"לעבוד עם וולמארט זה האולימפוס של כל סטארט-אפ"

מנכ"ל וולמארט, דאג מקמילון, ביקר בשבוע שעבר בישראל ונפגש עם יאיר קלפר, מנכ"ל הסטארט-אפ סופרסמארט שמאפשר סריקה מהירה של מוצרים בסופרמרקטים: "מבחינתנו הכול על השולחן, להטמיע את הטכנולוגיה בחברה או רכישה או השקעה"

וולמארט, רשת הקמעונאות הגדולה בעולם, החליטה לבטל בתחילת השנה את שירות ה-Scan&Go שלה, שירות סריקה אוטומטי ללא קופה, שהוטמע בכ-100 מהחנויות של הרשת. לפי פרסומים בתקשורת העולמית, הסיבה המרכזית לביטול היא עלייה דרמטית במספר הגניבות. יאיר קלפר, המייסד של הסטארט-אפ הישראלי סופרסמארט, מקווה להיות זה שיפתור עבורה את הבעיה הזאת ויאפשר לוולמארט להתחרות בשירות המקביל שהשיקה אמזון ברשת אמזון גו.

בשבוע שעבר נפגש קלפר עם מנכ"ל ענקית הקמעונאות, דאג מקמילון, בביקור שלו בישראל. "לפני חודש קיבלתי טלפון שמנכ"ל וולמארט רוצה להיפגש אתי", מגלה קלפר ל"גלובס. "בפגישה אתו קיבלנו אישוש לכך שהסיבה להפסקת פיילוט, שהיה אמור להציע את השירות שקיים היום בחנויות של אמזון גו, הוא שאחוזי הפחת שלהם זינקו", מציין קלפר.

במה מדובר? לדבריו, בפגישה נציגי וולמארט אישרו כי מספר המוצרים שנעלמים מהמלאי ולא נסרקים - בין אם בשל טעות ובין אם בשל גניבה - עלה בעשרות אחוזים בסניפים בהם ביצעה הרשת את הפיילוט לשימוש באפליקציית הסריקה. "זו בדיוק הבעיה שהמוצר שלנו בא לפתור", אומר קלפר, שהחברה שלו מפתחת מערכת שמשלבת בין אפליקציה ולבין מתקן שמשמש כסורק חכם.

ביום שלישי שעבר הגיעה לישראל משלחת של 7 נציגים של ענקית הקמעונאות ששהתה בישראל עד שישי האחרון, אך לא מדובר בהיכרות הראשונית בין וולמארט לבין הסטארט-אפ הישראלי. לפני שנתיים הציגה סופרסמארט את הטכנולוגיה שלה בפני מקמילון, אלא שבסיבוב הקודם הפגישה לא הבשילה לכדי שיתוף-פעולה.

"הם מאוד התלהבו שהטכנולוגיה היא פלאג אנד פליי - כלומר שהיא מתחברת לתשתית הקיימת ולאפליקציה שהרשת כבר משתמשת בה".

בסיכום הפגישה שנערכה בשבוע שעבר, נקבעה לקלפר פגישה נוספת במטה של החברה, שתתקיים בעוד שבועיים במטה של וולמארט ב-Bentonville, שם יפגוש את נציגי התפעול של האפליקציה בחנויות.

עם מה אתם מצפים לצאת מהפגישה?

"מבחינתנו הכול על השולחן, להטמיע את הטכנולוגיה בחברה או רכישה, או השקעה. לעבוד עם וולמארט זה האולימפוס של כל סטארט-אפ, ועכשיו שנתיים אחרי ההקמה ברור למה זה הדבר שאני הכי רוצה", משיב קלפר.

כיצד עובדת הטכנולוגיה של סופארסמארט? בזמן הקנייה הלקוח סורק את המוצרים בעזרת האפליקציה, ובסוף הקנייה, במקום ללכת לקופה הרגילה ולעמוד בתור, הוא מכניס את המוצר למתקן, שם הטכנולוגיה של סופרסמארט סורקת את תוכן העגלה תוך 3 שניות, כדי לערוך עבורו חשבון וגם כדי לבחון שאכן כל המוצרים בעגלה נסרקו. המערכת מבוססת על טכנולוגית AI על בסיס מצלמות, חיישני משקל ואלגוריתמים שמבצעים התאמה בין הרשימה שהלקוח הרכיב לתוכן העגלה בפועל, כאשר הבדיקה עושה התאמה ביניהם לבין הרשימה שהלקוח הרכיב. במצב של חוסר התאמה, תדע המערכת לזהות איזה מהמוצרים נשכח.

סוגיית הגניבות היא קושי שמטריד לא מעט רשתות שמשתמשות בסורק אוטומטי. מבדיקות שביצעה סופרסמארט עולה כי בלמעלה מ-60% מהעסקאות שמתבצעות באפליקציית קנייה בסריקה בחודש נמצאת טעות כלשהי - מוצר שנסרק בטעות ולא נלקח על-ידי הלקוח או מוצר שלא נסרק.

"לפני שבועיים הצגנו ברשת הקמעונאות הבריטית סיינסברי (Sainsburry's), הם סיפרו לנו שב-50% מהעסקאות שמתבצעות בסריקה יש טעויות. בגלל זה כולם מפחדים להטמיע את הפתרון - גם ככה שולי הרווח של הקמעונאים מאוד קטנים. תארו לעצמם כמה שקיות ביסלי נוספות צריך למכור כדי להחזיר את האובדן הכנסה על שקית אחת".

מי שהיה ראש חטיבת החדשנות של וולמארט צוטט לאחרונה באתר Business Insider, כשאמר: "חשבתם שתופעת הגניבות גרועה בקופות בשירות עצמי? חכו עד שתנסו את Scan&Go במדפים, שם אף אחד לא מסתכל על הלקוחות". לדבריו, לקוח ניסה לעזוב חנות של וולמארט עם עגלה מלאה בכ-100 מוצרים, כשרק 40 מתוכם נסרקו בסורק האוטומטי.

לצד הטעויות לרעת הרשת, קיים גם שיעור של טעויות לרעת הצרכנים. לדברי קלפר, "לעתים הלקוחות טועים לרעתם וסורקים בטעות עוד מוצרים או את אותו מוצר פעמיים. חלק מהיכולות של האפליקציה שלנו הן לזהות גם את הטעויות לרעת הלקוח. בחיים לא ראיתי לקוח מאושר כמו לקוח שבאים אליו כשהוא בקופה ואומרים לו שהוא צריך לשלם פחות על אותה עגלה".

היום סופרסמארט עובדת עם שתי רשתות באופן מוצהר - אושר עד הישראלית, שגם השקיעה בה, וקבוצת הקמעונאות הבינלאומית מטרו. במקביל היא מנהלת פיילוטים בשלבים שונים מספר רשתות נוסף באירופה. "השאיפה שלי היא לשים את המוצר בכל חנות בעולם. אנחנו רוצים להיות אלה שגרמו לתחום הסריקה העצמית לעוף בעולם תוך כדי מניעה של שיעורי הטעויות והפחת".