשן: השקת יעדי חופשה חדשים, קליטת שני מטוסים נוספים והיערכות למעבר למודל מלא של לואו קוסט, הכולל אפשרויות לתשלום בגין הושבה, כבודה, הזמנת מזון מראש ורכישות דיוטי פרי.

מבין רשימת הקונים של ישראייר נותר כיום איש העסקים יואב גולן (בעלי חמת) היחיד בשיחות המשא-ומתן. למעשה, הכדור נמצא בידי גולן, והיקף העסקה המסתמנת עומד על 54 מיליון דולר - פחות ממחיר של 60-70 מיליון דולר שאותו קיוותה אי.די.בי  לקבל. עם זאת, בקרב ועד טייסי ישראייר קיים חשש שאם החברה תימכר לגולן, היא תימצא בסכנה להמשך פעילותה.

אותו ועד טייסים גם התנגד לעסקת המכירה של החברה למלונות בראון - אז היה זה בגלל מתווה המימון על "גבה" של ישראייר. גולן נמצא במהלך לסגירת מפעל חרסה של חמת ולהעתקת פעילותו לטורקיה, והחשש של טייסי ישראייר הוא להתנהלות דורסנית גם מול ההסכם הקיבוצי שלהם, וזאת מתוך "שיקול כלכלי קר".

לפני שנה עמדה ישראייר להתמזג עם אל על, בעסקה שנבלמה על-ידי הרשות להגבלים עסקיים. עוד לפני שהרשות פסלה את המיזוג, נחתם בין אל על לבין טייסי ישראייר הסכם הגנות - וכעת הדיון של ועד הטייסים מול גולן סב סביב יישום הסכם דומה.

"אני גאה להוביל את הצוות המדהים של קבוצת ישראייר לשיאים חדשים", מסר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. "בשנה שהחלה במיזוג עם אל על, והסתיימה בהליך מכירת החברה; בשנה שבה הוחרפה התחרות, ומדיניות השמיים הפתוחים יושמה במלואה; בשנה שבה האמירו מחירי הדלקים ושער החליפין של האירו התחזק שלא לטובתנו; בשנה שבה קלטנו עוד שני מטוסים והגדלנו את כמות המושבים בהפעלה עצמית בכ-40%; בשנה שבה יישמנו מדיניות חוקי מנוחה חדשים לטייסים ונערכנו לפתיחת רמון וסגירת אילת - בשנה מאתגרת זאת רשמנו רווח שיא של 13 מיליון דולר. היעד האישי שלי לשנת 2019 הוא לקבוע שיא רווחיות חדש מפעילות שוטפת ולחצות את רף ה-50 מיליון שקל".